Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76709
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The antecedents of electronic banking adoption in Saudi Arabia: using diffusion of innovation theory
Other Titles Передумови впровадження електронного банкінга в Саудівській Аравії: теорія дифузії інновацій
Authors Khaled, Adnan Oweis
Odai, Falah Alghaswyneh
ORCID
Keywords electronic banking services
developing countries
Diffusion of Innovation Theory
trust
partial least square
послуги електронного банкінгу
країни, що розвиваються
теорія розповсюдження інновацій
довіра
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76709
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Oweis, K. A., Alghaswyneh, O. F. (2019). The Antecedents of Electronic Banking Adoption in Saudi Arabia: Using Diffusion of Innovation Theory. Marketing and Management of Innovations, 4, 160-171. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-13
Abstract Despite the rapid growth in technology and the research effort given on investigating the adoption of electronic banking services, both banks and academic researchers in developing countries perceive the problem of low-level adoption of electronic banking. Most studies which have investigated the adoption, acceptance, or intention to use electronic banking, have agreed that customers «trust is one of the most important impediments that have frustrated the success of the adoption process. Therefore, in developed countries, customers» trust became the pivot of research studies that investigated the electronic dealings between customers and new IT/IS innovations. Recently, a few researchers have started investigating online trust in developing countries. Although electronic banking services have been widely adopted in developed countries, there is still low usage in developing countries such as Saudi Arabia. This quantitative research aims to empirically determine the significant antecedents of electronic Banking Service Adoption, as well as to explain how the Diffusion of Innovation Theory (DOIT) is being used in determining the antecedent of electronic banking in Saudi Arabia. Using an adopted survey instrument, (5-point-Likert scale) is used. Were eventually used to further analyse the data using mainly The Partial Least Square (PLS). This study contribute to the body of knowledge by extending existing literature to identifying the factors influencing the acceptance of electronic banking among banks customers, developing a comprehensive model which contributes to online customer literature by extending the Diffusion of Innovation Theory (DOIT) to include trust and system reliability applying them to the context of electronic banking, extending existing literature by applying the developed model to Saudi customers, contributing to technology acceptance theories by showing the role of system reliability in the acceptance of electronic banking, Contributing to the electronic trust literature by examining the role of customer trust in the context of electronic banking and how it might be increased.
Стрімке зростання популярності інтернет-технологій та кількості наукових праць, що досліджують особливості впровадження електронних банківських послуг обумовлюють актуальність дослідження. При цьому авторами зазначено, що в країнах, які розвиваються, рівень запровадження електронного банкінгу є низьким. Переважна більшість досліджень сфокусовано на аналізі рівня довіри клієнта як основного фактору, що стримує розвиток та поширення електронного банкінгу. Так, у розвинених країнах довіра клієнтів є ключовим об’єктом наукових досліджень при аналізі ефективності електронних комунікацій між клієнтами та інноваціями ІТ/ІS. Авторами зазначено, що послуги електронного банкінгу широко застосовуються в розвинених країнах, тоді як у країнах, що розвиваються, таких як Саудівська Аравія, рівень використання електронного банкінгу є низьким. Основною метою статті є аналіз та емпіричне обґрунтування факторів-стимуляторів впровадження електронних банківських послуг із урахуванням специфіки Теорії дифузії інновацій (DOIT) при визначенні передумов поширення електронного банкінгу в Саудівській Аравії. Інформаційну базу дослідження склали результати опитування респондентів. У статті застосовано 5-бальна-лікертова шкала. Перевірку висунутих гіпотез здійснено з використанням часткового методу найменших квадратів структурних рівнянь – Partial Least Squares-Structural Equation Modelling (PLS-SEM). Відповідно до отриманих емпіричних даних чотири із п’яти висунутих гіпотез дослідження підтверджено, що дає підстави зробити висновок, що на поширення електронного банкінгу позитивно впливають такі фактори як: зручність, швидкість та відносно легка апробація. При цьому складність та не зрозумілість послуг електронного банкінгу негативно впливають на його поширення. Авторами визначено, що гіпотеза про позитивний вплив можливості постійного контролю на поширення послуг електронного банкінгу не підтвердилась.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
China China
57379221
Ethiopia Ethiopia
3863
Germany Germany
145255
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
290509
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
972169971
Mauritius Mauritius
1
Nigeria Nigeria
1
Peru Peru
48603
Philippines Philippines
1
Taiwan Taiwan
1638127
Turkey Turkey
243042493
Ukraine Ukraine
7582004
United Kingdom United Kingdom
3815301
United States United States
-1543013046
Unknown Country Unknown Country
7582003
Vietnam Vietnam
1933

Downloads

Australia Australia
560033
Belgium Belgium
1
China China
-1543013047
Colombia Colombia
1
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
20987
France France
1
Germany Germany
28689611
India India
1
Indonesia Indonesia
3863
Iraq Iraq
1
Japan Japan
243042493
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1638124
Mauritius Mauritius
1
Moldova Moldova
1
Nigeria Nigeria
548
Pakistan Pakistan
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
560030
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Taiwan Taiwan
-1543013047
Ukraine Ukraine
28689611
United Kingdom United Kingdom
1638122
United States United States
-249313752
Unknown Country Unknown Country
14356
Vietnam Vietnam
1
Zimbabwe Zimbabwe
560033

Files

File Size Format Downloads
Oweis_mmi_4_2019.pdf 285.41 kB Adobe PDF 1265045275

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.