Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76083
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Factors of demand for cultural events in tourism: the case of the Czech Republic |
Other Titles |
Фактори впливу на попит культурних івентів в туризмі: кейс Чеської Республіки |
Authors |
Kmeco, L.
Mezulanik, J. Kascakova, A. Civelek, M. |
ORCID | |
Keywords |
cultural events exhibitions fairs Friedman test Mann-Whitney U test Spearman’s rank correlation coefficient shopping events sports events Wilcoxon signed-rank test культурні заходи виставки ярмарки тест Фрідмана U-тест Манна-Вітні коефіцієнт кореляції Спірмена торгові події спортивні змагання знаковий критерій Вілкоксона |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76083 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Kmeco, L., Mezulanik, J., Kascakova, A. & Civelek, M. (2019). Factors of Demand for Cultural Events in Tourism: the Case of the Czech Republic. Marketing and Management of Innovations, 4, 118-128. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-10 |
Abstract |
The main purpose of the research is to examine selected demand factors for cultural events in tourism
in the Czech Republic. Eight hypotheses are formulated. The primary research was carried out in the form of a
questionnaire. There were 1666 respondents interviewed in various tourist destinations in the Czech Republic. While
testing the hypotheses the Friedman test, Wilcoxon signed-rank test, the Mann-Whitney U test, and Spearman’s rank
correlation coefficient are used. We confirm the hypotheses that the residents of the Czech Republic think that cultural
events are organized more frequently than sports events, shopping events (e.g. markets, trades), exhibitions and fairs,
and religious events in the Czech Republic, the motives for participation in cultural events are mainly experience and
entertainment, women more often participate in cultural events than men, men more often attend sports events than
women, and people take the greatest pleasure to participate in cultural events and not in the other events (sports
events, shopping events, exhibitions and fairs, and religious events). We reject the hypotheses that summer is the
best season for organizing events, that families are more likely to participate in cultural events than single people or
people with friends, and that advertising in mass media has the greatest influence on the decision to visit cultural
events. The benefit of the paper is to focus the research on a new area of tourism development in the Czech Republic
– organizing events at tourist destinations and trying to reveal the impact of various factors on demand for cultural
events. Organization of events in tourism is a relatively large area, therefore, it opens further possibilities of exploring
this issue in terms of the organized events' impact on tourist destinations, the offering of organized events, managing
organized events. Основною метою дослідження є аналіз факторів, які впливають на попит проведення туристичних культурних івентів в Чеській Республіці. У рамках статті авторами висунуто вісім гіпотез. Інформаційну базу дослідження було згенеровано на основі результатів опитування 1666 респондентів серед подорожуючих різними туристичними напрямами Чеської Республіки. Методологічною базою дослідження є економіко-математичні та статистичні методи, а саме: тест Фрідмана, знаковий критерій Вілкоксона, U-тест Манна-Вітні та коефіцієнт кореляції Спірмена. Емпіричні результати дослідження підтвердили висунуту гіпотезу про те, що населення Чеської Республіки вважають, що культурні івенти організовуються частіше, ніж спортивні та торгові заходи (наприклад, аукціони, виставки, ярмарки та релігійні заходи) в Чеській Республіці. У статті наголошено, що основними мотивами участі у культурних івентах серед суспільства – сприйняття даних подій у якості розваг. Результати дослідження свідчать, що жінки частіше беруть участь у культурних івентах, ніж чоловіки. Встановлено, що чоловіки частіше відвідують спортивні змагання, ніж жінки. При цьому вищий рівень задоволення отримують від участі в культурних івентах, аніж в інших заходах (спортивних заходах, виставках та ярмарках, релігійних заходах). Окрім цього, авторами спростовано гіпотезу, що літо – це найпривабливіший сезон для організації івентів. Визначено, що сім’ї частіше беруть участь у культурних івентах, ніж самотні особи чи особи з друзями. Авторами обґрунтовано та емпірично підтверджено, що реклама у засобах масової інформації має найбільший вплив на прийняття рішень щодо відвідування культурних івентів. На основі отриманих даних авторами систематизовано основні напрями активізації попиту на туристичні культурні заходи у Чеській Республіці. При цьому авторами виокремлено перспективні напрями подальших досліджень, а саме: вивчення специфіки організації та управління туристичними івентами, вплив якості організації туристичного івента на його популярність та кількість учасників. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Austria
490
Bahrain
1
Canada
1
China
1
Czechia
141437045
Estonia
1
Finland
1
France
1
Germany
280381271
Greece
6402
Hungary
1
India
8330982
Iran
1
Ireland
787746
Italy
1
Lithuania
1
Mongolia
1
Netherlands
494
New Zealand
1
Philippines
1
Romania
1
Serbia
1
Singapore
1
Sweden
1
Thailand
1
Ukraine
56574864
United Kingdom
8330974
United States
-972046992
Unknown Country
-419615438
Vietnam
6404
Downloads
Afghanistan
1
Brazil
1
Canada
8330983
China
1665625638
Germany
4985628
Hong Kong SAR China
-972046991
India
34969
Iran
1
Ireland
329087
Japan
141437037
Lithuania
1
Macao SAR China
1
New Zealand
1
Philippines
1
Poland
1
Portugal
1
Switzerland
1
Turkey
1
Ukraine
141437033
United Kingdom
50738
United States
-972046993
Unknown Country
-895805739
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kmeco_mmi_4_2019.pdf | 241.54 kB | Adobe PDF | -877668598 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.