Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76229
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Economic security of the country: marketing, institutional and political determinants |
Other Titles |
Економічна безпека країни: маркетингові, інституційні та політичні детермінанти |
Authors |
Harust, Yurii Vitaliiovych
![]() Melnyk, Vadym Ivanovych Prasol, L. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5450-4368 |
Keywords |
economic security corruption stability government brand економічна безпека корупція стабільність уряд бренд |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76229 |
Publisher | Sumy State University |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Harust, Yu., Melnyk, V. (2019). Economic Security of the Country: Marketing, Institutional and Political Determinants. Marketing and Management of Innovations, 4, 373-382. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-29 |
Abstract |
The aim of the paper was analysing of the main indicators which influence on the country’s
economic security. The authors allocated the main approaches to define economic security. Traditionally
the economic security was analysed as a range of economic parameters which are not considering the
institutional and marketing parameters. The authors highlighted, the different types of combinations of
marketing, political and institutional indicators could influence on the level of the country’s security level
with different power. On this basis, the key factors which influenced on the level of the economic security
were identified. All indicators were combined in three groups: marketing, political and institutional. To the
political indicators, the parameters as follows were included: violence/terrorism; voice and accountability
rating; rule of law; control of corruption. The marketing group of indicators contained the parameter – the
country’s brand. The institutional group involved: adjusted net national income per capita; agricultural raw
materials exports; agriculture, value-added; external balance on goods and services; food exports; food
imports; foreign direct investment, nett inflows; GDP growth; wage and salaried workers, total; GDP per
capita growth; industry, value-added; total natural resources rents; trade. Thus, in the paper, the authors
checked the hypothesis as follows: the existence of the statistically significant relationship between
marketing, political and institutional parameters and level of economic security. The informational basis
for analyses was dataset from the: World Government Indicators, Future Brand, World Data Bank. For
checking hypothesis, the 2SLS method was chosen. The analysed period 2002-2018 years. The empirical
findings proved that political stability had a negative statistically significant impact at level 1% on
agriculture value-added, agricultural raw materials exports, food imports. Besides, the rule of law had a
negative significant impact on the indicators: agricultural raw materials exports, value-added, and
agriculture value-added. The finding proved that political and institutional imbalance restricts the
recovering of the country’s economic security. In this case, the government should consider not only
economic parameters but also marketing and institutional during developing the mechanism to increase
the level of the country’s economic security. Метою статті є аналіз основних показників, які впливають на рівень економічної безпеки країни. Авторами проаналізовано основні підходи до визначення економічної безпеки. Встановлено, що традиційно економічну безпеку досліджували з точки зори оцінювання економічних параметрів розвитку країни. У роботі обґрунтовано, що політичні, інституціональні, маркетингові фактори в різних комбінаціях можуть суттєво підсилити, так і зменшити поточний рівень макроекономічних показників національної економіки. На основі аналізу наукової літератури, авторами запропоновано виокремити три групи показників, що впливають на рівень економічної безпеки країни, а саме: маркетингові, політичні та інституційні. До політичних показників включено такі параметри як: насильство/тероризм; свобода слова; верховенство права; контроль корупції. Маркетингова група показників містила параметри, що оцінюють бренд країни. Інституційна група включає: скоригований чистий національний доходів на душу населення; експорт сільськогосподарської сировини; додана вартість сільського господарства; зовнішній баланс товарів і послуг; експорт продовольства; імпорт продовольства; прямі іноземні інвестиції, зростання ВВП; заробітна плата; зростання ВВП на душу населення; додана вартість промисловості; загальна орендна плата за природні ресурси; торгівля. У статті, авторами висунуто гіпотезу про наявність статистично значущого впливу маркетингових, політичних та інституційних параметрів на рівень економічної безпеки країни. Інформаційну базу дослідження згенеровано з баз даних: World Government Indicators, Future Brand, World Data Bank за 2002-2018 роки. Для перевірки гіпотези обрано метод 2SLS. Емпіричні результати дали підстави зробити висновок, що політична стабільність має негативний статистично значущий вплив на рівні 1% на додану вартість сільського господарства, експорт сільськогосподарської сировини, імпорт продовольства. Крім того, верховенство права негативно впливає на такі показники як: експорт сільськогосподарської сировини та додана вартість сільського господарства. Отримані результати засвідчили, що політичні та інституційні дисбаланси обмежують відновлення економічної безпеки в країні. У цьому випадку, уряд повинен враховувати не лише економічні параметри, а й маркетингові та інституційні під час розроблення механізму підвищення рівня економічної безпеки країни. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

-207654988

588344947

1

31209

1

16

1

1

1

1

1

185472275

-750220504

1

1

1

-750220508

-750220502

-766599052

67593

452131293

1

-1246153305

452131279

1

452131289

11220

1

65819

1

-1853292007

588344948

1512641557

121764613

1

1

365856

1

452131282

217589

-415309977

-750220510

1263059905

1764868699
Downloads

1

1

-1246153305

-1549722653

1

1

1

1

-750220510

185472263

-750220507

143342

-766599053

-1549722653

1512641556

1

1

92841

1

5611

1

1

161195

-1853292006

-750220505

194264

1

-750220501

1512641558

14681381

452131276

1

121764612

500488317

52505

-750220500

343890054

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
29_A400-2019_Harust et al.pdf | 335.78 kB | Adobe PDF | -1777264108 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.