Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76082
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Sustainability in marketing through customer relationship management in a telecommunication company |
Other Titles |
Цілі сталого розвитку в маркетингу: управління комунікацією з клієнтами в телекомунікаційній компанії |
Authors |
Hitka, M.
Pajtinkova-Bartakova, G. Lorincova, S. Palus, H. Pinak, A. Lipoldova, M. Krahulcova, M. Slastanova, N. Gubiniova, K. Klaric, K. |
ORCID | |
Keywords |
sustainability economical sustainability marketing Customer Relationship Management telecommunication company стійкість економічна стабільність маркетинг управління відносинами з клієнтами телекомунікаційна компанія |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76082 |
Publisher | Sumy State University |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Hitka, M., Pajtinkova-Bartakova, G., Lorincova, S., Palus, H., Pinak, A., Lipoldova, M., Krahulcova, M., Slastanova, N., Gubiniova, K. & Klaric, K. (2019). Sustainability in Marketing through Customer Relationship Management in a Telecommunication Company. Marketing and Management of Innovations, 4, 194-215. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-16 |
Abstract |
The idea of sustainable development links business, environmental and social objectives into one
integrated effort aiming to meet a common goal. Due to the influence of current developments in customer behaviour
companies revise their business strategies towards more sustainably oriented ways of production, business practices,
resource efficiency, waste disposal, building partnerships, communication effectiveness etc. Market with
telecommunication services is affected by technology development. Growing demands of customers result in reevaluation
of marketing routine. The main purpose of the research is to identify the change in customers’ approaches
and satisfaction with offered products, enterprise processes, and business strategy as a result of implementing
Customer Relationship Management in 2014 and subsequently in 2018 with the dependence on socio-demographic
characteristics. Customers’ opinions were investigated using a questionnaire. Respondents were selected by direct
sampling with contingent valuation. Sample set consisted of 3,282 respondents. Following the results, the fact that
there are changes in approaches of customers in investigated areas in terms of gender and age as a result of
implementing the Customer Relationship Management can be stated. The customers’ satisfaction with provided
services improved. In order to serve the new and constantly evolving needs of the growing number of customers who
care about social and environmental issues, the companies are required to permanently monitor their performance on
the market and incorporate customer feedback as in input for evaluation of their internal processes. In terms of
marketing, positive changes in approach, satisfaction with the quality of provided services and reduced service time
were observed. In terms of business strategy, the changes in connection strategy, the effect of customer-driven
strategy and services provided by call centres abroad are perceived in positive way. Основною метою сталого розвитку є гармонізація економічних, соціальних та екологічних цілей. У статті зазначено, що розвиток інформаційних технологій та поширення ідей сталого розвитку обумовлює зміну поведінки споживачів, що спонукає компанії адаптувати свої бізнес-стратегії щодо способів виробництва з урахуванням принципів сталого розвитку та вимог споживачів. Авторами зазначено, що компанії повинні підвищувати ефективність використання ресурсів, впроваджувати інноваційні технології переробки відходів, розбудовувати комунікацію з основними стейкхолдерами тощо. При цьому у статті наголошено, що ринок телекомунікаційних послуг впливає на розвиток технологій, а зростаючі потреби споживачів призводять до переоцінки маркетингової політики підприємства. Основною метою статті є аналіз основних змін поведінки споживачів, підходів до оцінювання рівня задоволеності продукцією/послугою, ефективності управління компанією в результаті впровадження системи комунікації зі споживачами у 2014 та 2018 роках з урахуванням соціально-демографічних характеристик. Інформаційну базу дослідження сформовано на основі результатів анкетування 3282 респондентів. Емпіричні результати дослідження свідчать про наявність змін у поведінці споживачів внаслідок впровадження системи комунікації зі споживачами. Визначено, що відбувся зсув інтересів та цінностей споживачів у бік зростання рівня зацікавленості у екологічних властивостях товару/послуги. Окрім цього, підтвердилась гіпотеза, що впровадження інформаційних технологій призводить до підвищення рівня задоволеності клієнтів наданими послугами, їх якістю та швидкістю отримання. Авторами визначено, що компанії повинні здійснювати постійний контроль ефективності системи комунікації зі споживачами та аналізувати їх відгуки. Результати даного аналізу повинні сприйматись як вхідні дані для оцінювання внутрішніх процесів компанії. При цьому споживачами позитивно сприймається клієнто- орієнтована маркетингова стратегія, що передбачає консультування споживачів через закордонні кол-центри. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

1406458158

1

1911425150

1

1

1

1

38997343

1911425144

359037013

1

1

42540371

1

130128

1935417

214316

636689764

636689762

37712

615708088

-1439487125

1406458190

118737

36765

1939384508

1406458183

1

773776311

1

208937

148402

1

1

38997346

151201

1816875886

168461

1

1406458186

1

-164283169

1

1

1280788091

1

468891499

1816875883

636689761

-164283164

158159

1

1

51762

1

1816875879

-164283170

1406458159

10176787

468891498

1406458180

1406458179

1406458187

1132922820

72910

1

191776
Downloads

1

1

191669

197637

1

1

1406458161

896973244

209518

1

56498

1

1

615708083

-164283163

896973245

773776314

1

-1733519392

1816875884

38997352

896973246

1939384509

1406458162

1406458189

1

896973244

171863

1

38816

1

896973245

1

1406458185

114740

896973245

773776319

1

1661295020

88247

1

1406458191

1406458166

636689763

1

1

116004

896973246

22688

1

189442

1816875887

-790559087

1406458181

-1733519394

1406458188

1906808628

1740897467
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
16_A343-2019_Hitka_Pajtinkova-Bartakova.pdf | 558.61 kB | Adobe PDF | 1061275691 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.