Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74574
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Blended Education: Patterns of Implementation at Sumy State University
Authors Liashenko, Iryna Volodymyrivna  
Hnapovska, Liudmyla Vadymivna
ORCID http://orcid.org/0000-0003-4211-5116
Keywords дистанційне навчання
дистанционнное обучение
distance learning
змішане навчання
смешанное обучение
blended learning
навальний процес
образовательный процесс
educational process
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74574
Publisher Lumen Publishing
License
Citation Liashenko, I. Blended Education: Patterns of Implementation at Sumy State University [Text] / I. Liashenko, L. Hnapovska // Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. - 2019. - Vol. 11, Issue 3. - P. 141-162. - doi:10.18662/rrem/142.
Abstract Останні роки були відзначені зростаючої глобальної тенденцією впровадження методів змішаного навчання у вищих навчальних закладах. Ця тенденція посилюється в українських вузах. Хоча в даний час змішане освіту в Україні, схоже, зростає, ефективність використання змішаного навчання все ще залишається неясною. Сьогодні більшість університетів почали використовувати дистанційне навчання і перехід на змішану систему навчання в класах. Вчені сперечаються про переваги і недоліки звичайного і змішаного освіти, оскільки обидва методи мають свої позитивні сторони і недоліки. Успішна інтеграція змішаного освіти в освітній процес була підтверджена численними дослідженнями. Це дослідження було розроблено, щоб визначити вплив змішаного освіти на навчальний процес. Першим питанням у дослідженні було виявлення основних сфер змішаного освіти, що впливають на освітній процес. Друге питання був направлений на визначення готовності студентів Сумського державного університету до переходу на змішаний освітній процес. На першому етапі було узгоджено технічне завдання, розроблено програму і інструменти, розроблений графік збору інформації. На другому етапі було підготовлено збір інформації, збір анкет, їх комп'ютерна обробка, сформовані таблиці і звіти. Відповіді, отримані від служби студентів, показали, що більшість студентів чітко розуміють систему змішаного навчання, позитивно ставляться до неї і більш мотивовані в своєму навчанні. Цей досвід пілотування поклав початок позитивної практики впровадження змішаного освіти в навчальний процес, де настійно рекомендується використовувати елементи змішаного освіти в навчальній діяльності в якості додаткової індивідуальної роботи у віртуальній онлайн-середовищі як розширює ефект шкільної роботи з допомогу сучасних електронних пристроїв і технологій.
Последние годы были отмечены растущей глобальной тенденцией внедрения методов смешанного обучения в высших учебных заведениях. Эта тенденция усиливается в украинских вузах. Хотя в настоящее время смешанное образование в Украине, похоже, растет, эффективность использования смешанного обучения все еще остается неясной. Сегодня большинство университетов начали использовать дистанционное обучение и переход на смешанную систему обучения в классах. Ученые спорят о преимуществах и недостатках обычного и смешанного образования, поскольку оба метода имеют свои положительные стороны и недостатки. Успешная интеграция смешанного образования в образовательный процесс была подтверждена многочисленными исследованиями. Настоящее исследование было разработано, чтобы определить влияние смешанного образования на учебный процесс. Первым вопросом в исследовании было выявление основных сфер смешанного образования, влияющих на образовательный процесс. Второй вопрос был направлен на определение готовности студентов Сумского государственного университета к переходу на смешанный образовательный процесс. На первом этапе было согласовано техническое задание, разработана программа и инструменты, разработан график сбора информации. На втором этапе был подготовлен сбор информации, сбор анкет, их компьютерная обработка, сформированные таблицы и отчеты. Ответы, полученные от службы студентов, показали, что большинство студентов четко понимают систему смешанного обучения, положительно относятся к ней и более мотивированы в своем обучении. Этот опыт пилотирования положил начало позитивной практике внедрения смешанного образования в учебный процесс, где настоятельно рекомендуется использовать элементы смешанного образования в учебной деятельности в качестве дополнительной индивидуальной работы в виртуальной онлайн-среде как расширяющий эффект школьной работы с помощь современных электронных устройств и технологий.
Recent years have been marked by an increasing global trend in the implementation of blended learning techniques at tertiary level education. This tendency has been growing in Ukrainian universities. Although blended education in Ukraine seems nowadays to increase, the efficiency of using blended teaching is still unclear. Today most universities started using distance learning and transfer to the blended system of education in classes. The scholars argue about advantages and disadvantages of conventional and blended education as both methods have positive sides and drawbacks. The successful integration of blended education into the educational process was proved by numerous studies. The present study was designed to determine the effect of blended education on the learning process. The first question in the study was to identify the main spheres of blended education influencing the educational process. The second question sought to determine the readiness of Sumy State University students to transition to a blended educational process. At the first stage, a technical task was agreed, a program and tools were developed, a schedule of information gathering was developed. At the second stage, the collection of information, the collecting of questionnaires, their computer processing, the formed tables, and the reports were prepared. The responses obtained from the service of the students showed that most of the students clearly understand the system of blended learning, feel positively about it and are more motivated in their learning. This piloting experience launched the positive practice of implementation of blended education in the educational process, where it is highly recommended to use the elements of blended education in classroom activity as additional individual work in the virtual online environment as a widening effect of classroom work with the help of modern electronic devices and technologies.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

Albania Albania
1
Argentina Argentina
1
Australia Australia
-1719464551
Bangladesh Bangladesh
-1445113751
Belgium Belgium
1
Canada Canada
94510
China China
1
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
1
France France
-660003416
Germany Germany
1
Ghana Ghana
76284
Greece Greece
452218985
Hungary Hungary
1
India India
218998
Iran Iran
106976
Iraq Iraq
109737
Ireland Ireland
2075655428
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1765222462
Oman Oman
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
97436
Peru Peru
1765222464
Philippines Philippines
1765222471
Saudi Arabia Saudi Arabia
1181734153
Singapore Singapore
861924602
South Africa South Africa
1605738683
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
20555592
Taiwan Taiwan
144133
Thailand Thailand
751062471
Turkey Turkey
883289491
Ukraine Ukraine
-1222123212
United Kingdom United Kingdom
1605738682
United States United States
-660003414
Unknown Country Unknown Country
1620714665
Vietnam Vietnam
452218982

Downloads

Algeria Algeria
861924599
Australia Australia
1765222474
Bangladesh Bangladesh
1620714660
Brazil Brazil
1
Canada Canada
76802
Egypt Egypt
1605738685
France France
1
Germany Germany
1605738681
Ghana Ghana
1181734157
India India
550110048
Indonesia Indonesia
216329
Iran Iran
550110047
Iraq Iraq
1181734149
Kuwait Kuwait
1
Libya Libya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
63569
Netherlands Netherlands
160054361
Pakistan Pakistan
1765222466
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Philippines Philippines
154276
Romania Romania
111703
South Africa South Africa
94733552
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
883289493
United Kingdom United Kingdom
-660003415
United States United States
-1222123211
Unknown Country Unknown Country
1021829373
Vietnam Vietnam
1181734148
Zimbabwe Zimbabwe
20555591

Files

File Size Format Downloads
Blended_Education_Liashenko_Hnapovska.pdf 527.75 kB Adobe PDF 1284040656

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.