Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76103
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovation activity development of urban public transport service providers: multifactor economic and mathematical model |
Other Titles |
Розвиток інноваційної діяльності надавачів послуг міського громадського транспорту: багатофакторна економіко-математична модель |
Authors |
Borysova, T.
Monastyrskyi, G. Zielinska, A Barczak, M. |
ORCID | |
Keywords |
econometric model factors of innovativeness innovativeness urban transport ecologists економетрична модель екологістика інноваційність, міський транспорт фактори інноваційності |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76103 |
Publisher | Sumy State University |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Borysova, T., Monastyrskyi, G., Zielinska, A. & Barczak, M. (2019). Innovation Activity Development of Urban Public Transport Service Providers: Multifactor Economic and Mathematical Model. Marketing and Management of Innovations, 4, 98-109. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-08 |
Abstract |
Systematization literary sources and approaches for solving the problem of ecologists of «smart» city
indicates that among factors that probably can affect the innovativeness of Ukrainian providers of urban public
transport services have been used environmental factor, marketing expenses, financial potential, wear rate, level of
quality of service, level of management skills, market share, tariff for passenger transportation. The purpose of the
study is to identify the ways to improve the innovativeness of urban public transport service providers of the regional
centres of Ukraine. The main aim of the research is to estimate the impact of several factor variables on the resulting
attribute used multivariate regression analysis, which provided an adequate model. A significant contribution to the
development of the theory and methodology of management of urban public transport enterprises were made by
Nunes, Krasnyanskiy, Umpleby, Walters, Huang, Morchadze. The results of the evaluation of the innovativeness of
Ukrainian providers of urban public transport services carried out based on the mathematical multifactor model are
presented in the article. In January-March 2018, the authors initiated a study on the current state of urban public
transport in regional Ukrainian cities. Methodological tools of the research were multivariate correlation-regression
analysis and survey (the requests for public information were submitted by the Law of Ukraine «On Access to Public
Information» to all city councils of Ukraine's regions except temporarily occupied territories). The study included a
survey of 20 experts (marketers and experienced managers of transport companies) to determine weighting factors
and the level of innovativeness through questionnaires. The expert evaluation was carried out using the marks
method. The research has shown that the size of the innovativeness of providers of public transport services can be
successfully interpreted through functional and statistical dependencies, which reflect the general and individual laws
of the development of such entities using multi-factor mathematical models. The econometric model was tested for
the adequacy with the Fisher criterion and the presence of autocorrelation. The research empirically confirms and
theoretically proves that such controllable factors are an environmental factor, financial potential, level of quality of
service, level of management skills, the tariff for passenger transportation. The model can be used to predict the
influence of controllable factors at the level of the innovativeness of providers of urban public transport services. The
results of the research can be useful for scientific and practical workers, teachers, students of higher educational
establishments. У статті обґрунтовано, що серед факторів, які впливають на інноваційність українських постачальників послуг міського громадського транспорту, можна виокремити екологічність транспортних засобів, рівень маркетингових витрат, фінансовий потенціал, рівень зносу транспортних засобів, рівень якості обслуговування, рівень управлінських навичок, частка ринку, величина тарифу на пасажирські перевезення. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми якості транспортних послуг засвідчила, що рівень інноваційності постачальників послуг міського громадського транспорту можна успішно інтерпретувати через функціональні та статистичні залежності, які відображають загальні та індивідуальні закони розвитку таких суб'єктів, зокрема, використовуючи багатофакторні математичні моделі. Основною метою проведеного дослідження є визначення шляхів підвищення інноваційності надавачів послуг міського громадського транспорту обласних центрів України. Завданням дослідження є оцінка впливу низки факторних змінних на результуючу ознаку з використанням багатофакторного регресійного аналізу, що дозволив отримати адекватну модель. У статті представлено результати оцінки інноваційності українських постачальників послуг міського громадського транспорту на основі математичної багатофакторної моделі. У січні-березні 2018 р. автори ініціювали дослідження сучасного стану міського громадського транспорту в містах обласного значення України. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали метод регресійно-кореляційного аналізу, економіко-математичне моделювання, опитування через запити на доступ до публічної інформації відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», які були надіслані до всіх міських рад регіонів України, за винятком тимчасово окупованих територій. Дослідження включало опитування 20 експертів (маркетологів та досвідчених менеджерів транспортних компаній) для визначення вагових коефіцієнтів та рівня інноваційності за допомогою анкет. Оцінювання проводили з використанням методу експертних оцінок. Отримана економетрична модель була перевірена на адекватність за критерієм Фішера та на наявність автокореляції. Доведено, що такими керованими факторами є екологічність транспортних засобів, фінансовий потенціал, рівень якості обслуговування, рівень управлінських навичок, тариф на пасажирські перевезення. Модель може бути використана для прогнозування впливу керованих факторів на рівень інноваційності постачальників послуг міського громадського транспорту. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для аспірантів, науковців, що досліджують питання інноваційної діяльності громадського транспорту та публічного управління, менеджерів сфери міського громадського транспорту України. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

36080

167198

1

939762102

113068

1763979508

1

209492

1

-830889977

29559

1

102043

1

1

939762108

94983

43411181

1184686903

-758208002

1474525568

1

70561

1

166439

1

100694

-1996924319

91384

144858

1

1

1106346618

188518

3304373

939762105

939762113

654915056

1969150190

-1952565324

1

11794022

1

-758208001

939762094

25912

1846513216

92667

-1996924323

-1996924316

173830083

1

196751
Downloads

1

1

1

1

1

43870

1

1

-1996924311

1

1

1

-758208003

1

1

1846513206

-2082463159

1

1

34895

1

172634

939762114

1

1

1

1

939762109

1969150186

1

68510

41056

108711

1

-1996924320

1969150192

-758207999

1763979502

1

1969150194

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Borysova_mmi_4_2019.pdf | 306.39 kB | Adobe PDF | -489757886 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.