Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74574
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Blended Education: Patterns of Implementation at Sumy State University |
Authors |
Liashenko, Iryna Volodymyrivna
![]() Hnapovska, Liudmyla Vadymivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-4211-5116 |
Keywords |
дистанційне навчання дистанционнное обучение distance learning змішане навчання смешанное обучение blended learning навальний процес образовательный процесс educational process |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74574 |
Publisher | Lumen Publishing |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Liashenko, I. Blended Education: Patterns of Implementation at Sumy State University [Text] / I. Liashenko, L. Hnapovska // Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. - 2019. - Vol. 11, Issue 3. - P. 141-162. - doi:10.18662/rrem/142. |
Abstract |
Останні роки були відзначені зростаючої глобальної тенденцією впровадження методів змішаного навчання у вищих навчальних закладах. Ця тенденція посилюється в українських вузах. Хоча в даний час змішане освіту в Україні, схоже, зростає, ефективність використання змішаного навчання все ще залишається неясною. Сьогодні більшість університетів почали використовувати дистанційне навчання і перехід на змішану систему навчання в класах. Вчені сперечаються про переваги і недоліки звичайного і змішаного освіти, оскільки обидва методи мають свої позитивні сторони і недоліки. Успішна інтеграція змішаного освіти в освітній процес була підтверджена численними дослідженнями. Це дослідження було розроблено, щоб визначити вплив змішаного освіти на навчальний процес. Першим питанням у дослідженні було виявлення основних сфер змішаного освіти, що впливають на освітній процес. Друге питання був направлений на визначення готовності студентів Сумського державного університету до переходу на змішаний освітній процес. На першому етапі було узгоджено технічне завдання, розроблено програму і інструменти, розроблений графік збору інформації. На другому етапі було підготовлено збір інформації, збір анкет, їх комп'ютерна обробка, сформовані таблиці і звіти. Відповіді, отримані від служби студентів, показали, що більшість студентів чітко розуміють систему змішаного навчання, позитивно ставляться до неї і більш мотивовані в своєму навчанні. Цей досвід пілотування поклав початок позитивної практики впровадження змішаного освіти в навчальний процес, де настійно рекомендується використовувати елементи змішаного освіти в навчальній діяльності в якості додаткової індивідуальної роботи у віртуальній онлайн-середовищі як розширює ефект шкільної роботи з допомогу сучасних електронних пристроїв і технологій. Последние годы были отмечены растущей глобальной тенденцией внедрения методов смешанного обучения в высших учебных заведениях. Эта тенденция усиливается в украинских вузах. Хотя в настоящее время смешанное образование в Украине, похоже, растет, эффективность использования смешанного обучения все еще остается неясной. Сегодня большинство университетов начали использовать дистанционное обучение и переход на смешанную систему обучения в классах. Ученые спорят о преимуществах и недостатках обычного и смешанного образования, поскольку оба метода имеют свои положительные стороны и недостатки. Успешная интеграция смешанного образования в образовательный процесс была подтверждена многочисленными исследованиями. Настоящее исследование было разработано, чтобы определить влияние смешанного образования на учебный процесс. Первым вопросом в исследовании было выявление основных сфер смешанного образования, влияющих на образовательный процесс. Второй вопрос был направлен на определение готовности студентов Сумского государственного университета к переходу на смешанный образовательный процесс. На первом этапе было согласовано техническое задание, разработана программа и инструменты, разработан график сбора информации. На втором этапе был подготовлен сбор информации, сбор анкет, их компьютерная обработка, сформированные таблицы и отчеты. Ответы, полученные от службы студентов, показали, что большинство студентов четко понимают систему смешанного обучения, положительно относятся к ней и более мотивированы в своем обучении. Этот опыт пилотирования положил начало позитивной практике внедрения смешанного образования в учебный процесс, где настоятельно рекомендуется использовать элементы смешанного образования в учебной деятельности в качестве дополнительной индивидуальной работы в виртуальной онлайн-среде как расширяющий эффект школьной работы с помощь современных электронных устройств и технологий. Recent years have been marked by an increasing global trend in the implementation of blended learning techniques at tertiary level education. This tendency has been growing in Ukrainian universities. Although blended education in Ukraine seems nowadays to increase, the efficiency of using blended teaching is still unclear. Today most universities started using distance learning and transfer to the blended system of education in classes. The scholars argue about advantages and disadvantages of conventional and blended education as both methods have positive sides and drawbacks. The successful integration of blended education into the educational process was proved by numerous studies. The present study was designed to determine the effect of blended education on the learning process. The first question in the study was to identify the main spheres of blended education influencing the educational process. The second question sought to determine the readiness of Sumy State University students to transition to a blended educational process. At the first stage, a technical task was agreed, a program and tools were developed, a schedule of information gathering was developed. At the second stage, the collection of information, the collecting of questionnaires, their computer processing, the formed tables, and the reports were prepared. The responses obtained from the service of the students showed that most of the students clearly understand the system of blended learning, feel positively about it and are more motivated in their learning. This piloting experience launched the positive practice of implementation of blended education in the educational process, where it is highly recommended to use the elements of blended education in classroom activity as additional individual work in the virtual online environment as a widening effect of classroom work with the help of modern electronic devices and technologies. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views

1

1

-1719464551

-1445113751

1

94510

1

1

1

-660003416

1

76284

452218985

1

218998

106976

109737

2075655428

1

1

1

1765222462

1

97436

1765222464

1765222471

1181734153

861924602

1605738683

1

1

20555592

144133

751062471

883289491

-1222123212

1605738682

-660003414

-4223774

452218982
Downloads

861924599

1765222474

1620714660

1

76802

1605738685

1

1605738681

1181734157

550110048

216329

550110047

1181734149

1

1

1

63569

160054361

1765222466

1

154276

111703

94733552

1

883289493

-660003415

-1222123211

-1784243011

1181734148

20555591
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Blended_Education_Liashenko_Hnapovska.pdf | 527.75 kB | Adobe PDF | -1522031728 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.