Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74723
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Історичний аналіз становлення державного регулювання освіти
Authors Mayboroda, Tetyana  
Maiboroda, Tetiana Mykolaivna
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4547-5822
Keywords освіта
образование
education
державне регулювання
государственное регулирование
state regulation
історичний аналіз
исторический анализ
historical analysis
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74723
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Майборода, Т.М. Історичний аналіз становлення державного регулювання освіти [Текст] / Т.М. Майборода // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. - 2018. - № 2. - С. 107-113. - DOI: 10.21272/1817-9215.2018.2-12
Abstract Освітній сектор є важливою складовою національної економіки, що забезпечує її не лише трудовими, а й інноваційними ресурсами та сприяє соціально-економічному розвитку країни. Його діяльність знаходиться під суттєвим державним регулюванням, що має свої специфічні особливості та становлення чого зумовлено історично внаслідок розвитку суспільних відносин. Дана стаття присвячена аналізу становлення державного регулювання освіти на різних етапах історичного розвитку. Автором було розглянуто місце та роль держави на етапах первісного суспільства, античності, середньовіччя, відродження та реформації, нового та новітнього часу та виявлено етап формування перших моделей обов’язкової освіти. В роботі охарактеризовано ліберальну, соціальнокорпоративну, корпоративно-патерналістську та державно-патерналістську моделі освіту як найбільш поширені на сьогодні у світі. На основі цього було систематизовано інформацію по особливостям державного регулювання освіти в ході становлення різних типів суспільних відносин (аграрний, індустріальний та постіндустріальний).
Образовательный сектор является важной составляющей национальной экономики, обеспечивает ее не только трудовыми, но и инновационными ресурсами и способствует социально-экономическому развитию страны. Его деятельность находится под существенным государственным регулированием, что имеет свои специфические особенности и становления чего обусловлено исторически в результате развития общественных отношений. Данная статья посвящена анализу становления государственного регулирования образования на разных этапах исторического развития. Автором были рассмотрены место и роль государства на этапах первобытного общества, античности, средневековья, возрождения и реформации, нового и новейшего времени и выявлены этап формирования первых моделей обязательного образования. В работе охарактеризованы либеральную, социальнокорпоративну, корпоративно-патерналистскую и государственно-патерналистскую модели образование как наиболее распространенные на сегодняшний день в мире. На основе этого были систематизированы информацию по особенностям государственного регулирования образования в ходе становления различных типов общественных отношений (аграрный, индустриальный и постиндустриальный).
The education sector is an important component of the national economy, which provides it not only with labor but also with innovative resources and contributes to the socio-economic development of the country. Its activities are subject to significant state regulation, which has its own peculiar features and formation, which is conditioned historically due to the development of social relations. This article is devoted to the analysis of the formation of state regulation of education at different stages of historical development. The author considered the place and role of the state in the stages of primitive society, antiquity, the Middle Ages, revival and reformation, new and modern times and revealed the stage of formation of the first models of compulsory education. The paper describes the liberal, social corporative, corporate paternalistic and state paternalistic models of education as the most widespread in the world today. On this basis, information on the peculiarities of state regulation of education was systematized during the formation of different types of social relations (agrarian, industrial and post-industrial).
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Views

Australia Australia
1
China China
16221265
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
65238
Greece Greece
1145
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
18733
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1931855
Ukraine Ukraine
32442529
United Kingdom United Kingdom
774320
United States United States
51753182
Unknown Country Unknown Country
103468901

Downloads

Denmark Denmark
1
France France
1
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Serbia Serbia
1
Ukraine Ukraine
774322
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
103468900
Unknown Country Unknown Country
103468902

Files

File Size Format Downloads
Maiboroda_historical_analysis.pdf 704.57 kB Adobe PDF 207712131

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.