Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76001
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Екзистенціальні візії у малій прозі письменників-емігрантів 1920-х рр. |
Other Titles |
Existential visions in small prose of emigrant writers of the 1920's |
Authors |
Zhylenko, Iryna Rudolfivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-1982-710X |
Keywords |
еміграція війна екзистенціальні візії психологізм відчай межова ситуація emigration war existential visions psychology despair boundary situation |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76001 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Жиленко, І.Р. Екзистенціальні візії у малій прозі письменників-емігрантів 1920-х рр. [Текст] / І. Р. Жиленко // Філологічні трактати. - 2019. - Т.11, №3-4. - С. 52-57. - DOI: 10.21272/Ftrk.2019.11(3-4)-6. |
Abstract |
У статті досліджуються питання екзистенціальних візій на прикладі оповідань українського письменника Олеся Бабія і російського Олексія Толстого періоду літературної еміграції 1919–1939 рр.
У межах нової парадигми – екзистенціалізму – автори показали людину через зображення тривоги, відчаю, туги. Стверджується негативний вплив війни (в оповіданні О. Бабія «Бандит») й еміграції (у творі О. Толстого «На острове Халки») на формування свідомості людини. Звертається увага на психологічні аспекти, символіку, деталі, які є маркерами дискомфорту й відчуження героїв обох оповідань. У творах простежуються модуси екзистенціальної естетики: межова ситуація, абсурдність існування, концепція самотності тощо.
Наголошується, що схожі екзистенціальні мотиви, виявлені у малій прозі письменників-емігрантів О. Толстого й О. Бабія, з’явились у художніх творах європейських письменників А. Камю, Ж.П. Сартра майже двадцять років поспіль. The article deals with the existential visions of the period of literary emigration in 1919–1939 according to the stories of the Ukrainian writer Oles Babij and the Russian ont Alexei Tolstoy. Within the new paradigm – existentialism – the authors showed the person through images of anxiety, despair, and longing. The negative impact of war (in O. Babij's story «Bandit») and emigration (in O. Tolstoy’work «On the Island of Hulk») on the formation of human consciousness is claimed here. Attention is drawn to the psychological aspects, symbolism, and details which are the markers of discomfort and the alienation of the heroes of both stories. The works trace the modes of the existential aesthetics: the boundary situation, the absurdity of existence, the concept of loneliness, etc. It is emphasized that similar existential motives, found out in small prose of the emigrant writers O. Tolstoy and O. Babij, appeared in the works of European writers A. Camus, J.P. Sartre almost twenty years later. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Finland
1
Germany
1083646273
Greece
3056
Iran
1
Ireland
104323
Lithuania
1
Netherlands
509
Singapore
-310195582
Sweden
1
Ukraine
157582760
United Kingdom
9798077
United States
-310195580
Unknown Country
24576242
Downloads
Indonesia
1
Lithuania
1
Ukraine
157582761
United Kingdom
1
United States
-2127729964
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zilenko_Article.pdf | 322.1 kB | Adobe PDF | -1970147199 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.