Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74574
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Blended Education: Patterns of Implementation at Sumy State University |
Authors |
Liashenko, Iryna Volodymyrivna
Hnapovska, Liudmyla Vadymivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-4211-5116 |
Keywords |
дистанційне навчання дистанционнное обучение distance learning змішане навчання смешанное обучение blended learning навальний процес образовательный процесс educational process |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74574 |
Publisher | Lumen Publishing |
License | |
Citation | Liashenko, I. Blended Education: Patterns of Implementation at Sumy State University [Text] / I. Liashenko, L. Hnapovska // Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. - 2019. - Vol. 11, Issue 3. - P. 141-162. - doi:10.18662/rrem/142. |
Abstract |
Останні роки були відзначені зростаючої глобальної тенденцією впровадження методів змішаного навчання у вищих навчальних закладах. Ця тенденція посилюється в українських вузах. Хоча в даний час змішане освіту в Україні, схоже, зростає, ефективність використання змішаного навчання все ще залишається неясною. Сьогодні більшість університетів почали використовувати дистанційне навчання і перехід на змішану систему навчання в класах. Вчені сперечаються про переваги і недоліки звичайного і змішаного освіти, оскільки обидва методи мають свої позитивні сторони і недоліки. Успішна інтеграція змішаного освіти в освітній процес була підтверджена численними дослідженнями. Це дослідження було розроблено, щоб визначити вплив змішаного освіти на навчальний процес. Першим питанням у дослідженні було виявлення основних сфер змішаного освіти, що впливають на освітній процес. Друге питання був направлений на визначення готовності студентів Сумського державного університету до переходу на змішаний освітній процес. На першому етапі було узгоджено технічне завдання, розроблено програму і інструменти, розроблений графік збору інформації. На другому етапі було підготовлено збір інформації, збір анкет, їх комп'ютерна обробка, сформовані таблиці і звіти. Відповіді, отримані від служби студентів, показали, що більшість студентів чітко розуміють систему змішаного навчання, позитивно ставляться до неї і більш мотивовані в своєму навчанні. Цей досвід пілотування поклав початок позитивної практики впровадження змішаного освіти в навчальний процес, де настійно рекомендується використовувати елементи змішаного освіти в навчальній діяльності в якості додаткової індивідуальної роботи у віртуальній онлайн-середовищі як розширює ефект шкільної роботи з допомогу сучасних електронних пристроїв і технологій. Последние годы были отмечены растущей глобальной тенденцией внедрения методов смешанного обучения в высших учебных заведениях. Эта тенденция усиливается в украинских вузах. Хотя в настоящее время смешанное образование в Украине, похоже, растет, эффективность использования смешанного обучения все еще остается неясной. Сегодня большинство университетов начали использовать дистанционное обучение и переход на смешанную систему обучения в классах. Ученые спорят о преимуществах и недостатках обычного и смешанного образования, поскольку оба метода имеют свои положительные стороны и недостатки. Успешная интеграция смешанного образования в образовательный процесс была подтверждена многочисленными исследованиями. Настоящее исследование было разработано, чтобы определить влияние смешанного образования на учебный процесс. Первым вопросом в исследовании было выявление основных сфер смешанного образования, влияющих на образовательный процесс. Второй вопрос был направлен на определение готовности студентов Сумского государственного университета к переходу на смешанный образовательный процесс. На первом этапе было согласовано техническое задание, разработана программа и инструменты, разработан график сбора информации. На втором этапе был подготовлен сбор информации, сбор анкет, их компьютерная обработка, сформированные таблицы и отчеты. Ответы, полученные от службы студентов, показали, что большинство студентов четко понимают систему смешанного обучения, положительно относятся к ней и более мотивированы в своем обучении. Этот опыт пилотирования положил начало позитивной практике внедрения смешанного образования в учебный процесс, где настоятельно рекомендуется использовать элементы смешанного образования в учебной деятельности в качестве дополнительной индивидуальной работы в виртуальной онлайн-среде как расширяющий эффект школьной работы с помощь современных электронных устройств и технологий. Recent years have been marked by an increasing global trend in the implementation of blended learning techniques at tertiary level education. This tendency has been growing in Ukrainian universities. Although blended education in Ukraine seems nowadays to increase, the efficiency of using blended teaching is still unclear. Today most universities started using distance learning and transfer to the blended system of education in classes. The scholars argue about advantages and disadvantages of conventional and blended education as both methods have positive sides and drawbacks. The successful integration of blended education into the educational process was proved by numerous studies. The present study was designed to determine the effect of blended education on the learning process. The first question in the study was to identify the main spheres of blended education influencing the educational process. The second question sought to determine the readiness of Sumy State University students to transition to a blended educational process. At the first stage, a technical task was agreed, a program and tools were developed, a schedule of information gathering was developed. At the second stage, the collection of information, the collecting of questionnaires, their computer processing, the formed tables, and the reports were prepared. The responses obtained from the service of the students showed that most of the students clearly understand the system of blended learning, feel positively about it and are more motivated in their learning. This piloting experience launched the positive practice of implementation of blended education in the educational process, where it is highly recommended to use the elements of blended education in classroom activity as additional individual work in the virtual online environment as a widening effect of classroom work with the help of modern electronic devices and technologies. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
Albania
1
Argentina
1
Australia
-1719464551
Bangladesh
-1445113751
Belgium
1
Canada
94510
China
1
Ecuador
1
Egypt
1
France
-660003416
Germany
1
Ghana
76284
Greece
452218985
Hungary
1
India
218998
Iran
106976
Iraq
109737
Ireland
2075655428
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Netherlands
1765222462
Oman
1
Palestinian Territories
97436
Peru
1765222464
Philippines
1765222471
Saudi Arabia
1181734153
Singapore
861924602
South Africa
1605738683
South Korea
1
Spain
1
Sweden
20555592
Taiwan
144133
Thailand
751062471
Turkey
883289491
Ukraine
-1222123212
United Kingdom
1605738682
United States
-660003414
Unknown Country
-1784243012
Vietnam
452218982
Downloads
Algeria
861924599
Australia
1765222474
Bangladesh
1620714660
Brazil
1
Canada
76802
Egypt
1605738685
France
1
Germany
1605738681
Ghana
1181734157
India
550110048
Indonesia
216329
Iran
550110047
Iraq
1181734149
Kuwait
1
Libya
1
Lithuania
1
Malaysia
63569
Netherlands
160054361
Pakistan
1765222466
Palestinian Territories
1
Philippines
154276
Romania
111703
South Africa
94733552
Taiwan
1
Ukraine
883289493
United Kingdom
-660003415
United States
-1222123211
Unknown Country
1021829373
Vietnam
1181734148
Zimbabwe
20555591
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Blended_Education_Liashenko_Hnapovska.pdf | 527.75 kB | Adobe PDF | 1284040656 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.