Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74321
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Analysis of Pro-Market Concept of Business Model |
Other Titles |
Аналіз проринкової концепції бізнес-моделі |
Authors |
Rojek, T.
|
ORCID | |
Keywords |
розвиток бізнесу бізнес-модель стратегії розвитку розвиток підприємства проринкова концепція бізнес-моделі стратегічний менеджмент business development business model developmental strategies enterprise development the promarket concept of a business model strategic management |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74321 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Rojek, T. (2019). Analysis of Pro-Market Concept of Business Model. Marketing and Management of Innovations, 2, 266-281. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-23 |
Abstract |
Сучасні концепції бізнес-моделей переважно орієнтовані на досягнення максимального розвитку підприємств. При цьому розвиток підприємств прямо залежить від обсягів залучених ресурсів, підвищення конкурентоспроможності та продуктивності праці. Автором зазначено, що на формування бізнес-моделі підприємства впливають як зовнішні, так і внутрішні фактори. У свою чергу, під внутрішніми факторами розуміють можливості зростання підприємства та ефективність управління ним. Зовнішні фактори формуються у ході співпраці підприємства з іншими суб’єктами господарювання та якості інституціонального середовища. Крім того, на формування бізнес-моделі підприємства впливають раніше прийняті стратегії розвитку. При цьому напрями розвитку підприємства виступають детермінантами і модифікаторами у процесі прийняття рішень, а також вибору адекватної стратегії подальшого розвитку. Систематизація наукових напрацювань з означеної проблематики засвідчила, що товарно- та ринково-орієнтовані стратегії розвитку є найбільш досліджуваними тематиками у даному напрямі. Базуючись на
прикладах успішних підприємств, автором наголошено, що розвиток підприємств може бути досягнутий двома шляхами. Так, автором виділено дві концепції бізнес-моделей, а саме: протоварна та проринкова концепції. У рамках даної статті висвітлено проблеми ринковоорієтованого розвитку підприємств, проринкової концепції бізнес-моделі, а також пов’язаних із ними стратегій розвитку. У свою чергу, емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих на основі даних обраної групи компаній, акції яких котируються на фондових біржах за 2010-2018 рр. Для аналізу панельних даних авторами використано аналіз частоти використання концепції бізнес-моделі. Таким чином, головна мета даної статті полягає у оцінці сучасних бізнес-моделей, спрямованих на розвиток підприємства та використовуваних стратегії розвитку. Відповідно до поставленої мети, автором перевірено гіпотезу: Н – проринкова концепція бізнес-моделі є провідною концепцією серед підприємств Польщі. У теоретичній частині дослідження приведено огляд та критичний аналіз літературних джерел з досліджуваної тематики, в той час як емпірична частина містить стратегічний аналіз компаній (зокрема, модель Ансофа) на основі матричного вектору. При цьому дана модель трансформована та модифікована у відповідності до головної мети дослідження. Застосування даної моделі дозволило автору визначити підприємства, які використовують аналізовану концепцію бізнес-моделі в групі досліджуваних підприємств та стратегій розвитку, які застосовуються цими підприємствами. Результати дослідження мають практичне значення і сприяють полегшеному процесу прийняття рішення польськими підприємцями при виборі правильної бізнес-моделі та передбаченні наслідків. Contemporary concepts of business models are mainly oriented towards realizing the maximum development of enterprises. The development translates directly into resource growth, competitiveness, and profitability. The business model of an enterprise is conditioned by internal factors understood as possibilities for growth and management efficiency on the one hand and by external factors based first of all on the cooperation among enterprises and other entities of the environment and the efficiency of the institutional infrastructure stimulating the development of enterprises on the other. Simultaneously, this is realized in accordance with the adopted strategies of development that, in turn, are mainly conditioned by the directions of development adopted by the enterprise, which play the roles of a determinant and modifier of a decision-making process within the scope of defining the possibilities as well as the choice of the adequate development strategy. Product-oriented development and market-oriented development are the directions of development that most frequently appear in the literature on the subject. The examples of successful enterprises show that development is possible to achieve via these two exact ways. Therefore, two concepts of business models currently stand out: the pro-market concept and the proproduct concept. This paper presents the problems concerning the market-oriented development of enterprises, a pro-market concept of a business model, and the resulting development strategies. The empirical part presents the research carried out among a selected group of stock-listed companies during the period of 2010-2018, consisting of the frequency analysis of this business model concept occurrence. The purpose of the paper is to present contemporary concepts of business models focused on business development and developmental strategies that enterprises implement and the frequency analysis of the pro-market concept of a business model on the Polish market. The implementation of the paper objective allowed for the verification of the following research hypothesis: "the pro-market concept of a business model is a leading concept among Polish enterprises". In the theoretical part of the paper, a review and critical analysis of the literature related to the proposed topic was made, while in the empirical part, the strategic analysis of the companies was used (the Ansoff Model in particular) based on the matrix of development vectors. This model has been transformed and modified in terms of the aim of the conducted research. The application of this model enabled the identification of enterprises using the analyzed concept of the business model in the group of researched enterprises and the development strategies applied in these enterprises. This research is designed to facilitate the decision of Polish entrepreneurs in the selection of the right business model and an indication of the resulting consequences. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Austria
1
Bangladesh
1
Belgium
1
Canada
1
China
1
Finland
1
Germany
161716838
Greece
169212
India
161716849
Indonesia
1
Ireland
157420
Italy
1
Japan
1
Jordan
1
Kenya
1
Lithuania
1
Malawi
161716842
Malaysia
161716830
Nepal
26910
Netherlands
86332
Pakistan
161716844
Portugal
1
Singapore
-503843320
South Africa
43291
Sri Lanka
1
Sweden
473405139
Tonga
1
Ukraine
971485333
United Kingdom
1405150054
United States
51253350
Unknown Country
-2003592381
Vietnam
71618
Downloads
Canada
28544098
Finland
1
Germany
1017721318
Hong Kong SAR China
51253349
India
161716836
Ireland
46084105
Japan
51253347
Kenya
165946
Lithuania
1
Nigeria
187120
Poland
1
Portugal
102671
Saudi Arabia
1
Singapore
1017721320
Ukraine
1308108684
United Kingdom
173163100
United States
51253324
Unknown Country
-915214642
Vietnam
28544099
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rojek_MMI_02_2019.pdf | 440.67 kB | Adobe PDF | -1274362617 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.