Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76912
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Зарубіжний досвід децентралізації публічної влади та можливості його трансформації в Україні
Authors Hordiienko, Vita Pavlivna  
Onishchenko, Marharyta Leonidivna  
Мальонкіна, І.С.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-4205-0842
http://orcid.org/0000-0001-5922-4840
Keywords децентралізація
органи місцевого самоврядування
реформа
зарубіжний досвід децентралізації публічної влади
адміністративно-територіальний устрій
decentralization
local self-government bodies
a reform
foreign experience of decentralization of public authority
administrative-territorial division
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76912
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Гордієнко, В.П. Зарубіжний досвід децентралізації публічної влади та можливості його трансформації в Україні [Текст] / В.П. Гордієнко, М.Л. Оніщенко, І.С. Мальонкіна // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2019. – № 3. – С. 83-89. – DOI: 10.21272/ 1817-9215.2019.3-11.
Abstract Стаття присвячена актуальним питанням реформування органів місцевого самоврядування. Доведено, що децентралізація публічної влади є механізмом, що забезпечує сталий розвиток регіонів держави на основі законодавчо-регламентованих процесів передачі частини функцій, повноважень та бюджетів центральних органів виконавчої влади органам місцевого самоврядування. Проаналізовано особливості процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування в Україні і виокремлено позитивні тенденції здійснення зазначеної реформи та проблемні питання, основними з яких є: неузгодженість місцевої політики щодо соціально-економічного розвитку з реальними інтересами територіальних громад; відсутність солідарної відповідальності за розвиток території; неузгодженість секторальної децентралізації з реальними інтересами територіальних громад; врегулювання права власності територіальної громади на майно тощо. Розглянуто класичні моделі організації місцевого самоврядування та децентралізації публічної влади у зарубіжних державах, а саме: англосаксонську, континентальну та змішану. Досліджено розвиток принципів децентралізації публічної влади у Польщі. Доведено, що саме ця реформа сприяла формуванню приватної власності у державі, розвитку демократії, створенню ефективних політичних інститутів, збільшенню ресурсної бази органів місцевого самоврядування, захисту індивідуальних прав, становленні громадянської та політичної свободи. Визначено основні умови реалізації реформи децентралізації публічної влади такі як: консолідація політичних сил у здійсненні реформи; перманентність у розробці програм соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальних одиниць; суспільна підтримка та контроль за здійсненням реформи.
The article is devoted to urgent issues of reforming local self-government. It has been proved that decentralization of public authority is a mechanism that ensures sustainable development of the regions of the state on the basis of legislatively regulated processes of transfer of functions, authority and budgets of central executive bodies to local self-government bodies. The peculiarities in process of decentralization of power and reform of local self-government in Ukraine have been analyzed. As a result, we have some positive tendencies of the implementation this reform and some problems as well. The main ones are: the inconsistency of local policy about socio-economic development with real interests of territorial communities; lack of joint and several liability for development of the territory; inconsistency of sectoral decentralization with the real interests of territorial communities; regulation in rights of ownership of the territorial community for property, etc. The classical models of organization of local selfgovernment and decentralization of public authority in foreign countries have been reviewed. They were: AngloSaxon, Continental and mixed ones. The dynamics of decentralization of public authority in Poland were examined and it was proved that this reform contributed to the formation of private property in state, development of democracy, creation of effective political institutions, increase of resource base of local self-government bodies, the protection of individual rights, development of civil and political freedom. The basic conditions for implementation the reform of decentralization of public authority have been defined, such as: consolidation of political forces in implementation the reform; permanent in creating socio-economic programs of development the administrative and territorial units; public support and control over reform.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Views

China China
823
Czechia Czechia
1
Finland Finland
1
Germany Germany
553329
Greece Greece
1
India India
-1239808341
Ireland Ireland
-1239808337
Japan Japan
1
Latvia Latvia
166
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
553323
Norway Norway
1
Poland Poland
1731497125
Russia Russia
978863983
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
1
Ukraine Ukraine
-1239808340
United Kingdom United Kingdom
56253
United States United States
1731497123

Downloads

Czechia Czechia
53118178
Finland Finland
1
France France
-610455499
Germany Germany
971859760
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
204238
Norway Norway
796219107
Poland Poland
704896662
Russia Russia
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
-1239808339
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1731497127

Files

File Size Format Downloads
Hordiienko_Onishchenko_Malonkina_Zarubizhnyi.pdf 290.68 kB Adobe PDF -1887436057

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.