Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74783
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Impact of Organizational Culture for Company's Innovation Strategy |
Other Titles |
Вплив організаційної культури на стратегію інноваційного розвитку компанії |
Authors |
Pietruszka-Ortyl, A.
|
ORCID | |
Keywords |
емпіричне дослідження підприємство організаційна культура якість культура якості управління якістю empirical study enterprises organizational culture organizational quality culture quality quality culture quality management |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74783 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Pietruszka-Ortyl, A. (2019). The Impact of Organizational Culture for Company's Innovation Strategy. Marketing and Management of Innovations, 3, 178-192. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-14 |
Abstract |
У статті визначено, що організаційна культура має прямий вплив на стратегію інноваційного розвитку компанії та є визначальним фактором її конкурентоспроможності. Автором наголошено, що сучасні компанії повинні формувати організаційну культуру грунтуючись на новітніх знаннях. При цьому внутрішньо корпоративна культура повинна сприяти залученню працівників у виробничий процес, обмін знаннями між ними та формувати довіру до компанії. Визначено, що традиційні види організаційної культури є конвергентними і взаємодоповнюючими та можуть бути представлені як: ресурсозберігаюча, самонавчальна, інформаційна та розвитку потенціалу. При цьому виокремлено додатковий тип
організаційної культури компанії – якісний. Даний тип є оптимальний для функціонування компанії у інноваційній економіці. Автором наголошено, що зосередження на якості наразі є необхідною умовою виживання та розвитку сучасних компаній. Метою статті є опис компонентів якісної організаційної культури польських підприємств різних галузей. Автором систематизовано підходи до визначення сутності якісної організаційної культури, її елементів та детермінант. Для дослідження використано метод теоретично-емпіричної драбини та здійснено в наступній логічній послідовності: TQM впровадження → Організаційна культура → Якісна культура → Якісна організаційна культура. Методологію даного
дослідження засновано на соціологічному опитуванні респондентів – підприємства, які функціонують у сфері виробництва, надання послуг та змішаних підприємств. Анкета містила 20 питань закритого типу, більшість з яких має декілька варіантів відповіді. Емпіричні результати дослідження дали підстави зробити висновок про тенденції формування якісної організаційноїкультури на підприємствах Польщі. Визначено, що проаналізовані підприємства рухаються до фази створення постійної якісної організаційної культури. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути використані менеджерам під час побудови ефективної якісної організаційної культури компанії. The resource-based view recognizes present organizational culture as a key component to its success or failure. It has a direct impact on the innovation strategy of organizations and therefore should be treated as a determinant of the organisation's future. Presently companies should naturally strive to make efforts aiming at the creation of such organizational cultures which would affirm knowledge – cultures characteristic for organisations based on knowledge, that foster engagement of employees, building trust and sharing knowledge. They are most often convergent and mutually complementary and described as: lean culture, learning organization culture, information culture, group-development culture. One type of the organizational cultures indicated as optimal for operating in knowledge-based economy is the quality culture. Concentration on quality is currently a sine qua non-condition for the survival and development of modern organization and at the same time, one of the main tasks of managers. Because of the fact that that instruments are in place but still there is a lack of quality culture in the practical aspects and also common point of view that there is a gap to be filled in the development of appropriate culture for quality, the study provides an initial comparative verification of which stage of evolution towards quality culture is represented by companies from different sectors in Poland. The paper has theoretical-empirical ladder. Its aims are to review existing literature dedicated to organisational quality culture essence, elements, determinants and dimensions. Investigation of the topic in the paper is carried out in the following logical sequence: TQM implementation → Organizational culture → Quality culture → Organizational Quality Culture. The purpose of this paper is to describe components of organisational quality cultures in polish enterprises from different sectors. The methodological tool of the research methods was survey questionnaire, included 20 closed-ended questions – most of them multiple choice. It was decided to research, in the context of quality culture, all enterprises: those operating in production, in services and also mixed enterprises. Based on exploration of empirical data, the condition of quality culture in companies operating in Poland is diagnosed. Paper proves that verified organisations are on their way in the direction to the phase of permanent organisational quality culture creation. The results of the research can be useful for developing the complex model of organizational quality culture constitution. They can also provide managers with valuable suggestions on building stable organizational quality culture. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
1
Australia
-1550901024
Austria
1
Azerbaijan
1
Bahrain
1
Brazil
913572126
Canada
-508114473
China
-1150265190
Colombia
27909
Cuba
1
Cyprus
864703589
Czechia
1
Denmark
1
Egypt
1
Ethiopia
1
France
62798
Germany
-508114477
Ghana
1068871047
Greece
1
Hong Kong SAR China
-336526039
India
-508114480
Indonesia
-1550901018
Iran
1110732224
Iraq
1
Ireland
-508114487
Israel
1
Italy
1986304887
Jamaica
1
Jordan
1
Kenya
65913
Lithuania
913572121
Malaysia
342580029
Mexico
1
Mongolia
1
Morocco
1
Nepal
126721
Netherlands
-1550901025
Nigeria
1
Norway
8132029
Oman
52541
Pakistan
-508114466
Peru
-508114483
Philippines
1110732228
Poland
1
Portugal
1504259519
Romania
1
Russia
1
Saudi Arabia
1
Singapore
1504259523
South Africa
49809
Spain
1019550426
Sri Lanka
1
Sweden
1
Switzerland
1504259512
Taiwan
1168305471
Thailand
-290396547
Trinidad & Tobago
1
Turkey
-1628158633
Ukraine
-290396545
United Arab Emirates
1
United Kingdom
-336526035
United States
-1550901023
Unknown Country
534222107
Vietnam
932991438
Downloads
Australia
1
Austria
1
Azerbaijan
1110732223
Brazil
-1610794898
Canada
-508114472
China
1
Colombia
1
Cyprus
1
Denmark
1
Germany
35873
Ghana
111800
Hungary
1
India
211279589
Indonesia
-1550901017
Iran
-508114476
Israel
1
Italy
1
Japan
1
Jordan
1
Kenya
-336526041
Lesotho
1
Lithuania
913572122
Malaysia
-1550901019
Malta
1
Mexico
1
Namibia
1
Netherlands
43451
New Zealand
1
Nigeria
1686185250
Pakistan
1068871044
Peru
-508114482
Philippines
932991440
Poland
1297119265
Saudi Arabia
1
South Africa
138528
Sweden
-1610794897
Trinidad & Tobago
888143524
Turkey
-508114486
Ukraine
-290396542
United Arab Emirates
1
United Kingdom
211279592
United States
-336526037
Unknown Country
-2134429834
Vietnam
1297119256
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Pietruszka-Orty_mmi_3_2019.pdf | 464.65 kB | Adobe PDF | -1836105226 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.