Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76912
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Зарубіжний досвід децентралізації публічної влади та можливості його трансформації в Україні |
Authors |
Hordiienko, Vita Pavlivna
Onishchenko, Marharyta Leonidivna Мальонкіна, І.С. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-4205-0842 http://orcid.org/0000-0001-5922-4840 |
Keywords |
децентралізація органи місцевого самоврядування реформа зарубіжний досвід децентралізації публічної влади адміністративно-територіальний устрій decentralization local self-government bodies a reform foreign experience of decentralization of public authority administrative-territorial division |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76912 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Гордієнко, В.П. Зарубіжний досвід децентралізації публічної влади та можливості його трансформації в Україні [Текст] / В.П. Гордієнко, М.Л. Оніщенко, І.С. Мальонкіна // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2019. – № 3. – С. 83-89. – DOI: 10.21272/ 1817-9215.2019.3-11. |
Abstract |
Стаття присвячена актуальним питанням реформування органів місцевого самоврядування. Доведено, що децентралізація публічної влади є механізмом, що забезпечує сталий розвиток регіонів держави на основі законодавчо-регламентованих процесів передачі частини функцій, повноважень та бюджетів
центральних органів виконавчої влади органам місцевого самоврядування. Проаналізовано особливості процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування в Україні і виокремлено позитивні тенденції здійснення зазначеної реформи та проблемні питання, основними з яких є: неузгодженість місцевої політики щодо соціально-економічного розвитку з реальними інтересами
територіальних громад; відсутність солідарної відповідальності за розвиток території; неузгодженість секторальної децентралізації з реальними інтересами територіальних громад; врегулювання права власності територіальної громади на майно тощо. Розглянуто класичні моделі організації місцевого самоврядування та децентралізації публічної влади у зарубіжних державах, а саме: англосаксонську,
континентальну та змішану. Досліджено розвиток принципів децентралізації публічної влади у Польщі. Доведено, що саме ця реформа сприяла формуванню приватної власності у державі, розвитку демократії, створенню ефективних політичних інститутів, збільшенню ресурсної бази органів місцевого самоврядування, захисту індивідуальних прав, становленні громадянської та політичної свободи. Визначено основні умови реалізації реформи децентралізації публічної влади такі як: консолідація політичних сил у здійсненні реформи; перманентність у розробці програм соціально-економічного розвитку
адміністративно-територіальних одиниць; суспільна підтримка та контроль за здійсненням реформи. The article is devoted to urgent issues of reforming local self-government. It has been proved that decentralization of public authority is a mechanism that ensures sustainable development of the regions of the state on the basis of legislatively regulated processes of transfer of functions, authority and budgets of central executive bodies to local self-government bodies. The peculiarities in process of decentralization of power and reform of local self-government in Ukraine have been analyzed. As a result, we have some positive tendencies of the implementation this reform and some problems as well. The main ones are: the inconsistency of local policy about socio-economic development with real interests of territorial communities; lack of joint and several liability for development of the territory; inconsistency of sectoral decentralization with the real interests of territorial communities; regulation in rights of ownership of the territorial community for property, etc. The classical models of organization of local selfgovernment and decentralization of public authority in foreign countries have been reviewed. They were: AngloSaxon, Continental and mixed ones. The dynamics of decentralization of public authority in Poland were examined and it was proved that this reform contributed to the formation of private property in state, development of democracy, creation of effective political institutions, increase of resource base of local self-government bodies, the protection of individual rights, development of civil and political freedom. The basic conditions for implementation the reform of decentralization of public authority have been defined, such as: consolidation of political forces in implementation the reform; permanent in creating socio-economic programs of development the administrative and territorial units; public support and control over reform. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
China
823
Czechia
1
Finland
1
Germany
553329
Greece
1
India
-1239808341
Ireland
-1239808337
Japan
1
Latvia
166
Lithuania
1
Netherlands
553323
Norway
1
Poland
1731497125
Russia
978863983
Singapore
1
Slovenia
1
Ukraine
-1239808340
United Kingdom
56253
United States
1731497123
Downloads
Czechia
53118178
Finland
1
France
-610455499
Germany
971859760
Japan
1
Lithuania
204238
Norway
796219107
Poland
704896662
Russia
1
Switzerland
1
Ukraine
-1239808339
United Kingdom
1
United States
1731497127
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Hordiienko_Onishchenko_Malonkina_Zarubizhnyi.pdf | 290.68 kB | Adobe PDF | -1887436057 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.