Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74692
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Marketing of Ukrainian higher educational institutions representation based on modeling of Webometrics Ranking
Other Titles Маркетинг представленості українських закладів вищої освіти на основі моделювання рейтингів у Вебометрікс
Authors Kvitka, S.
Starushenko, G.
Kovalenko, V.
Deforzh, H.
Prokopenko, O.
ORCID
Keywords заклад вищої освіти
університет
вебометричний рейтинг
апроксимація Паде
двухфакторная модель
higher educational institution
university
Webometric rating
Pade approximation
two-factor model
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74692
Publisher Sumy State University
License
Citation Kvitka, S., Starushenko, G., Koval, V., Deforzh, H., & Prokopenko, O. (2019). Marketing of Ukrainian higher educational institutions representation based on modeling of Webometrics Ranking. Marketing and Management of Innovations, 3, 60- 72. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-05
Abstract Метою статті є побудова на основі статистичного матеріалу Вебометричного рейтингу університетів двофакторної моделі, яка аналітично описує у часі стан українських вищих навчальних закладів за показниками Вебометрікс, що дає можливість його кількісного й якісного аналізу та прогнозування тенденцій розвитку ринку освітніх послуг та маркетингових досліджень у цій сфері. Статистичний аналіз даних Вебометричного рейтингу університетів проведено із застосуванням професійної програми статистичної обробки інформації STATGRAPHICS Centurion XV.I. Аналітичні співвідношення отримані за допомогою техніки Паде-апроксимацій. Для візуалізації результатів дослідження та ілюстрації якісної картини рейтингу українських ВНЗ в Інтернет-просторі за системою Вебометричних індикаторів використано математичний редактор Maple. Побудовано двофакторну модель стану і прогнозу академічної представленості українських університетів за даними Вебометричного рейтингу. Із застосуванням пропонованої моделі отримано аналітичний вираз, що дає змогу кількісної й якісної оцінок світового рейтингу вищих навчальних закладів України в системі Веб-індикаторів Вебометрікс щодо збільшення їх академічної присутності в Інтернеті, зміцнення міжнародного авторитету і підняття в цілому вітчизняної наукової школи на якісну нову ступінь розвитку. Наукова новизна роботи полягає у включенні в модель часового чинника, наявність якого дає можливість, по-перше, розширювати у часі використовуваний статистичний матеріал і, по-друге, прогнозувати тенденції і перспективи представлення в Інтернет-просторі університетів України як передових науково-дослідницьких центрів. Основні результати роботи можуть бути корисними в якості методичного матеріалу при проведенні учбового процесу у вищих навчальних закладах, при навчанні і підвищенні кваліфікації управлінських кадрів, при розробці програм реформування освітнього процесу у вищій школі з метою наближення його до європейського вимог і досягнення рівня найкращих світових університетів. Представлена методика й алгоритм аналізу даних можуть бути узагальнені для оцінки рейтингових систем іншої природи: при оцінюванні навчальної та громадської роботи учнів і студентів, у фінансовій аналітиці, зокрема, для оцінки ймовірності дефолту некредитних організацій, при визначенні надійності комерційних банків, при проведенні соціологічних тестів і опитувань, в медико-біологічних дослідженнях та в інших сферах публічного управління.
The objective of the article is constructing of the two-factor model on the basis of the statistical material of the Webometric Rating of Universities, which analytically describes the status of Ukrainian higher educational institutions in terms of Webometrics indicators, provides an opportunity for its quantitative and qualitative analysis and forecasting of development trends of market educational services and marketing research in this area. The statistical analysis of the data of the Webometric Rating of Universities was conducted using the professional statistical information processing program STATGRAPHICS Centurion XV.I. Analytical relations are obtained using the Pade approximation technique. Mathematical editor Maple has been used to visualize the results of research and illustrate a qualitative picture of the rating of Ukrainian universities in the Internet space using the Webometric Indicators system. A two-factor model of the state and forecast of academic representation of Ukrainian universities according to Webometric rating is constructed. Using the proposed model, an analytical expression is obtained that allows for quantitative and qualitative assessments of the world ranking of higher educational institutions of Ukraine in the Webindicators system Webometrix in order to increase their academic presence on the Internet, to strengthen the international authority and raise the national science school as a whole for a qualitatively new degree of development. The scientific novelty of the work is in the inclusion in the model of the time factor, the availability of which makes it possible, firstly, to extend the statistical material used in time and, secondly, to predict the trends and prospects of presentation in the Internet space of Ukrainian universities as advanced research centers. The main results of the work can be useful as a methodological material during the educational process in higher educational institutions, in the training and improvement of the skills of management personnel, in developing programs for reforming the educational process in higher education in order to bring it closer to European requirements and achieve the level of the best world universities. The presented methodology and data analysis algorithm can be generalized to evaluate rating systems of other nature: when evaluating students' educational and community work, financial analysis, in particular, to assess the probability of default of non-lending organizations, to determine the reliability of commercial banks, to conduct sociological tests, and surveys, medical and biological research and other areas of public administration.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
Bangladesh Bangladesh
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Brazil Brazil
216162
China China
40214
Costa Rica Costa Rica
1
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
110953
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
1
Finland Finland
1
France France
1
Georgia Georgia
1
Germany Germany
-1305569884
Greece Greece
348474
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1076340040
Indonesia Indonesia
141531
Iran Iran
1339372572
Iraq Iraq
199853090
Ireland Ireland
715460031
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
722175142
Netherlands Netherlands
115760
Norway Norway
1
Oman Oman
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
57041
Qatar Qatar
1
Russia Russia
348469
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
15929274
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
186170
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1339372566
Switzerland Switzerland
1
Thailand Thailand
1
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-378886651
United Kingdom United Kingdom
92789
United States United States
-669926321
Unknown Country Unknown Country
1903557594
Vietnam Vietnam
348476

Downloads

Argentina Argentina
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Brazil Brazil
1
Costa Rica Costa Rica
1
Cuba Cuba
1
Czechia Czechia
199853088
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Germany Germany
-1305569885
Ghana Ghana
1
India India
1076340039
Indonesia Indonesia
722175147
Iran Iran
1339372573
Iraq Iraq
1
Kuwait Kuwait
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
216181420
Nepal Nepal
1641
Netherlands Netherlands
1
Portugal Portugal
47345
South Korea South Korea
1
Tunisia Tunisia
1
Ukraine Ukraine
24561
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-669926319
Unknown Country Unknown Country
664716223
Vietnam Vietnam
348477
Yemen Yemen
1

Files

File Size Format Downloads
Kvitka_mmi_3_2019.pdf 667.2 kB Adobe PDF -2051402971

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.