Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76229
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Economic security of the country: marketing, institutional and political determinants |
Other Titles |
Економічна безпека країни: маркетингові, інституційні та політичні детермінанти |
Authors |
Harust, Yurii Vitaliiovych
Melnyk, Vadym Ivanovych Prasol, L. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5450-4368 |
Keywords |
economic security corruption stability government brand економічна безпека корупція стабільність уряд бренд |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76229 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Harust, Yu., Melnyk, V. (2019). Economic Security of the Country: Marketing, Institutional and Political Determinants. Marketing and Management of Innovations, 4, 373-382. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-29 |
Abstract |
The aim of the paper was analysing of the main indicators which influence on the country’s
economic security. The authors allocated the main approaches to define economic security. Traditionally
the economic security was analysed as a range of economic parameters which are not considering the
institutional and marketing parameters. The authors highlighted, the different types of combinations of
marketing, political and institutional indicators could influence on the level of the country’s security level
with different power. On this basis, the key factors which influenced on the level of the economic security
were identified. All indicators were combined in three groups: marketing, political and institutional. To the
political indicators, the parameters as follows were included: violence/terrorism; voice and accountability
rating; rule of law; control of corruption. The marketing group of indicators contained the parameter – the
country’s brand. The institutional group involved: adjusted net national income per capita; agricultural raw
materials exports; agriculture, value-added; external balance on goods and services; food exports; food
imports; foreign direct investment, nett inflows; GDP growth; wage and salaried workers, total; GDP per
capita growth; industry, value-added; total natural resources rents; trade. Thus, in the paper, the authors
checked the hypothesis as follows: the existence of the statistically significant relationship between
marketing, political and institutional parameters and level of economic security. The informational basis
for analyses was dataset from the: World Government Indicators, Future Brand, World Data Bank. For
checking hypothesis, the 2SLS method was chosen. The analysed period 2002-2018 years. The empirical
findings proved that political stability had a negative statistically significant impact at level 1% on
agriculture value-added, agricultural raw materials exports, food imports. Besides, the rule of law had a
negative significant impact on the indicators: agricultural raw materials exports, value-added, and
agriculture value-added. The finding proved that political and institutional imbalance restricts the
recovering of the country’s economic security. In this case, the government should consider not only
economic parameters but also marketing and institutional during developing the mechanism to increase
the level of the country’s economic security. Метою статті є аналіз основних показників, які впливають на рівень економічної безпеки країни. Авторами проаналізовано основні підходи до визначення економічної безпеки. Встановлено, що традиційно економічну безпеку досліджували з точки зори оцінювання економічних параметрів розвитку країни. У роботі обґрунтовано, що політичні, інституціональні, маркетингові фактори в різних комбінаціях можуть суттєво підсилити, так і зменшити поточний рівень макроекономічних показників національної економіки. На основі аналізу наукової літератури, авторами запропоновано виокремити три групи показників, що впливають на рівень економічної безпеки країни, а саме: маркетингові, політичні та інституційні. До політичних показників включено такі параметри як: насильство/тероризм; свобода слова; верховенство права; контроль корупції. Маркетингова група показників містила параметри, що оцінюють бренд країни. Інституційна група включає: скоригований чистий національний доходів на душу населення; експорт сільськогосподарської сировини; додана вартість сільського господарства; зовнішній баланс товарів і послуг; експорт продовольства; імпорт продовольства; прямі іноземні інвестиції, зростання ВВП; заробітна плата; зростання ВВП на душу населення; додана вартість промисловості; загальна орендна плата за природні ресурси; торгівля. У статті, авторами висунуто гіпотезу про наявність статистично значущого впливу маркетингових, політичних та інституційних параметрів на рівень економічної безпеки країни. Інформаційну базу дослідження згенеровано з баз даних: World Government Indicators, Future Brand, World Data Bank за 2002-2018 роки. Для перевірки гіпотези обрано метод 2SLS. Емпіричні результати дали підстави зробити висновок, що політична стабільність має негативний статистично значущий вплив на рівні 1% на додану вартість сільського господарства, експорт сільськогосподарської сировини, імпорт продовольства. Крім того, верховенство права негативно впливає на такі показники як: експорт сільськогосподарської сировини та додана вартість сільського господарства. Отримані результати засвідчили, що політичні та інституційні дисбаланси обмежують відновлення економічної безпеки в країні. У цьому випадку, уряд повинен враховувати не лише економічні параметри, а й маркетингові та інституційні під час розроблення механізму підвищення рівня економічної безпеки країни. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
-207654988
Australia
588344947
Austria
1
Brazil
31209
Brunei
1
Canada
16
China
1
Czechia
1
Côte d’Ivoire
1
Denmark
1
Estonia
1
France
185472275
Germany
-750220504
Gibraltar
1
Greece
1
Hungary
1
India
-750220508
Indonesia
-750220502
Iran
-766599052
Ireland
67593
Japan
452131293
Kenya
1
Lithuania
-1246153305
Malaysia
452131279
Mexico
1
Myanmar (Burma)
452131289
Netherlands
11220
Nigeria
1
Pakistan
65819
Philippines
1
Poland
-1853292007
Singapore
588344948
Slovakia
1512641557
South Africa
121764613
South Korea
1
Sri Lanka
1
Sweden
365856
Taiwan
1
Turkey
452131282
Ukraine
217589
United Kingdom
-415309977
United States
-750220510
Unknown Country
-1193567689
Vietnam
1764868699
Downloads
Australia
1
Brazil
1
Canada
-1246153305
China
-1549722653
Czechia
1
Egypt
1
Estonia
1
Georgia
1
Germany
-750220510
Ghana
185472263
India
-750220507
Indonesia
143342
Iran
-766599053
Ireland
-1549722653
Italy
1512641556
Japan
1
Kenya
1
Lithuania
92841
Macao SAR China
1
Malaysia
5611
Netherlands
1
Oman
1
Pakistan
161195
Philippines
-1853292006
Poland
-750220505
Portugal
194264
Romania
1
Singapore
-750220501
Slovakia
1512641558
South Africa
14681381
South Korea
452131276
Taiwan
1
Turkey
121764612
Ukraine
500488317
United Kingdom
52505
United States
-750220500
Unknown Country
-1193567688
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
29_A400-2019_Harust et al.pdf | 335.78 kB | Adobe PDF | 980245446 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.