Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74325
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Determinants of Tourism Development: the Example of Potential Candidates for the EU Membership |
Other Titles |
Детермінанти розвитку туристичної галузі: приклад країн-кандидатів вступу до ЄС |
Authors |
Melnyk, L.
Novak, I. Gomeniuk, M. Pidlubna, O. Bezpalova, O. |
ORCID | |
Keywords |
туризм модель фактори ЄС турист економічний розвиток стабільність tourism model factors EU tourist economic development stability |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74325 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Melnyk, L., Novak, I., Gomeniuk, M., Pidlubna, O., & Bezpalova, O. (2019). The Determinants of Tourism Development: the Example of Potential Candidates for the EU Membership. Marketing and Management of Innovations, 2, 326-336. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-27 |
Abstract |
Статтю присвячено аналізу основних факторів впливу на розвиток туристичної галузі. Авторами проаналізовано та систематизовано основні детермінанти розвитку туризму в країнах-кандидатах до вступу ЄС. Так, об’єктом дослідження обрано Україну, Молдову та Грузію у період 2000-2017 роки. У статті теоретично обгрунтовано залежність економічного розвитку держави від ефективності функціонування туристичної галузі. Для аналізу використано Partial Least Squares Path Modeling (PLS-PM) з використанням латентних змінних. При цьому запропонована модель поряд із традиційними економічними та соціальними індикаторами враховує інноваційну, екологічну та політичну складові. В основі даної моделі покладено використання структурних рівнянь, які описують взаємозалежність як латентних змінних (внутрішня частина моделі), так і їх описових індикаторів (зовнішня частина моделі). Емпіричні результати дослідження підтверджують статистично значущий зв'язок на рівні 0,8-0,9 за коефіцієнтом альфа Кронбаха між економічними, соціальними інноваційними, екологічними та політичними складовими. Запропонована модель PLS-PM дозволила виділити основні напрями розвитку туризму для України, Молдови та Грузії. Крім того, використання запропонованої моделі дало підстави виокремити розриви між реальною ситуацією в аналізованих країнах та соціально-економічним розвитком країн ЄС. Отримані результати свідчать, що ефективність функціонування туристичної галузі
залежить від екологічних та соціальних показників розвитку країн. Крім того, для України, окрім екологічних та соціальних індикаторів на туристичний імідж країни впливає політична
стабільність. При цьому динамічні політичні реформи в Грузії призвели до збільшення популярності
країни серед туристів. Авторами доведено, що результати оцінки взаємозв'язку між туризмом та соціальним, економічним, екологічним та інноваційним розвитком може стати підгрунтям для
формування стратегії розвитку туристичної галузі з метою покращення макроекономічної
стабільності країни. The paper deals with the analysis of the main indicators which influence on tourism development. The authors analysed and systematized the main determinants of tourism development for potential candidates for the EU membership. Thus, the object of investigation was Ukraine, Moldova and Georgia during 2000-2017. The authors theoretical justified the relationship between the country's economic development and efficiency of the tourism industry. For analysis, the Partial Least Squares Path Modelling (PLS-PM) using latent variables was used. In addition, the proposed model, along with traditional economic and social indicators, considering the innovative, environmental and political components. The basis of this model was the structural equations which described the interdependence of both latent variables (internal part of the model) and their descriptive indicators (the external part of the model). The empirical results confirmed the statistically significant relationship between the economic, social, innovative, environmental and political components at the level of 0.8-0.9 by the coefficient alpha Cronbach. The proposed model of PLS-PM allowed highlighting the main directions of tourism development for Ukraine, Moldova and Georgia. In addition, the proposed model allocated the gap between the real situation in the analysed countries and the social and economic development of the EU countries. The findings indicated that the development of the tourism industry depends on the ecological and social indicators of the countries' development. In addition, for Ukraine, excluding the environmental and social indicators, the country's image is influenced by political stability. At the same time, the dynamic political reforms in Georgia led to an increase in the country's popularity among tourists. The authors highlighted, that the assessment of the relationship between tourism and social, economic, environmental and innovative development could be the basis for the development strategy of the tourism considering the macroeconomic stability of the country. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Finland
1
France
1
Germany
135986
Ghana
1
Greece
45328
India
135987
Ireland
1997947
Japan
755536554
Lithuania
1
Philippines
1
Poland
1
Portugal
801970
Puerto Rico
1
Singapore
1
Slovenia
1
Sweden
22664
Ukraine
95042905
United Kingdom
43930865
United States
194321159
Unknown Country
95042904
Vietnam
45330
Downloads
France
1
Germany
1
Indonesia
-798417288
Lithuania
1
Portugal
1
South Africa
1
Sweden
5249
Ukraine
281132762
United Kingdom
1
United States
-798417290
Unknown Country
1187059609
Vietnam
135985
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Melnyk_Ludmila_MMI_02_2019.pdf | 517.73 kB | Adobe PDF | -128500967 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.