Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75369
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Спортивні ігри як засіб професійно-прикладної фізичної підготовки фахівців інформаційно-логічної групи спеціальностей |
Other Titles |
Спортивные игры как средство профессионально-прикладной физической подготовки специалистов
информационно-логической группы специальностей Sports games as means of professional-applied physical training of specialists in the sphere of the information-logical group of specialties |
Authors |
Ostapenko, Yurii Oleksandrovych
Ostapenko, Valentyna Vasylivna |
ORCID | |
Keywords |
спортивні ігри спортивные игры sports games професійно-прикладна фізична підготовка профессионально-прикладная физическая подготовка applied physical training професійно-важливі якості профессионально-важные качества professionally important qualities студенти студенты students |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75369 |
Publisher | Національний педагогічний університет ім. Драгоманова |
License | |
Citation | Остапенко Ю.О. Спортивні ігри як засіб професійно-прикладної фізичної підготовки фахівців інформаційно-логічної групи спеціальностей / Ю.О. Остапенко, В.В. Остапенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. Драгоманова. Збірник наукових праць. - 2019. – В.3(110). - С. 425-429. |
Abstract |
У статті розглядається можливість застосування спортивних ігор або включення їх окремих елементів в практичний розділ професійно-прикладної фізичної підготовки програми з фізичного виховання студентів інформаційно-логічної групи спеціальностей. Проаналізовано сучасні вимоги до професійної підготовки майбутніх фахівців в умовах збільшення обсягу навчальної програми, інтенсифікації процесу навчання студентів у вищій школі. Основоположною метою проведення даного дослідження стало удосконалення рівня розвитку професійно-важливих якостей фахівців інформаційно-логічної групи спеціальностей засобами спортивних ігор та відповідності отриманих результатів модельним показникам майбутньої професійної діяльності. Представлені результати дослідження фізичної і психофізіологічної підготовленості студентів, які займаються ігровими видами спорту і їх порівняння з модельними результатами для майбутньої професії, дає можливість стверджувати про доцільність їх застосування у підготовці майбутніх фахівців інформаційно-логічної групи спеціальностей. Встановлено, що використання новітніх технологій організації навчального процесу,
удосконалення рівня професійної підготовленості буде відігравати значну
роль у створенні ефективної програми з фізичного виховання. В статье рассматривается возможность применения спортивных игр или включения их отдельных элементов в практический раздел профессионально-прикладной физической подготовки программы по физическому воспитанию студентов информационно-логической группе специальностей. Проанализированы современные требования к профессиональной подготовке будущих специалистов в условиях увеличения объема учебной программы, интенсификации процесса обучения студентов в высшей школе. Основополагающей целью проведения данного исследования стало усовершенствование уровня развития профессионально важных качеств специалистов информационно-логической группе специальностей средствами спортивных игр и соответствия полученных результатов модельным показателям будущей профессиональной деятельности. Представлены результаты исследования физической и психофизиологической подготовленности студентов, занимающихся игровыми видами спорта и их сравнение с модельными результатами для будущей профессии, дает возможность утверждать о целесообразности их применения в подготовке будущих специалистов информационно-логической группе специальностей. Установлено, что использование новейших технологий организации учебного процесса, совершенствование уровня профессиональной подготовленности будет играть значительную роль в создании эффективной программы по физическому воспитанию. The article deals with the possibility of using sports games or incorporating their individual elements into the practical section of vocationally applied physical training of the program of physical education of students of the information-logical group of specialties. The modern requirements for the professional training of future specialists in the conditions of increasing the volume of the curriculum, intensification of the process of teaching students in higher education are analyzed. The basic purpose of this research was to improve the level of development of professionally important qualities of specialists of the information-logical group of specialties by means of sports games and to match the results obtained with the model indicators of future professional activity. The results of the study of physical and psychophysiological preparedness of students engaged in game sports and their comparison with model results for the future profession, gives an opportunity to confirm the expediency of their use in the training of future specialists of the information and logical group of specialties. It is established that the use of the latest technologies of organization of educational process, improving the level of training will be significant role in creating an effective physical education program. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (НН МІ) |
Views
Australia
1
China
1212
Greece
1
Indonesia
1
Ireland
15407
Lithuania
1
Ukraine
2947741
United Kingdom
630094
United States
13425796
Unknown Country
2947740
Downloads
Germany
100758
India
1
Indonesia
1
Lithuania
1
Ukraine
6883597
United Kingdom
1
United States
19967995
Unknown Country
3
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ostapenko_students.pdf | 583.14 kB | Adobe PDF | 26952357 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.