Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74434
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Радіо в мовній картині світу українців |
Other Titles |
Radio in the language world picture of Ukrainians |
Authors |
Денисевич, О.
|
ORCID | |
Keywords |
радіо radio вільний асоціативний експеримент free associative experiment асоціативне поле associative field семантична сфера semantic sphere |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74434 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Денисевич, О. Радіо в мовній картині світу українців [Текст] / О. Денисевич // Образ. - 2018. - Вип. 3 (29). - С. 29-35. - Doi.org/10.21272/Obraz.2018.3(29)-29-35. |
Abstract |
У статті зроблено спробу дослідити фрагмент мовної картини світу українців, представлений таким видом медіа як радіо, виявити найбільш актуальні поняття, що з ним пов’язані. Інструментом для дослідження послужив вільний асоціативний експеримент за допомогою якого сформовано асоціативне поле слова-стимулу РАДІО, визначено основні семантичні сфери поля, проаналізувати його структуру.
РАДІО для опитаних у більшості слугує для слухання музики (108 реакцій), і лише 32 реакції вказують на нього як джерело інформації. Реакції асоціативного поля показали, що у свідомості респондентів радіо асоціюється як традиційне медіа, яке слухають переважно через радіоприймач, а не через мережу Інтернет. In the article there are the attempts to explore a fragment of the language picture of the world of Ukrainians, presented by the type the media as radio, to identify the most relevant concepts associated with it. The tool for the study was a free associative experiment with the help of which formed the associative field of the word-stimulus of RADIO, identified the main semantic fields of the field, to analyze its structure, etc. Radio for the majority of respondents is for listening to music (108 reactions), and only 32 reactions indicate the radio as a source of information. The reactions of the associative field showed that in the minds of respondents, radio is associated as traditional, which is listened mainly through the radio, not through the Internet (digital radio). |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Belgium
196239728
China
4324643
Denmark
1
Germany
1
Greece
914
Ireland
46837
Lithuania
1
Poland
72612
Singapore
102444506
Ukraine
1573904
United Kingdom
787083
United States
196239725
Unknown Country
1573903
Downloads
China
34327758
Ireland
1
Lithuania
1
Poland
72613
Russia
46838
Singapore
1
Ukraine
34327758
United Kingdom
1
United States
196239726
Unknown Country
393545
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Denysevych_radio.pdf | 1.13 MB | Adobe PDF | 265408242 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.