Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75227
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Професійно-прикладні аспекти фізичного виховання технічних спеціальностей |
Other Titles |
Professionally-applied aspects of physical еducation of students of technical specialty Профессионально-прикладные аспекты физического воспитания студентов технических специальностей |
Authors |
Korol, Svitlana Anatoliivna
Serhiienko, Volodymyr Mykolaiovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5270-3467 http://orcid.org/0000-0001-5310-4346 |
Keywords |
професійно-прикладна фізична підготовка профессионально-прикладная физическая подготовка professionally applied physical training фізичне виховання физическое воспитание physical еducation студент студент student технічна спеціальність техническая специальность technical specialty |
Type | Article |
Date of Issue | 2017 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75227 |
Publisher | Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка |
License | |
Citation | Король, С.А. Професійно-прикладні аспекти фізичного виховання технічних спеціальностей / С.А. Король, В.М. Сергієнко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. – 2017. – Вип. 143. – С. 234–237. |
Abstract |
У статті представлено аналіз теоретичних основ професійно-прикладного спрямування фізичного виховання студентів технічних спеціальностей. Розкрито модель фахівця технічного профілю: з’ясовано переважні види діяльності, характер моторної дії, умови праці, стан функціональних систем, що зазнають найбільшого навантаження, психічні функції, які беруть участь у прийманні інформації, професійно важливі якості, якими має володіти фахівець. Розглянуто вже існуючі підходи до розробки програм професійно-прикладного спрямування, а також встановлено, що до найефективніших засобів професійно-прикладної фізичної підготовки студентів технічних спеціальностей відносяться: вправи з легкої атлетики, плавання, спортивних ігор (волейбол, баскетбол), прикладної гімнастики, лижного спорту, настільного тенісу, спортивного орієнтування. Окрім того, визначено методи та форми реалізації професійно-прикладної фізичної підготовки студентів технічного профілю для ефективного навчально-виховного процесу з фізичного виховання у вищих навчальних закладах. В статье представлен анализ теоретических основ профессионально-прикладного направления физического воспитания студентов технических специальностей. Раскрыто модель специалиста технического профиля: выяснено преимущественные виды деятельности, характер моторной действия, условия труда, состояние функциональных систем, которые испытывают наибольшее нагрузки, психические функции, которые принимают участие в приеме информации, профессионально важные качества, которыми должен обладать специалист. Рассмотрены существующие подходы к разработке программ профессионально-прикладного направления, а также установлено, что к эффективным средствам профессионально-прикладной физической подготовки студентов технических специальностей относятся: упражнения по легкой атлетике, плаванию, спортивных игр (волейбол, баскетбол), прикладной гимнастики, лыжного спорта, настольного тенниса, спортивному ориентированию. Кроме того, определены методы и формы реализации профессионально-прикладной физической подготовки студентов технического профиля для эффективного учебно-воспитательного процесса по физическому воспитанию в высших учебных заведениях. The article deals with the problem of professionally applied physical training for students of technical specialties. To guaranty the effectiveness of such training one should take into account the physiological peculiarities of student’s future professional activity. For this, the characteristics that form the model of technical field specialist are described. Among them are the dominant types of working activities, the nature of motor action, labor conditions, the condition of functional systems that face the highest loads, mental functions involved in the receipt of information, professionally important qualities that a specialist should have. Appropriate level of health, conditions of the central nervous, cardiovascular, respiratory systems, musculoskeletal and vestibular apparatus, and adaptation mechanisms are vital for successful production activities. Among important professional qualities of an engineer are the common strength, flexibility, endurance, strength endurance, reaction speed, static endurance of trunk’s muscles, frequency of movements, the exact sensation and differentiation of muscular efforts, various types of attention and memory.The existing approaches to vocational and applied programs development are analyzed. The most effective means of professionally applied physical training for students of technical specialties are track workout, swimming, sport games (volleyball, basketball), applied gymnastics, skiing, table tennis, orienteering. The main methods of professionally applied physical training implementation into practice are method of verbal and visual impacts, method of strictly regulated exercises, game method, competition method, method of imitations and tests, method of programming individual activities, and circuit training. Forms of organization of professionally applied physical training may be as follows: training lessons, applied sports competitions, individual lessons, mini-exercises, sectional lessons of professionally applied and profiled sports. The rational combination of means, methods and forms of implementation of professionally applied physical training in the physical education programs is able to ensure the readiness of students, particularly of technical specialties, to perform professional activities efficiently. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (НН МІ) |
Views
China
1
Germany
430868
Greece
1
Ireland
94463
Lithuania
1
Netherlands
6908
Singapore
14684479
Sweden
1
Ukraine
1723005
United Kingdom
861737
United States
29368957
Unknown Country
1723004
Downloads
Finland
1
Indonesia
1
Ireland
1
Lithuania
1
Poland
1
Ukraine
9844487
United Kingdom
1
United States
14684479
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Korol_physical_еducation.pdf | 552.22 kB | Adobe PDF | 24528972 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.