Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77081
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovations in Tourism Marketing: Sharing Economy Platform |
Other Titles |
Інновації в туристичному маркетингу: шерингові платформи |
Authors |
Kljucnikov, A.
Civelek, M. Krajcik, V. Kmeco, L. |
ORCID | |
Keywords |
житлове приміщення туризм маркетинг Airbnb інновації шеринг житла Прага економіка спільного доступу оподаткування accommodation tourism marketing innovation home-sharing Prague sharing economy taxation |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77081 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Kljucnikov, A., Civelek, M., Krajcik, V., & Kmeco, L. (2020). Innovations in Tourism Marketing: Sharing Economy Platform. Marketing and Management of Innovations, 1, 11-25. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-01 |
Abstract |
Метою статті є аналіз інноваційної діяльності в туристичному маркетингу та шеринговій економіці на прикладі Airbnb в Празі. Авторами систематизовано аргументи та контраргументи у рамках наукової дискусії щодо ухилення від сплати
податків, а також підвищення ставок на орендну оплату для житлових приміщень, що пропонують шерингові платформи. У статті проаналізовано та систематизовано потенційні проблеми, що виникають на ринку оренди житла. Систематизація
результатів аналізу наукових джерел дозволила визначити низку перевагта недоліків функціонування платформ шерингової економіки. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі методу веб-аналізу даних із офіційного сайту AirBnB. У статті
проаналізовано 13918 пропозицій житла, які були орендовані 6768 клієнтами AirBnB з квітня 2016 року по березень 2017. При цьому практичну реалізацію етапів дослідження здійснено з використанням програми Microsoft Excel 2016, а також
економетричної моделі, розробленої автором. Результати проведеного емпіричного дослідження свідчать про те, що регулювання податкових ставок в залежності від кількості орендованих ночей призведе до зниження податкових надходжень від оренди житла на 0,98%. Визначено, що при встановленні схеми оподаткування при якій клієнт сплачує податки за оренду, зниження податкових надходжень становитиме 6,40%. Авторами доведено, що зміна системи оподаткування призведе до відкритості довгострокового ринку житла, що обумовить зростання пропозиції житла для оренди на 16832 одиниць. У статті обгрунтовано, що при розрахунку суми податків за оренду житла в розрізі їх власників забезпечує меншу суму податкових
надходжень, аніж при розрахунку податку за кожне орендоване житло. Авторами емпірично підтверджено та теоретично доведено, що введення гнучкої системи оподаткування в залежності від тривалості оренди є більш вигідними з точки зору
витрат, пропозиції та попиту на оренду приміщень. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути корисними державним органам, науковцям, які зацікавлені в дослідженні питань туристичного маркетингу, компаніям житлової галузі, які впроваджують маркетингові інновації, а також суб’єктам ринку житлових послуг, таких як орендодавці та орендатори, у короткостроковій та довгостроковій перспективі. This research summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of potential tax evasions and increased rental rates that one of innovative home-sharing platforms might causes. The study aims to find possible tax evasion that each property and each host can cause by considering creative activities in tourism marketing and a sharing economy platform, Airbnb in Prague. Besides, the authors identified the potential problems in the rental accommodation market. Systematization literary sources and approaches for solving the problem of sharing economy platforms indicate that although these platforms benefit for some economic, social and environmental issues, they pose some troubles in various markets. Regarding methodological tools of the research method, this paper used a web scraping technique to gain data from the Airbnb website. The authors analysed 13918 accommodations that were rented by 6768 Airbnb users between April 2016 and March 2017. In the study, the authors used the Microsoft Excel 2016 program and a model created by researchers to make calculations. The paper presented the results of an empirical analysis showing that in case the sensitive regulation of the number of nights will apply the potential tax incomes will lower only on 0.98% when considering accommodations and on 6.40% when considering users. In this case, 16832 rental units will appear in the long-term housing market. Moreover, tax evasion becomes more when considering each dwelling instead of each host because some users rented more than one rental accommodation. The research also empirically confirms and theoretically proves that that extended limits for overnight stays yield benefits for costs, supply and demand of rental housing. Those findings can be useful for governments, academicians that are interested in tourism marketing, firms in the accommodation industry that look for new marketing innovations and short or long-term housing market participants such as lessor and lessees. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
955937560
Austria
955937567
Belgium
1
Bolivia
1
Brazil
1
Canada
1198650571
China
446544914
Croatia
1
Czechia
955937541
Denmark
1
Ecuador
1
Finland
96996
Germany
1895332338
Greece
34498
Hong Kong SAR China
1311431141
Hungary
1
India
72721
Indonesia
-303982363
Iran
1
Ireland
-1560142984
Italy
1
Japan
-54576342
Kenya
1
Lebanon
1
Lithuania
2071589076
Malaysia
-1560142982
Mexico
1
Morocco
1
Netherlands
1
New Zealand
335460955
Norway
955937552
Pakistan
955937566
Peru
1
Philippines
1311431132
Portugal
1072935
Singapore
-1945840813
Slovakia
1
Slovenia
49458
South Africa
1
South Korea
65154
Spain
130642
Sweden
230279
Taiwan
-1945840810
Thailand
22221
Turkey
38776340
Ukraine
157268
United Kingdom
955937529
United States
-1945840815
Unknown Country
2071589077
Vietnam
394142946
Downloads
Austria
955937517
Bahrain
1
Belgium
1
Bolivia
1
Canada
-1560142980
China
-54576342
Egypt
1
France
1
Germany
-1945840808
Greece
-54576343
Hong Kong SAR China
123226
India
25765
Indonesia
-1560142977
Iran
1198650569
Ireland
1
Italy
1
Japan
1
Kenya
-303982357
Lithuania
1198650572
Malaysia
-1560142983
Philippines
1903520007
Poland
1
Portugal
1072936
Russia
1
Singapore
1
Slovakia
161639
South Africa
1
South Korea
1
Spain
49819
Switzerland
-54576343
Taiwan
1
Thailand
1
Turkey
1903520006
Ukraine
65573
United Arab Emirates
5049
United Kingdom
-54576342
United States
-1945840809
Unknown Country
1
Vietnam
2145877
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kljucnikov_mmi_2020_1.pdf | 341.15 kB | Adobe PDF | -1930469713 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.