Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74975
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Impact of transparency of public finances on the level of corruption in Ukraine |
Other Titles |
Вплив транспарентності публічних фінансів на рівень корупції в Україні |
Authors |
Savchenko, Taras Hryhorovych
![]() Bukhtiarova, Alina Hennadiivna ![]() Shkolnyk, Inna Oleksandrivna ![]() Vasylieva, Tetiana Anatoliivna ![]() Lieonov, Serhii Viacheslavovych ![]() Bielova, Inna Valeriivna ![]() Semenoh, Andrii Yuriiovych ![]() Mordan, Yevheniia Yuriivna ![]() Mynenko, L. Snagoshchenko, A. Reva, V. Podobriy, H. Zykunov, D. Sirobaba, D. Tenitska, I. Klochko, O. Dukhno, J. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-4793-054X http://orcid.org/0000-0003-3466-4262 http://orcid.org/0000-0002-5359-0521 http://orcid.org/0000-0003-0635-7978 http://orcid.org/0000-0001-5639-3008 http://orcid.org/0000-0002-9567-0132 http://orcid.org/0000-0003-3222-9574 http://orcid.org/0000-0002-3942-1262 |
Keywords |
транспарентність корупція публічні фінанси фінансовий моніторинг банки транспарентность коррупция публичные финансы финансовый мониторинг transparency corruption public finance financial monitoring banks |
Type | Monograph |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74975 |
Publisher | Centre of Sociological Research |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Savchenko, T. Impact of Transparency of Public Finances on the Level of Corruption in Ukraine: monograph [Text] / T. Savchenko, A. Bukhtiarova. - Szczecin: Centre of Sociological Research, 2019. - 165 p. |
Abstract |
Корупція в Україні значно перевищує середньоєвропейський рівень, що робить цю проблему однією з ключових перешкод для ефективної реформи соціально-економічних відносин для просування європейських цінностей та забезпечення сталого економічного зростання. На наш погляд, корупцію слід трактувати як складне явище, зміст якого визначається як економічними законами, так і суспільно-політичними процесами.
Зважаючи на складність тлумачення корупції, інструменти боротьби з цим явищем можна розділити на дві великі групи. По-перше, прямі заходи репресій, які в основному стосуються сфери діяльності антикорупційних органів: Вищий антикорупційний суд України, Національне антикорупційне бюро, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Національне агентство з питань боротьби з корупцією та Державне бюро розслідувань. По-друге, стратегічні комплексні профілактичні заходи. Ці заходи формують передумови для зміни думки учасників економічних відносин та запроваджують системні гарантії вчинення корупції. Одним із ключових інструментів другої групи є підвищення прозорості функціонування інститутів державних фінансів, а також забезпечення прозорості всіх складових державної економічної політики, опосередкованих рухом фінансових ресурсів.
Ця монографія вивчає методологічні основи забезпечення прозорості державних фінансів в Україні; а також методологічні підходи щодо підвищення прозорості функціонування окремих суб'єктів (банківських груп, державних банків, небанківських фінансових посередників) та систем (протидія відмиванню незаконного доходу, кредитної інформації) у цій галузі. Коррупция в Украине значительно превышает среднеевропейский уровень, что делает эту проблему одним из ключевых препятствий для эффективной реформы социально-экономических отношений с целью продвижения европейских ценностей и обеспечения устойчивого экономического роста. На наш взгляд, коррупцию следует интерпретировать как сложное явление, содержание которого определяется как экономическими законами, так и социально-политическими процессами. Учитывая сложность интерпретации коррупции, инструменты борьбы с этим явлением можно разделить на две большие группы. Во-первых, прямые меры репрессий, которые в основном относятся к сфере деятельности антикоррупционных органов: Верховный антикоррупционный суд Украины, Национальное антикоррупционное бюро, Специализированная антикоррупционная прокуратура, Национальное антикоррупционное агентство и Государственное бюро расследований. Во-вторых, стратегические комплексные профилактические меры. Эти меры формируют предпосылки для изменения взглядов участников экономических отношений и вводят системные гарантии для совершения коррупции. Одним из ключевых инструментов второй группы является повышение прозрачности функционирования институтов государственных финансов, а также обеспечение прозрачности всех компонентов государственной экономической политики, которые опосредуются движением финансовых ресурсов. В этой монографии рассматриваются методологические основы обеспечения прозрачности государственных финансов в Украине; а также методологические подходы к повышению прозрачности функционирования отдельных субъектов (банковских групп, государственных банков, небанковских финансовых посредников) и систем (противодействие отмыванию незаконных доходов, кредитной информации) в этой области. Corruption in Ukraine substantially exceeds the European average level, which makes this problem one of the key obstacles for effective reform of socio-economic relations to promote European values and ensure sustainable economic growth. In our view, corruption should be interpreted as a complex phenomenon, the content of which is determined by both economic laws and socio-political processes. Given the complexity of the interpretation of corruption, the tools to combat this phenomenon can be divided into two large groups. First, direct measures of repression, which mainly relate to the sphere of activity of anti-corruption bodies: The Supreme Anticorruption Court of Ukraine, the National Anti-Corruption Bureau, the Specialized Anti-corruption Prosecutor's Office, the National Anti-Corruption Agency and the State Bureau of Investigation. Second, strategic integrated preventive measures. These measures form the prerequisites for changing the minds of participants in economic relations and introduce systemic safeguards for committing corruption. One of the key instruments of the second group is to increase the transparency of the functioning of public finance institutions, as well as to ensure the transparency of all components of state economic policy, which are mediated by the movement of financial resources. This monograph examines the methodological foundations for ensuring transparency of public finance in Ukraine; as well as methodological approaches to increase the transparency of the functioning of individual entities (banking groups, state-owned banks, non-bank financial intermediaries) and systems (counteraction to the laundering of illegal income, credit information) in this field. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views

1

1021015182

102675

1021015188

1

1

1

15719

510523484

1

1

274556395

1

1

-591065369

81185652

717442657

-867923433

1

186623

1

1

1

1

1

1

2315267

1

717442660

84027

774422012

1021015189

1542537148

92797
Downloads

1477081542

1

1

1

1

717442664

1

510523483

1

1021015179

1

1385101809

1983489794

-320687072

1

1

26238735

1

1

135545

1

1

1021015180

26238749

1021015184

831401363

1923413401

1923413398

-1159389068

101905

1021015179

380158811

1

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Monograph_Savchenko_Bukhtiarova.pdf | 1.16 MB | Adobe PDF | 903823908 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.