Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76817
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Інструментарій антикризового управління: проблемні питання застосування |
Authors |
Plikus, Iryna Yosypivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-0657-7260 |
Keywords |
фінансові інструменти финансовые инструменты financial instruments антикризове управління антикризисное управление crisis management інструменти антикризового управління инструменты антикризисного управления crisis management tools |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76817 |
Publisher | Видавництво «Молодий вчений» |
License | |
Citation | Плікус, І.Й. Інструментарій антикризового управління: проблемні питання застосування / І.Й. Плікус // Молодий вчений. -2020. - №1. – С. 259-264. – DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-1-77-57 |
Abstract |
Стаття є продовженням низки публікацій автора, в яких досліджуються проблеми антикризового управління на рівні підприємства. У статті зазначено, що інструменти (інструментарій) антикризового управління можуть застосовуватися, як на рівні підприємства, так і на рівні державного управління. Розглянуто тлумачення понять «інструмент», «інструментарій» та констатовано, що сентенція «інструмент» визначається у спеціалізованих економічних словниках і економічній літературі, як спосіб для досягнення чогось. Підкреслено, що фахівцями, в контексті досліджуваної теми, використовуються два поняття «фінансовий інструмент (інструментарій)» і «інструмент (інструментарій) фінансового менеджменту», які відрізняються за економічним змістом. Акцентовано увагу, що, під впливом розвитку фінансового ринку, визначення терміну «фінансові інструменти» наводять через поняття договір й доведено, що це визначення може бути прийнято як основа для формування інструментів антикризового управління. Обґрунтовано, що вибір антикризових інструментів залежать від причин, масштабів, фази прояву кризи, а сукупність інструментів антикризового управління направлена на реалізацію, як регулюючих і контролюючих заходів, так і превентивних. Запропоновано всі інструменти антикризового управління класифікувати за трьома групами: 1) інструменти виявлення кризи; 2) інструменти, які використовуються в умовах кризи; 3) інструменти, які використовуються на етапі виходу підприємства з кризи. У статті структуровано інструменти антикризового державного управління за такими групами: інституційні; інноваційно-технологічні; інвестиційно-економічні; фіскально-регулятивні. Статья является продолжением ряда публикаций автора, в которых исследуются проблемы антикризисного управления на уровне предприятия. В статье указано, что инструменты (инструментарий) антикризисного управления могут применяться как на уровне предприятия, так и на уровне государственного управления. Рассмотрены толкования понятий «инструмент», «инструментарий» и констатировано, что сентенция «инструмент» определяется в специализированных экономических словарях и экономической литературе, как способ для достижения чего-то. Подчеркнуто, что специалистами в контексте исследуемой темы, используются два понятия «финансовый инструмент (инструментарий)» и «инструмент (инструментарий) финансового менеджмента», которые отличаются по экономическому содержанию. Акцентировано внимание, что под влиянием развития рынка , определение термина «финансовые инструменты» раскрывается через понятие договор и доказано, что это определение может быть принято в качестве основы для формирования инструментов антикризисного управления. Обосновано, что выбор антикризисных инструментов зависят от причин, масштабов, фазы проявления кризиса, а совокупность инструментов антикризисного управления направлена на реализацию, как регулирующих и контролирующих мероприятий, так и превентивных. Предложено все инструменты антикризисного управления классифицировать по трем группам: 1) инструменты выявления кризиса; 2) инструменты, которые используются в условиях кризиса; 3) инструменты, используемые на этапе выхода предприятия из кризиса. В статье структурировано инструменты антикризисного государственного управления по следующим группам: институциональные; инновационно-технологические; инвестиционно-экономические; фискально-регулятивные. The article is a continuation of a number of publications by the author, which explores the problems of crisis management at the enterprise level. The article states that anti-crisis management tools can be applied both at the enterprise level and at the government level. The interpretation of the term’s "tool", "toolkit" is considered and it is stated that the meaning of "tool" is defined in specialized economic dictionaries and economic literature as a way to achieve something. It is emphasized that experts use two terms "financial instrument" and "financial management tool", which differ in economic content. It is emphasized that, under the influence of the development of the financial market, the definition of the term "financial instruments" is guided by the concept of a contract and it is proved that this definition can be taken as a basis for the formation of instruments of crisis management. It is substantiated that the choice of anti-crisis instruments depends on the causes, scope, phase of the crisis manifestation, and the set of anti-crisis management instruments is aimed at the implementation of both regulatory and control measures and preventive measures. It is proposed to classify all anti-crisis management instruments into three groups: 1) crisis detection tools; 2) instruments used in times of crisis; 3) instruments used at the stage of the enterprise exit from the crisis. In the article the instruments of anti-crisis public administration are structured according to the following groups: institutional (documenting the agreements within international and regional organizations; creating conditions for investment); innovative and technological (technology transfer); investment and economic (administrative regulation of the financial market; concession agreements; conclusion of agreements on the distribution of products; formation of production clusters; financing of perspective projects from state investment funds); fiscal regulations (tax regulation). |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ ФЕМ) |
Views
Australia
1
Belgium
1
Brazil
1
China
1
Czechia
1
Germany
436860727
Greece
1
Ireland
29851
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
1
Singapore
27428266
Sweden
1
Switzerland
1
Ukraine
1800971765
United Kingdom
2052028
United States
-712908534
Unknown Country
4797767
Downloads
Brazil
1
Czechia
1
Germany
24346
India
1
Ireland
29850
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
1
Singapore
1
Switzerland
1
Ukraine
19884770
United Kingdom
1
United States
-712908533
Unknown Country
1559231883
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Plikus_Article_2020.pdf | 282.89 kB | Adobe PDF | 866262325 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.