Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74464
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Психолінгвістичний аналіз асоціативного поля слова-стимулу Інтернет
Other Titles Psycholinguistic analysis of associative field of the wordstimulus Internet
Authors Денисевич, О.
ORCID
Keywords Інтернет
вільний асоціативний експеримент
семантична сфера
асоціативне поле
мовна картина світу
Internet
free associative experiment
associative field
semantic sphere
the language picture of the world
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74464
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Денисечич, О. Психолінгвістичний аналіз асоціативного поля слова-стимулу Інтернет [Текст] / О. Денисевич // Образ. - 2019. - Вип. 1 (30). - С. 45-51. - DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-45-51.
Abstract Статтю присвячено проведеному психолінгвістичному аналізу асоціативного поля слова-стимулу ІНТЕРНЕТ, отриманого внаслідок вільного асоціативного експерименту, що тривав упродовж 2011–2012 років. Проаналізовано змістове наповнення асоціативного поля, встановлено місце слова-стимулу серед інших слів-стимулів рекламної лексики у мовній картині світу українців. Так, в асоціативному полі слова-стимулу ІНТЕРНЕТ виокремилено шість основних семантичних сфер, реакції яких мають спільний семантичний зв’язок. Найбільшими сферами виявились «діяльнісна» та «емоційна (конотативна)». Застосування методики вільного асоціативного експерименту виявляє динаміку змін, що відбуваються у мовній свідомості.
The article deals with the psycholinguistic analysis of the associative field of the word-stimulus INTERNET obtained as a result of conducting a free associative experiment during 2011-2012. The content of the associative field is analyzed, the place of the word-stimulus is established among other words-stimuli of advertising vocabulary in the language picture of the world of Ukrainians. Thus, in the associative field of the word-stimulus INTERNET distinguished six main semantic spheres, the reactions of which have a common semantic connections. The largest spheres were «activity» and «emotional (connotative)». The application of the technique of a free associative experiment reveals the dynamics of change, occurring in the linguistic consciousness.
Appears in Collections: Образ

Views

France France
1
Germany Germany
2867
Greece Greece
5734
Ireland Ireland
31348
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
382
Singapore Singapore
13267843
Ukraine Ukraine
599434
United Kingdom United Kingdom
186559
United States United States
27961445
Unknown Country Unknown Country
42655048

Downloads

Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
1798111
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
10043969
Unknown Country Unknown Country
3

Files

File Size Format Downloads
Denysevych_45_51.pdf 550.38 kB Adobe PDF 11842086

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.