Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74289
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Transport Services in the Shared Economy Segment Compared to Traditional Taxi Services: The Case Study of the Czech Republic |
Other Titles |
Транспортні послуги у галузі шерінгової економіки порівняно із традиційними службами таксі: досвід Чеської республіки |
Authors |
Mezulanik, J.
Kmeco, L. Civelek, M. Kloudova, J. |
ORCID | |
Keywords |
платформа пасажирські перевезення райдшерінг райдсоурсинг шерінгова економіка транспортна галузь Uber platform economy ride-hailing ridesharing ride-sourcing sharing economy transportation industry |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74289 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Mezulanik, J., Kmeco, L., Civelek, M. & Kloudova, J. (2019). Transport Services in the Shared Economy Segment Compared to Traditional Taxi Services: The Case Study of the Czech Republic. Marketing and Management of Innovations, 2, 118-130. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-11 |
Abstract |
У статті проаналізовано основні проблеми та перспективи проникнення шерінгової економіки у галузь пасажирських перевезень Чеської республіки. Головною метою дослідження є порівняння нових райдшерінгових платформ, таких як: Uber, Liftago та Taxifyand, з традиційними службами таксі. При цьому проаналізовано такі фактори як: вартість послуг, основні характеристики автомобілів, що використовуються, та форма комунікації з клієнтами. Авторами зазначено, що вартість та якість послуг проаналізованих райдшерінгових платформ залежать від місцезнаходження та
форми комунікації з клієнтами. У статті визначено, що у Чеській республіці існуючі райдшерінгові платформи надання транспортних послуг та особливості їх функціонування формують нові перспективні напрями дослідження шерінгової економіки. Методологію даного дослідження засновано на опитуваннях та прямих спостереженнях у сфері надання послуг пасажирських перевезень. При цьому сценарії інтерв’ю та опитування розроблено з урахуванням принципу конфіденційності, щоб забезпечити більш відкриту комунікацію з респондентами. Респондентами дослідження стали користувачі як традиційних таксі, так і сучасних Uber, Liftago та Taxify. Дослідження проведено у 2017/2018 роках у містах Прага та Острава (Чеська республіка). У свою чергу згенерований масив даних оброблено з використанням статистичної програми SPSS IBM за допомогою методів описової статистики. Отримані результати дослідження дають підстави зробити висновок, що форма комунікації з клієнтами не впливає на вартість наданих послуг на досліджуваних ринках, але впливає на вибір клієнтів при прийнятті рішення щодо замовлення. При цьому ціни нових райдшерінгових платформ (Uber, Liftago та Taxify) є на рівні з традиційними постачальниками послуг пасажирських перевезень. Авторами наголошено, що результати дослідження є корисними як для компаній, що надають послуги пасажирських перевезень, так і для їх клієнтів. This research deals with the arguments within the scientific discussion on the issue of shared economy in the field of passenger transport in the Czech Republic. The main purpose of the research is to compare some ridesharing platforms, namely, Uber, Liftago and Taxify and traditional taxi services regarding their starting rates and a characteristic of the cars that they use. Investigation of the topic shows that starting rates and quality of services of these platforms differ regarding the locations and ride-hailing services. Therefore, analysing various sharing economy platforms in the Czech Republic regarding transportation and finding differences among them might create value addition for sharing economy literature. In this regard, this paper applies a research technique that consists of interviews and direct observation in the provision of transport services. In the research, a primary survey was carried out; In terms of secrecy, scenarios of interviews and cover-stories were prepared to motivate respondents to more open communication. Respondents were providers of transport services in the form of classic taxis, Uber, Liftago and Taxify, the most important providers of passenger taxis in the monitored cities. The research was carried out in 2017/2018 in different cities of the Czech Republic, namely, Prague and Ostrava. The obtained data were processed in the SPSS IBM Statistics program using the methods of descriptive statistics. The results of the research show that in the analysed parameters, the ride-hailing platforms do not provide cheaper services in the monitored markets and that their prices are comparable to those of traditional providers. For this reason, travellers, users and providers of ride-hailing services can benefit from this study by considering the differences that this research proves. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
189759
China
1
Czechia
-2061353884
Germany
1
Greece
1
Hong Kong SAR China
316266
India
169811
Ireland
115568357
Japan
153558261
Jordan
83924
Lithuania
1
Netherlands
1
Nigeria
1914648378
Poland
1
Serbia
516212077
Ukraine
1548594864
United Kingdom
516212075
United States
2093562538
Unknown Country
2051390000
Downloads
Croatia
1
France
1
India
1
Indonesia
1668889
Ireland
1
Lithuania
1
Nigeria
1914648379
Philippines
1
Ukraine
593530519
United Kingdom
1
United States
2093562536
Unknown Country
95
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mezulanik_ММІ_02_2019.pdf | 290.16 kB | Adobe PDF | 308443130 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.