Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75997
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Постмодернізм vs постпостмодернізм: світоглядно-філософські відмінності (на матеріалі сучасного британського роману) |
Other Titles |
Postmodernism vs post-postmodernism: philosophical distinctions (on the material of the contemporary british novel) |
Authors |
Дроздовський, Д.І.
|
ORCID | |
Keywords |
постпостмодернізм постмодернізм сучасний британський роман натуралізм проблемно-тематичні комплекси постпостмодернізму парадигма сенсу post-postmodernism postmodernism contemporary British novel naturalism problem-thematic units of postpostmodernism paradigm of meaning |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75997 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Дроздовський, Д.І. Постмодернізм vs постпостмодернізм: світоглядно-філософські відмінності (на матеріалі сучасного британського роману) [Текст] / Д.І. Дроздовський // Філологічні трактати. - 2019. - Т.11, №3-4. - С. 32-40. - DOI: 10.21272/Ftrk.2019.11(3-4)-4. |
Abstract |
У статті досліджено питання про визначення постпостмодерністських рис у романах, що репрезентують сучасний літературний процес Великої Британії. Наголошено на методологічних колізіях, що виникають під час вивчення сучасного літературного процесу з огляду на намагання літературознавців екстраполювати ключові явища постмодернізму на літературу, що прийшла на зміну цьому культурно-історичному періоду. Визначено, що на сучасному етапі функціонування літератури доцільно говорити передусім про зміни, що стосуються світоглядних і філософських параметрів роману, відповідно, характеристики постпостмодернізму доцільно виявляти не на поетологічному, а на світоглядному рівні шляхом аналізу мотивно-проблемних і тематичних комплексів, репрезентованих у художніх творах. Окреслено стильову специфіку постпостмодерністського роману, детерміновану прагненням персонажів вийти на рівень осмислення реальності з раціональних позицій, які уможливлюють пошуки істини й трансцендентних сенсів. Визначено стратегії реактуалізації позитивістського мислення в сучасних британських романах, персонажі яких виявляють сцієнтистський підхід до сприйняття реальності, власного тіла, ідентичності, мислення тощо. Схарактеризовано принципи конструювання постпостмодерністського художнього наративу шляхом залучення до нього фактологічного матеріалу (щоденникові, енциклопедичні записи, нотатки, спогади та ін.), покликаного інтенсифікувати шукання персонажів у площині сенсів, а не лише задля гри, властивої постмодерністським наративам. Запроваджено дискусію з дослідженням І. Кропивко щодо недоцільності розглядати сучасний літературний процес у категоріях постпостмодернізму. Окреслено новітні філософські дослідження («The Routledge companion to twenty-first century literary fiction», дисертація О. Павлова), у яких здійснено спробу систематизувати різні напрями, що визначають епістемологічну основу постпостмодернізму. Обгрунтовано потребу сучасної теорії літератури послуговуватися визначенням літературних явищ після 2000-го р. в категоріях постпостмодерністської парадигми. In the paper, I spotlight the question about the determining the post-postmodern component in the novels that represent the contemporary literary process of the UK. The methodological conflicts that appear during the study of the contemporary literary process in the aspect of the attempts of literary scholars to extrapolate the key phenomena of postmodernism to the literature that has replaced this cultural and historical period is emphasized. It is determined that at the present stage of the functioning of literature it is expedient to outline first of all the changes concerning philosophical parameters of the novel; characteristics of post-postmodernism should be found not in the poetics but in the worldview of the protagonists by analyzing the motive and thematic units represented in the novels after 2000. The stylistic specificity of the post-postmodern novel determined by the intention of the characters to reach the level of comprehension of reality from rational positions, which makes possible the search for truth in the transcendental meanings, is emphasized. The emphasis relates to the semantic paradigm of the British post-postmodern novel. The strategies of positivistic thinking in the contemporary British novels, whose characters reveal a scientific approach to the perception of reality, their body, identity, thinking, etc., are determined. The principles of constructing a post-postmodern narrative are formed by spotlighting factual material (diary, encyclopedic records, notes, memoirs, etc.) oriented to intensify the search for characters in the plane of meaning and not only for the purpose of the postmodern game. The discussion with I. Kropyvko about the inappropriateness of considering the contemporary literary process in the categories of postmodernism was introduced. The newest philosophical studies («The Routledge companion to twenty-first century literary fiction», A. Pavlov’s dissertation) are outlined, in which an attempt was made to systematize different directions determining the epistemological basis of post-postmodernism. The necessity of the contemporary theory of literature to define the literary phenomena after the year 2000 in the categories of post-modernist paradigm has been explained. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Bulgaria
67804437
China
392452729
Germany
-942017665
Greece
4998
Ireland
2201668
Lithuania
1
Netherlands
163
Poland
1
Russia
1
Singapore
1
Ukraine
-1390687946
United Kingdom
120070
United States
1844592076
Unknown Country
37283
Downloads
China
-1390687949
France
1
Germany
1
India
1
Lithuania
1
Norway
1
Poland
1
Singapore
1
Ukraine
-274782465
United Kingdom
1
United States
784904806
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Drozdovsky_Postmodernism.pdf | 334.08 kB | Adobe PDF | -880565599 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.