Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74294
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Marketing Concept Evolution: a Bibliometrics Co-occurrence Analysis |
Other Titles |
Еволюція маркетингової концепції: бібліометричний аналіз |
Authors |
Taqi, M.
Gurkaynak, N. Gencer, M. |
ORCID | |
Keywords |
бібліометрика аналіз спільних слів еволюція маркетингу маркетингова реформа маркетинг bibliometrics co-occurrence analysis evolution of marketing marketing reform marketing |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74294 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Taqi, M., Gurkaynak, N., & Gencer, M. (2019). Marketing Concept Evolution: a Bibliometrics Co-occurrence Analysis. Marketing and Management of Innovations, 2, 185-197. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-16 |
Abstract |
У статті розглянуто еволюцію розвитку концепції маркетингу початку нового тисячоліття. Авторами проаналізовано реакцію науковців, що досліджують питання маркетингу, на реформи 2006 року у Туреччині. Головною метою статті є визначення напрямів розвитку маркетингової концепції до впровадження реформ, аналіз впливу впровадження реформ на зміну маркетингової концепції в Туреччині. Авторами зазначено, що причиною впровадження реформ у науковому маркетинговому колі стало наявність ряду проблем, що потурбували пошуку механізмів їх вирішення. Відповідно до мети, авторами проведено порівняльний аналіз актуальних напрямів
маркетингових дослідження до та після впровадження реформ. Емпіричне дослідження проведено з використанням бібліометричного підходу, відомого як «аналіз спільних слів». У статті для аналізу спільних слів (за ключовими словами) авторами використано програмне забезпечення VOSviewer. При цьому вихідні данні для дослідження сформовано на основі аналізу науковометричної бази даних
SCOPUS. Таким чином, загальна вибірка дослідження становила 3 618 статей із означеної тематики, опублікованих у 11 найпопулярніших маркетингових журналах за індексом цитування бази даних SCOPUS. Крім того, до списку маркетингових журналів увійшли журнали, що спеціалізуються на управлінні каналами розподілу та постачанням, поведінкою споживачів, інтерактивним та міжнародним маркетингом. Авторами зазначено, що аналіз ключових слів використаний з метою виявлення тенденції у маркетингових дослідженнях. Так, на основі результатів аналізу ключових слів, авторами розподілено ключові слова за 8 напрямами. Авторами емпірично підтверджено та теоретично обгрунтовано, що впровадження реформ спричинило зміну тенденції еволюції маркетингової концепції. Враховуючи отримані результати, авторами зроблено висновок, що представники турецької маркетингової наукової спільноти в певній мірі відреагували на впровадження реформ. У статті зазначено, що отримані результати дослідження є корисними для оцінки реакції представників маркетингової наукової спільноти на впровадження реформ, а також
виявлення змін у маркетингових дослідженнях. Крім того, авторами наголошено, що наразі не існує жодного дослідження, яке б дозволило виявити вплив впроваджених реформ на маркетингову концепцію та чи спричинило це відповідні її зміни. This study examines how scholarly research on marketing has evolved since the beginning of the millennium, and how the marketing academia has responded to the call for reform in 2006. The main purpose of the study is to find out the directions in which the marketing academia was before the call of reform and how/if the direction changed after the call of reform and has/has not evolved the marketing concept. The call for a reform in marketing academia has pointed out the number of issues which marketing has been facing, yet no proper actions were taken by the scholarly body in the past. This study investigates the topics of study which were in focus before the call of reform in comparison to the topics which were emphasized on after the call. In order to understand if changes took place, the authors used a bibliometrics approach known as co-word analysis. VOSviewer software was used for carrying out co-word (keyword co-occurrence) analysis. The data for the study was attained via the SCOPUS database. The body of literature under review is comprised of a corpus of 3,618 articles from top 11 marketing journals according to the citation index of SCOPUS database. In addition to general marketing journals, the list includes journals from some of the specialized areas such as channel and supply management, consumer behaviour, interactive and international marketing. The keyword analysis sought to identify trends in marketing research and compared findings to the call of a possible reform in the field of marketing as presented in the 2006 compilation of articles written by over 40 well-known scholars in the marketing discipline edited by Sheth and Sisodia. Through keyword analysis, the authors developed eight themes to which the keywords belonged. The keyword analysis empirically confirms and theoretically proves there is a change in trend since the call of reform which shows the changes taking place in the evolution of marketing concept. A lot of new topics appeared which the call had emphasized on, lots of the topics were left behind, and several were carried on after the call. Based on the results of the analysis we hold that the call for the reform was responded by the academia to a certain extent. These results of the study are useful to see how the academia responded to call for reform and to see the changes brought in the marketing research since the call for reform. Alongside, to the knowledge of authors, there currently is no study to see whether the call for reform by the top marketing scholars was given any importance or not, or whether if it brought any changes. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
110232
Australia
1
Belgium
1
Brazil
51331
Canada
1
Chile
1
China
47325862
Colombia
1866983608
Czechia
1
Ecuador
1299768056
Egypt
1727541787
France
96408266
Germany
-1186829642
Ghana
4042280
Greece
595484208
Hong Kong SAR China
81702
India
1406132384
Indonesia
-2104052484
Iran
47992
Ireland
723218178
Israel
1
Italy
-452768183
Japan
1
Lithuania
1263092753
Malaysia
146114
Mexico
595484199
Mongolia
1
Morocco
418248933
Netherlands
125947
New Zealand
96408285
Nigeria
90507
Pakistan
120311
Panama
1
Peru
1707764054
Philippines
1
Poland
203307
Portugal
-1139523542
Qatar
1
Romania
214582
Saudi Arabia
1
South Africa
1406132379
South Korea
38776
Spain
1727541789
Sri Lanka
-1186829646
Sweden
1
Taiwan
1
Thailand
4169
Trinidad & Tobago
1
Turkey
1406132382
Ukraine
1406132385
United Arab Emirates
1
United Kingdom
90786
United States
-2104052487
Unknown Country
1406132383
Vietnam
-905689881
Zimbabwe
1
Downloads
Argentina
1
Australia
96408250
Botswana
1016656937
Brazil
595484198
Bulgaria
532773806
Canada
1
Chile
1
China
89793
Colombia
1866983609
Croatia
1
Czechia
1
Ecuador
1299768053
Egypt
1
Finland
1
France
1
Germany
41607
Ghana
220466
Greece
1
Hong Kong SAR China
36735
India
22839
Indonesia
147103
Iran
149502
Latvia
1
Lithuania
1
Macao SAR China
1
Morocco
595484210
Norway
12126771
Pakistan
1
Peru
1
Poland
1
Portugal
-1139523541
Romania
77767
Singapore
1
South Africa
1707764050
South Korea
-452768182
Spain
897097839
Sri Lanka
34891
Taiwan
1
Tanzania
1
Thailand
595484207
Turkey
-1186829645
Ukraine
1406132386
United Kingdom
1707764052
United States
-2104052485
Unknown Country
1531619489
Vietnam
418248931
Zambia
1
Zimbabwe
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Muhammad Taqi_MMI_02_2019.pdf | 1.11 MB | Adobe PDF | 807509066 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.