Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75924
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The specificity of the cross-dressing motif in the works by Lesia Ukrainka (in comparison to the european tradition) |
Other Titles |
Специфіка мотиву перевдягання в творчості Лесі Українки (у контексті європейської традиції) |
Authors |
Nikolova, O.
Kravchenko, Y. |
ORCID | |
Keywords |
motif travesty transformation literary tradition мотив травестія трансформація літературна традиція |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75924 |
Publisher | Sumy State University |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Nikolova, O. The specificity of the cross-dressing motif in the works by Lesia Ukrainka (in comparison to the european tradition) [Текст] / O. Nikolova, Y. Kravchenko // Філологічні трактати. - 2019. - Т.11, №3-4. - С. 85-94. - DOI: 10.21272/Ftrk.2019.11(3-4)-10. |
Abstract |
The objective of the article is to consider the travesty motif in the works by Lesia Ukrainka in comparison with the corresponding European tradition, to define the specificity of its transformation and functionality. The research analyzes typological convergences and differentiates travesty-related cliché plots inherent in the European culture in Lesia Ukrainka’s literary works, such as “Osinnia Kazka” (“The Autumn Fairy-Tale”), “Kaminnyi Hospodar” (“The Stone Host”), “Lisova Pisnia” (“The Forest Song”), and “Vila-Posestra” (“Vila Sister”). It has been proved that the abovementioned motif in the writer’s works is significative and serves to convey the author’s message while its interpretation enables deeper understanding of the ideas implied: cross-dressing points out the changes that take place in the characters’ inner world, their symbolic death (rejection of their own Self) or rebirth. The female cross-dressing is connected with self-sacrifice for the man’s sake and spiritualizes the heroine whereas the male one indicates weakness and “submissiveness”. Метою статті є розгляд мотиву травестії в творчості Лесі Українки в контексті відповідної європейської традиції, визначення специфіки його трансформації і функціонального призначення. В ході дослідження проаналізовано типологічні сходження, диференційовані іманентні європейській культурі сюжетні кліше, пов'язані зі зміною одягу, в таких творах української письменниці як «Осіння казка», «Камінний господар», «Лісова пісня», «Віла-посестра». Доведено, що мотив у Лесі Українки має знаковий характер і служить для вираження авторських ідей, а його інтерпретація дозволяє глибше осягнути підтекст творів: перевдягання вказують на ті зміни, які відбуваються у внутрішньому світі персонажів, їх символічну смерть (відмова від власного Я) або відродження . Жіноче перевдягання пов'язане з самопожертвою заради чоловіка і підносить героїню, чоловіче - вказує на слабкість і покірливість. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views

1

1

-2086538128

1

8488184

932

1

31158

1

1

116

1

3487

91363263

1848346653

1

1

1089882463

40597946

-1334417044

9
Downloads

1089882464

1

1

1

1

1

1

1

1

1

272446316

8488182

1848346654

3
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
11Nikolova.pdf | 381.24 kB | Adobe PDF | -1075803668 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.