Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74689
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Exploring the Effects of Consumers’ Nutritional Knowledge and Information Interest on the Acceptance of Artificial Sweetener Usage in Soft Drinks
Other Titles Вплив обізнаності та зацікавленості споживачів у принципах здорового харчування на рівень споживання безалкогольних напоїв із високим вмістом фруктози
Authors Arslan, Y.
ORCID
Keywords цукорозамінники
сприйняття споживачами товару
здоров’я споживача
харчові добавки
безалкогольні напої
artificial sweeteners
consumer acceptance
consumer health
food additives
soft drinks
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74689
Publisher Sumy State University
License
Citation Arslan, Y. (2019). Exploring the Effects of Consumers’ Nutritional Knowledge and Information Interest on the Acceptance of Artificial Sweetener Usage in Soft Drinks. Marketing and Management of Innovations, 3, 33-44. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-03
Abstract Маркетингові дослідження ринку безалкогольних напоїв свідчать про падіння попиту на цю категорію товару внаслідок активної інформаційної пропаганди здорового образу життя населення. Однак, незважаючи на вищезазначений факт виробники безалкогольних напоїв продовжують в якості цукорозамінників використовувати кукурудзяний сироп із високим вмістом фруктози, який може призвести до серйозних проблем зі здоров'ям. Основною метою проведеного дослідження є вивчення ставлення споживачів до наявності кукурудзяного сиропу з високим вмістом фруктози у товарах ринку безалкогольних напоїв. Поставлена мета дослідження зумовила необхідність вирішення наступних завдань: вивчення попиту споживачів на безалкогольні напої, які містять у своєму складі кукурудзяний сироп із високим вмістом фруктози; дослідження впливу обізнаності та зацікавленості споживачів у принципах здорового харчування на рівень споживання безалкогольних напоїв із високим вмістом фруктози. Інформаційну базу дослідження склали результати опитування 888 споживачів безалкогольних напоїв з високим вмістом фруктози. Результати проведеного статистичного аналізу даних свідчать, що незважаючи на негативне відношення учасників опитування до наявності кукурудзяного сиропу із високим вмістом фруктози у безалкогольних напоях (2.13 бали за шкалою Лайкерта), більша частина респондентів (53%) вказала на часте споживання безалкогольних напоїв, в складі яких наявний кукурудзяний сироп із високим вмістом фруктози. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить висунуті в роботі гіпотези, що знання про харчові речовини та інтерес до здорового образу життя негативно впливають на сприйняття споживачами безалкогольних напоїв з високим вмістом кукурудзяного сиропу. Результати проведеного дослідження створюючи уявлення про сприйняття споживачами використання штучних підсолоджувачів в безалкогольних напоях, що має вирішальне значення для здоров'я споживачів.
Together with the increasing health awareness levels of consumers’, artificial food additives have been highly criticized by the public. However, these kinds of sweeteners are still being used widely all over the world. One of the sectors that prefer mostly these kinds of sweeteners is the soft drink industry. High fructose corn syrup, which has been associated with serious health problems recently, is one of these additives which is highly preferred in the soft drink industry. Upon examining the situation, it is understood that there is a conflict between the implementations of the soft drink industry and consumer attitudes towards them. However, it is seen that the consumers’ perspective is not clarified enough empirically in terms of this issue. This means that the players of the soft drink industry have a lack of insight in terms of consumer thoughts and attitudes regarding artificial sweetener usage in soft drinks. Owing to this research gap in the literature and the importance of the subject in terms of consumer well-being, this study aims to explore the antecedents for the acceptance of high fructose corn syrup usage in soft drinks. To reach this aim, four research questions represented to understand how frequent consumers prefer soft drinks containing high fructose corn syrup, to reveal consumers’ attitudes and acceptance towards high fructose corn syrup and to understand how nutritional knowledge and nutritional information interest affect consumers’ acceptance specifically on high fructose corn syrup usage in soft drinks. To answer these questions, a structured survey was developed and conducted on 888 soft drink consumers who are aware of high fructose corn syrup in soft drinks as an additive. Then, a number of analyses were conducted with the data obtained. According to the results, it is seen that although participants have a quite negative attitude towards HFCS usage in soft drinks (2.13 out of seven points Likert), more than half of them (53%) declared that they frequently buy soft drinks that contain HFCS. As to the hypothesis of the research, it is concluded that nutritional knowledge and nutritional information interest were both negatively affects consumer acceptance of high fructose corn syrup usage in soft drinks. The results suggest that the antecedents studied in this paper are both significant. Thus the two hypotheses of the study were supported. Obtaining these findings, this study contributes to the literature by creating insight in terms of consumer acceptance of artificial sweetener usage in soft drinks which is crucial especially in terms of consumer health.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
3915303
Greece Greece
19556
Indonesia Indonesia
488
Ireland Ireland
164257
Lithuania Lithuania
9776
Pakistan Pakistan
1
South Korea South Korea
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1305263
United Kingdom United Kingdom
545569
United States United States
36970742
Unknown Country Unknown Country
1305262
Vietnam Vietnam
19554

Downloads

China China
545567
Germany Germany
3915304
India India
1
Ireland Ireland
164255
Lithuania Lithuania
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
3915302
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
29685708
Unknown Country Unknown Country
5
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Arslan_mmi_3_2019.pdf 370.67 kB Adobe PDF 38226146

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.