Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74692
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Marketing of Ukrainian higher educational institutions representation based on modeling of Webometrics Ranking |
Other Titles |
Маркетинг представленості українських закладів вищої освіти на основі моделювання рейтингів у Вебометрікс |
Authors |
Kvitka, S.
Starushenko, G. Kovalenko, V. Deforzh, H. Prokopenko, O. |
ORCID | |
Keywords |
заклад вищої освіти університет вебометричний рейтинг апроксимація Паде двухфакторная модель higher educational institution university Webometric rating Pade approximation two-factor model |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74692 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Kvitka, S., Starushenko, G., Koval, V., Deforzh, H., & Prokopenko, O. (2019). Marketing of Ukrainian higher educational institutions representation based on modeling of Webometrics Ranking. Marketing and Management of Innovations, 3, 60- 72. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-05 |
Abstract |
Метою статті є побудова на основі статистичного матеріалу Вебометричного рейтингу університетів
двофакторної моделі, яка аналітично описує у часі стан українських вищих навчальних закладів за показниками Вебометрікс, що дає можливість його кількісного й якісного аналізу та прогнозування тенденцій розвитку ринку освітніх послуг та маркетингових досліджень у цій сфері. Статистичний аналіз даних Вебометричного рейтингу університетів проведено із застосуванням професійної програми статистичної обробки інформації STATGRAPHICS Centurion XV.I. Аналітичні співвідношення отримані за допомогою техніки Паде-апроксимацій. Для візуалізації результатів дослідження та ілюстрації якісної картини рейтингу українських ВНЗ в Інтернет-просторі за системою Вебометричних індикаторів використано математичний редактор Maple. Побудовано двофакторну модель стану і прогнозу академічної представленості українських університетів за даними Вебометричного рейтингу. Із застосуванням пропонованої моделі отримано аналітичний вираз, що дає змогу кількісної й якісної оцінок світового рейтингу вищих навчальних закладів України в системі Веб-індикаторів Вебометрікс щодо збільшення їх академічної присутності в Інтернеті, зміцнення міжнародного авторитету і підняття в цілому вітчизняної наукової школи на якісну нову ступінь розвитку. Наукова новизна роботи полягає у включенні в модель часового чинника, наявність якого дає можливість, по-перше, розширювати у часі використовуваний статистичний матеріал і, по-друге, прогнозувати тенденції і перспективи представлення в Інтернет-просторі університетів України як передових науково-дослідницьких центрів. Основні результати роботи можуть бути корисними в якості методичного матеріалу при проведенні учбового процесу у вищих навчальних закладах, при навчанні і підвищенні кваліфікації управлінських кадрів, при розробці програм реформування освітнього процесу у вищій школі з метою наближення його до європейського вимог і досягнення рівня найкращих світових університетів. Представлена методика й алгоритм аналізу даних можуть бути узагальнені для оцінки рейтингових систем іншої природи: при оцінюванні навчальної та громадської роботи учнів і студентів, у фінансовій аналітиці, зокрема, для оцінки ймовірності дефолту некредитних організацій, при визначенні надійності комерційних банків, при проведенні соціологічних тестів і опитувань, в медико-біологічних дослідженнях та в інших сферах публічного управління. The objective of the article is constructing of the two-factor model on the basis of the statistical material of the Webometric Rating of Universities, which analytically describes the status of Ukrainian higher educational institutions in terms of Webometrics indicators, provides an opportunity for its quantitative and qualitative analysis and forecasting of development trends of market educational services and marketing research in this area. The statistical analysis of the data of the Webometric Rating of Universities was conducted using the professional statistical information processing program STATGRAPHICS Centurion XV.I. Analytical relations are obtained using the Pade approximation technique. Mathematical editor Maple has been used to visualize the results of research and illustrate a qualitative picture of the rating of Ukrainian universities in the Internet space using the Webometric Indicators system. A two-factor model of the state and forecast of academic representation of Ukrainian universities according to Webometric rating is constructed. Using the proposed model, an analytical expression is obtained that allows for quantitative and qualitative assessments of the world ranking of higher educational institutions of Ukraine in the Webindicators system Webometrix in order to increase their academic presence on the Internet, to strengthen the international authority and raise the national science school as a whole for a qualitatively new degree of development. The scientific novelty of the work is in the inclusion in the model of the time factor, the availability of which makes it possible, firstly, to extend the statistical material used in time and, secondly, to predict the trends and prospects of presentation in the Internet space of Ukrainian universities as advanced research centers. The main results of the work can be useful as a methodological material during the educational process in higher educational institutions, in the training and improvement of the skills of management personnel, in developing programs for reforming the educational process in higher education in order to bring it closer to European requirements and achieve the level of the best world universities. The presented methodology and data analysis algorithm can be generalized to evaluate rating systems of other nature: when evaluating students' educational and community work, financial analysis, in particular, to assess the probability of default of non-lending organizations, to determine the reliability of commercial banks, to conduct sociological tests, and surveys, medical and biological research and other areas of public administration. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
Bangladesh
1
Bosnia & Herzegovina
1
Brazil
216162
China
40214
Costa Rica
1
Croatia
1
Czechia
110953
Côte d’Ivoire
1
Ecuador
1
Egypt
1
Finland
1
France
1
Georgia
1
Germany
-1305569884
Greece
348474
Hong Kong SAR China
1
India
1076340040
Indonesia
141531
Iran
1339372572
Iraq
199853090
Ireland
715460031
Lithuania
1
Malaysia
722175142
Netherlands
115760
Norway
1
Oman
1
Peru
1
Philippines
1
Portugal
57041
Qatar
1
Russia
348469
Saudi Arabia
1
Singapore
15929274
Slovakia
1
South Africa
186170
South Korea
1
Spain
1339372566
Switzerland
1
Thailand
1
Tunisia
1
Turkey
1
Ukraine
-378886651
United Kingdom
92789
United States
-669926321
Unknown Country
1903557594
Vietnam
348476
Downloads
Argentina
1
Bosnia & Herzegovina
1
Brazil
1
Costa Rica
1
Cuba
1
Czechia
199853088
Côte d’Ivoire
1
Germany
-1305569885
Ghana
1
India
1076340039
Indonesia
722175147
Iran
1339372573
Iraq
1
Kuwait
1
Lithuania
1
Malaysia
216181420
Nepal
1641
Netherlands
1
Portugal
47345
South Korea
1
Tunisia
1
Ukraine
24561
United Kingdom
1
United States
-669926319
Unknown Country
664716223
Vietnam
348477
Yemen
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kvitka_mmi_3_2019.pdf | 667.2 kB | Adobe PDF | -2051402971 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.