Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75924
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The specificity of the cross-dressing motif in the works by Lesia Ukrainka (in comparison to the european tradition)
Other Titles Специфіка мотиву перевдягання в творчості Лесі Українки (у контексті європейської традиції)
Authors Nikolova, O.
Kravchenko, Y.
ORCID
Keywords motif
travesty
transformation
literary tradition
мотив
травестія
трансформація
літературна традиція
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75924
Publisher Sumy State University
License
Citation Nikolova, O. The specificity of the cross-dressing motif in the works by Lesia Ukrainka (in comparison to the european tradition) [Текст] / O. Nikolova, Y. Kravchenko // Філологічні трактати. - 2019. - Т.11, №3-4. - С. 85-94. - DOI: 10.21272/Ftrk.2019.11(3-4)-10.
Abstract The objective of the article is to consider the travesty motif in the works by Lesia Ukrainka in comparison with the corresponding European tradition, to define the specificity of its transformation and functionality. The research analyzes typological convergences and differentiates travesty-related cliché plots inherent in the European culture in Lesia Ukrainka’s literary works, such as “Osinnia Kazka” (“The Autumn Fairy-Tale”), “Kaminnyi Hospodar” (“The Stone Host”), “Lisova Pisnia” (“The Forest Song”), and “Vila-Posestra” (“Vila Sister”). It has been proved that the abovementioned motif in the writer’s works is significative and serves to convey the author’s message while its interpretation enables deeper understanding of the ideas implied: cross-dressing points out the changes that take place in the characters’ inner world, their symbolic death (rejection of their own Self) or rebirth. The female cross-dressing is connected with self-sacrifice for the man’s sake and spiritualizes the heroine whereas the male one indicates weakness and “submissiveness”.
Метою статті є розгляд мотиву травестії в творчості Лесі Українки в контексті відповідної європейської традиції, визначення специфіки його трансформації і функціонального призначення. В ході дослідження проаналізовано типологічні сходження, диференційовані іманентні європейській культурі сюжетні кліше, пов'язані зі зміною одягу, в таких творах української письменниці як «Осіння казка», «Камінний господар», «Лісова пісня», «Віла-посестра». Доведено, що мотив у Лесі Українки має знаковий характер і служить для вираження авторських ідей, а його інтерпретація дозволяє глибше осягнути підтекст творів: перевдягання вказують на ті зміни, які відбуваються у внутрішньому світі персонажів, їх символічну смерть (відмова від власного Я) або відродження . Жіноче перевдягання пов'язане з самопожертвою заради чоловіка і підносить героїню, чоловіче - вказує на слабкість і покірливість.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Australia Australia
1
Canada Canada
1
China China
-2086538128
France France
1
Germany Germany
8488184
Greece Greece
932
Hungary Hungary
1
Ireland Ireland
31158
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
116
Philippines Philippines
1
Poland Poland
3487
Russia Russia
91363263
Singapore Singapore
1848346653
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
1089882463
United Kingdom United Kingdom
40597946
United States United States
-1334417044
Unknown Country Unknown Country
9

Downloads

China China
1089882464
France France
1
Germany Germany
1
India India
1
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
272446316
United Kingdom United Kingdom
8488182
United States United States
1848346654
Unknown Country Unknown Country
3

Files

File Size Format Downloads
11Nikolova.pdf 381.24 kB Adobe PDF -1075803668

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.