Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74055
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Patterns of corporate social responsibility of Ukrainian companies: clustering and improvement strategies for responsible activities |
Other Titles |
Моделі корпоративної соціальної відповідальності українських компаній: стратегії кластеризації та вдосконалення відповідальної діяльності Модели корпоративной социальной ответственности украинских компаний: стратегии кластеризации и совершенствования ответственной деятельности |
Authors |
Sukhonos, Viktor Volodymyrovych
Makarenko, Inna Oleksandrivna Serpeninova, Yuliia Serhiivna Drebot, O. Okabe, Yo. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1655-5863 http://orcid.org/0000-0001-7326-5374 http://orcid.org/0000-0002-3565-1132 |
Keywords |
корпоративна соціальна відповідальність корпоративная социальная ответственность corporate social responsibility стратегія КСВ стратегия КСО CSR strategy відповідальна поведінка ответственное поведение responsible behavior ЦЗР ЦУР SDGs стійкість устойчивость sustainability |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74055 |
Publisher | LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives” |
License | |
Citation | Patterns of corporate social responsibility of Ukrainian companies: clustering and improvement strategies for responsible activities / V. Sukhonos, I. Makarenko, Yu. Serpeninova, O. Drebot, Yo. Okabe // Problems and Perspectives in Management. - 2019. - Vol. 17, Issue 2. - P. 365-375. - DOI: http://dx.doi.org/10.21511/ppm.17(2).2019.28. |
Abstract |
Змінність форм участі зацікавлених сторін компаній, канали комунікації, підходи до розкриття корпоративної соціальної відповідальності компаній (КСВ) та стратегії досягнення КСВ зумовлюють формування орієнтирів - моделей відповідальної поведінки цих компаній. Визначення моделей КСВ для компаній - це підґрунтя (відіграє роль або є підставою) вдосконалення стратегій відповідальної діяльності. Ці моделі були висвітлені на основі комплексного трикомпонентного показника, який ілюструє поєднання параметрів: моделі комунікації компаній з зацікавленими сторонами, підходи до розкриття інформації про КСВ та стратегії для включення КСВ та цілей сталого розвитку. Здійснено позиціонування 22 українських компаній на період 2005–2017 років. Результати позиціонування дозволили визначити такі кластери компаній відповідно до моделі відповідальної поведінки як А - новатори, Б - лідери, С - переслідувачі, Д - послідовники, Е - стартери, F - аутсайдери; розробити заходи щодо поліпшення їхньої КСВ-діяльності. Разнообразие форм взаимодействия заинтересованных сторон компаний, каналов связи, подходов к раскрытию корпоративной социальной ответственности (КСО) компаний и стратегий достижения КСО обусловливают формирование эталонов - моделей ответственного поведения этих компаний. Определение моделей поведения КСО компаний - это основа (играет роль или основание) совершенствования их стратегий ответственной деятельности. Эти модели были выделены на основе комплексного трехкомпонентного индикатора, который иллюстрирует сочетание параметров: модели взаимодействия компаний с заинтересованными сторонами, подходы к раскрытию информации о КСО и стратегии включения КСО и Целей в области устойчивого развития. Позиционирование 22 украинских компаний за период 2005–2017 гг. Результаты позиционирования позволили определить такие кластеры компаний по образцу ответственного поведения, как А - новаторы, B - лидеры, C - преследователи, D - последователи, E - стартеры, F - аутсайдеры; разработать меры по улучшению их деятельности в сфере КСО. The variability of companies stakeholders’ engagement forms, communication channels, approaches to disclosure of companies’ corporate social responsibility (CSR) and strategies for CSR achievement cause the formation of benchmarks – patterns of responsible behavior of these companies. Determination of companies’ CSR patterns plays is a ground of (plays a role or is a ground of) improving their strategies for responsible activities. These patterns were highlighted on the basis of comprehensive three-component indicator that illustrates the combination of parameters: models of companies’ communication with stakeholders, approaches to the disclosure of information on CSR and strategies for incorporating CSR and Sustainable Development Goals. Positioning of 22 Ukrainian companies for the period 2005–2017 was made. Results of positioning allowed to determine such clusters of the companies in accordance with the pattern of responsible behavior as А – innovators, B – leaders, C – pursuer, D – followers, E – starters, F – outsiders; to develop the measures on the improvement of their CSR activity. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІП) |
Views
Australia
133705
Bangladesh
1
Belgium
1
Canada
204919
China
1
France
267415
Germany
-2132090791
Greece
794141
India
1081508561
Indonesia
1
Iran
-2132090795
Ireland
1190986489
Japan
-2132090794
Lithuania
1
Netherlands
68297185
Norway
1
Romania
1
Singapore
-900322202
South Africa
1356
Spain
1
Sweden
187070354
Thailand
1
Tunisia
130629
Ukraine
128198
United Kingdom
1821558869
United States
-2132090793
Unknown Country
476128257
Vietnam
794143
Downloads
Canada
1
China
1
France
1
Germany
-2132090796
India
206964
Indonesia
1
Iraq
1
Lebanon
1
Lithuania
1
Singapore
612642891
Ukraine
187070354
United Kingdom
1039074692
United States
-305713848
Unknown Country
8
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
PPM_2019_02_Sukhonos.pdf | 428.72 kB | Adobe PDF | -598809727 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.