Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76228
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovative literacy levels: gender, age and education matters |
Other Titles |
Інноваційна грамотність: гендерні, вікові та освітні фактори |
Authors |
Krejci, P.
Sebestova, J. |
ORCID | |
Keywords |
competencies determinants of innovations innovations literacy компетентності детермінанти інновацій нововведення грамотність |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76228 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Krejci, P., Sebestova, J. (2019). Innovative Literacy Levels: Gender Age and Education Matters. Marketing and Management of Innovations, 4, 353-363. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-27 |
Abstract |
This paper presents the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue
of an innovation activity, which is very important for entrepreneurship and is considered a significant competitive
advantage. However, there are factors such as education, age and gender that can influence innovation creation. The
main purpose of the research is finding out how innovation creation is related to the gender, age and education of
entrepreneurs in common entrepreneurship and social entrepreneurship. The systematic literature review has shown
that innovative activity is supported by entrepreneurial competencies. The relevance of the decision of this scientific
problem is that they are few studies focusing on that problem. Investigation of the topic of innovative activity in the
paper is carried out in the following logical sequence: (1) literature review concerning on innovative activity, typology
and modern trends in innovations (2) possibilities of competencies needed for innovations, (3) case study background,
based on literature review and previous studies (4) presentation of key results concerning gender, which was found
to have no significance regarding entrepreneurship. Methodological tools of the research methods were sociological
survey, data analysis. As a result of the calculations, the main issues of innovative activities were detected. The main
results were analysed using Cluster analysis and tests of statistical significance. The paper presents the results of an
empirical analysis that shows the main gaps in the innovation classification when pure and combined innovation types
are presented. The research empirically confirms and theoretically proves the necessity of doing the following steps:
inform and educate entrepreneurs in the area of innovation, not only to support innovative activities financially. The
findings have practical significance and the results of the research can be useful for public supporters and educational
organizations how to work with entrepreneurs with innovative ideas. У статті представлено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії стосовно інноваційної діяльності, що є ключовим фактором конкурентоспроможності підприємства. Авторами визначено, що на ефективність створення інноваційній впливають такі фактори, як: рівень освіти, вік і стать. Основна мета статті полягає у дослідженні процесу створення інновацій з урахуванням гендерного та вікового факторів, а також рівня обізнаності підприємців у особливостях інноваційного та соціального підприємництва. Результати систематизації наукових досліджень засвідчили, що висока ефективність інноваційної діяльність не можлива без наявності підприємницьких навичок. У статті аналіз специфіки інноваційної діяльності здійснено у такій логічній послідовності: (1) огляд літератури щодо інноваційної діяльності, типології та сучасних тенденцій інновацій; (2) аналіз навиків, які необхідні для створення та впровадження інновацій; (3) вивчення проблеми на основі аналізу попередніх дослідженнях; (4) представлення ключових результатів, які було виявлено. Методологічними інструментами дослідження – соціологічне опитування та аналіз даних. У результаті розрахунків виявлено ключові проблеми активізації інноваційної діяльності. Основні результати були отримані з використанням методів кластерного аналізу та тестів на перевірку статистичної значущості. Результати дослідження свідчать про наявність низки недоліків у класифікації інновацій. Крім цього, дослідження емпірично підтверджує та теоретично обґрунтовує, що для активізації інноваційної діяльності необхідна не лише фінансова підтримка, а й систематичне інформування та навчання підприємців щодо особливостей впровадження інновацій. Авторами наголошено, що отримані результати мають практичне значення та можуть бути корисними для громадських діячів та освітніх організацій, у контексті формування програми навчальних тренінгів для підприємців. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1235741513
China
2956
Czechia
1801767
Germany
1
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
Hungary
1
Ireland
5726043
Japan
1
Lithuania
1
Mexico
1
Nigeria
1
Philippines
1
Serbia
490
South Korea
1
Thailand
44829881
Turkey
751079808
Ukraine
250360018
United Kingdom
44829879
United States
-1062348484
Unknown Country
-852673083
Vietnam
-1823540432
Downloads
Belgium
1
Brazil
8126
Chile
1
China
-1462368814
Czechia
18616294
Finland
1
Germany
751079810
Hungary
1
India
42860
Ireland
1117420
Italy
1
Lithuania
1
Malaysia
1117424
Mexico
18616295
Poland
1
Portugal
1
Romania
1
Singapore
1483543319
Spain
1
Taiwan
-1462368813
Thailand
1
Turkey
1
Ukraine
751079808
United Kingdom
1
United States
-1062348485
Unknown Country
-301156532
Vietnam
8130
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Krejci_mmi_4_2019.pdf | 356.03 kB | Adobe PDF | -1263013145 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.