Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76709
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The antecedents of electronic banking adoption in Saudi Arabia: using diffusion of innovation theory |
Other Titles |
Передумови впровадження електронного банкінга в Саудівській Аравії: теорія дифузії інновацій |
Authors |
Khaled, Adnan Oweis
Odai, Falah Alghaswyneh |
ORCID | |
Keywords |
electronic banking services developing countries Diffusion of Innovation Theory trust partial least square послуги електронного банкінгу країни, що розвиваються теорія розповсюдження інновацій довіра |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76709 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Oweis, K. A., Alghaswyneh, O. F. (2019). The Antecedents of Electronic Banking Adoption in Saudi Arabia: Using Diffusion of Innovation Theory. Marketing and Management of Innovations, 4, 160-171. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-13 |
Abstract |
Despite the rapid growth in technology and the research effort given on investigating the adoption of
electronic banking services, both banks and academic researchers in developing countries perceive the problem of
low-level adoption of electronic banking. Most studies which have investigated the adoption, acceptance, or intention
to use electronic banking, have agreed that customers «trust is one of the most important impediments that have
frustrated the success of the adoption process. Therefore, in developed countries, customers» trust became the pivot
of research studies that investigated the electronic dealings between customers and new IT/IS innovations. Recently,
a few researchers have started investigating online trust in developing countries. Although electronic banking services
have been widely adopted in developed countries, there is still low usage in developing countries such as Saudi
Arabia. This quantitative research aims to empirically determine the significant antecedents of electronic Banking
Service Adoption, as well as to explain how the Diffusion of Innovation Theory (DOIT) is being used in determining
the antecedent of electronic banking in Saudi Arabia. Using an adopted survey instrument, (5-point-Likert scale) is
used. Were eventually used to further analyse the data using mainly The Partial Least Square (PLS). This study
contribute to the body of knowledge by extending existing literature to identifying the factors influencing the acceptance
of electronic banking among banks customers, developing a comprehensive model which contributes to online
customer literature by extending the Diffusion of Innovation Theory (DOIT) to include trust and system reliability
applying them to the context of electronic banking, extending existing literature by applying the developed model to
Saudi customers, contributing to technology acceptance theories by showing the role of system reliability in the
acceptance of electronic banking, Contributing to the electronic trust literature by examining the role of customer trust
in the context of electronic banking and how it might be increased. Стрімке зростання популярності інтернет-технологій та кількості наукових праць, що досліджують особливості впровадження електронних банківських послуг обумовлюють актуальність дослідження. При цьому авторами зазначено, що в країнах, які розвиваються, рівень запровадження електронного банкінгу є низьким. Переважна більшість досліджень сфокусовано на аналізі рівня довіри клієнта як основного фактору, що стримує розвиток та поширення електронного банкінгу. Так, у розвинених країнах довіра клієнтів є ключовим об’єктом наукових досліджень при аналізі ефективності електронних комунікацій між клієнтами та інноваціями ІТ/ІS. Авторами зазначено, що послуги електронного банкінгу широко застосовуються в розвинених країнах, тоді як у країнах, що розвиваються, таких як Саудівська Аравія, рівень використання електронного банкінгу є низьким. Основною метою статті є аналіз та емпіричне обґрунтування факторів-стимуляторів впровадження електронних банківських послуг із урахуванням специфіки Теорії дифузії інновацій (DOIT) при визначенні передумов поширення електронного банкінгу в Саудівській Аравії. Інформаційну базу дослідження склали результати опитування респондентів. У статті застосовано 5-бальна-лікертова шкала. Перевірку висунутих гіпотез здійснено з використанням часткового методу найменших квадратів структурних рівнянь – Partial Least Squares-Structural Equation Modelling (PLS-SEM). Відповідно до отриманих емпіричних даних чотири із п’яти висунутих гіпотез дослідження підтверджено, що дає підстави зробити висновок, що на поширення електронного банкінгу позитивно впливають такі фактори як: зручність, швидкість та відносно легка апробація. При цьому складність та не зрозумілість послуг електронного банкінгу негативно впливають на його поширення. Авторами визначено, що гіпотеза про позитивний вплив можливості постійного контролю на поширення послуг електронного банкінгу не підтвердилась. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
China
57379221
Ethiopia
3863
Germany
145255
Ghana
1
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
Indonesia
1
Ireland
290509
Kenya
1
Lithuania
1
Malaysia
972169971
Mauritius
1
Nigeria
1
Peru
48603
Philippines
1
Taiwan
1638127
Turkey
243042493
Ukraine
7582004
United Kingdom
3815301
United States
-1543013046
Unknown Country
7582003
Vietnam
1933
Downloads
Australia
560033
Belgium
1
China
-1543013047
Colombia
1
Egypt
1
Ethiopia
20987
France
1
Germany
28689611
India
1
Indonesia
3863
Iraq
1
Japan
243042493
Jordan
1
Lithuania
1
Malaysia
1638124
Mauritius
1
Moldova
1
Nigeria
548
Pakistan
1
Saudi Arabia
560030
South Africa
1
South Korea
1
Taiwan
-1543013047
Ukraine
28689611
United Kingdom
1638122
United States
-249313752
Unknown Country
14356
Vietnam
1
Zimbabwe
560033
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Oweis_mmi_4_2019.pdf | 285.41 kB | Adobe PDF | 1265045275 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.