Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77086
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Conceptual Relationships Between Country Image and Economic Security |
Other Titles |
Концептуальні засади взаємозалежності між іміджем та економічною безпекою країни |
Authors |
Mikhnevych, L.
Marchenko, V. Hristov, P. Kuzior, A. |
ORCID | |
Keywords |
бібліометричний аналіз бренд управління брендом бренд країни VOSviewer bibliometric analysis brand brand management country brand |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77086 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Mikhnevych, L., Marchenko, V. Hristov, P., & Kuzior, A. (2020). Conceptual Relationships Between Country Image and Economic Security. Marketing and Management of Innovations, 1, 285-293. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-24 |
Abstract |
У статті проаналізовано тенденцію наукових публікацій, що досліджують питання взаємозв’язку між іміджем та рівнем економічної безпеки країни. Авторами проаналізовано та узагальнено наукові підходи щодо визначення детермінантів, які
впливають на рівень економічної безпеки країни. При цьому встановлено, що одним із значимих факторів, що потребує врахування при оцінюванні рівня економічної безпеки – імідж країни на світовому ринку. Метою статті є аналіз та виокремлення наукових кластерів, що досліджують питання економічної безпеки та іміджу країни. У дослідженні проведено бібліометричний аналіз з використанням програмного забезпечення VOSviewer, інструментів Web of Science та Scopus Tools Analysis. Вибірку даних для аналізу сформовано з наукометричних баз даних Scopus та Web of Science за 1991-2019 роки. Основними критеріями відбору наукових публікацій були: мова статті – англійська; опубліковані за 1991-2019 роки; містили ключові слова бренд, імідж, стабільність та безпека. Авторами узагальненого частоту використання термінів "бренд країни" та "імідж країни" у наукових публікаціях вчених. Встановлено, що термін "імідж країни" частіше використовується вченими
ніж "бренд країни" у наукових публікаціях, що індексуються наукометричними базами даних Scopus та Web of Science. Результати аналізу з використанням інструментів Web of Science та Scopus Tools Analysis підтвердили гіпотезу про
зростаючу тенденцію публікацій, що досліджують питання економічної безпеки та іміджу країни. Візуалізація результатів аналізу у розрізі країн дозволила визначити, що 50% робіт, опубліковано вченими з американською, українською, канадською, іспанською та російською афіляціями. Результати бібліометричного аналізу з використанням програмного забезпечення VOSviewer дозволили виокремити два наукових кластери: імідж країни та економічна безпека. Крім того, між двома найбільшими кластерами є такі кластери-посередники як: управління; брендинг націй; країни, що розвиваються; сталий розвиток. Крім того, аналіз публікаційної активності за 2015-2019 роки дозволив визначити тенденцію зростання кількості публікації, що досліджують економічну безпеку країни не лише на основі оцінювання економічних параметрів розвитку країни, а й оцінювання політичної стабільності, сталого розвитку та іміджу країни. Результати бібліометричного аналізу сформували передумови подальших досліджень щодо емпіричного оцінювання взаємозв’язків між іміджем та економічною безпекою країни. The paper deals with the analysis of the linking between country image and level of economic security. The studies confirmed that ongoing tendency on world competitiveness justified considering direct and indirect dimensions which influence on the country’s economic security. The authors generalised the factors which affected the economic security of the country. The finding proved that one of the significant indirect parameters is the country image. The authors analysed and summarised the most appropriate definitions of country brand and image. The authors analysed the frequency of country brand and image in the scientific paper. The paper aimed to identify the scientific clusters on the investigation of economic security and the country’s brand. The study used the bibliometric analysis using software VOSviewer, Web of Science and Scopus Tools Analysis. The data of analysis was obtained from the scientific database Scopus and Web of Science for 1991-2019 years. For the analysis, the papers were selected as the criteria as follows: English language; published for 1991-2019 years; contained the keywords brand, image, county and security. The results of the analysis proved that the paper which used the term "country image" is more than "country brand" in Scopus and Web of Science. The findings from the Web of Science and Scopus Tools Analysis confirm the hypothesis on the increasing tendency of publishing activities papers which focused on the analysis of security and country’s image. The visualising of co-authorship by country allowed identifying that the 50% papers published by the scientists with the American, Ukrainian, Canadian, Spanish and Russian affiliations. The VOSviewer results allowed identifying two significant scientific clusters as follows: country image and economic security. Besides, between the two most significant cluster were as mediators: governance, nation branding, developing countries and environment. Besides, analysing the new publication for 2015-2019 years, the most cited papers on economic security connected with analysis not only quantitively economic parameters but also with political, sustainable development and country’s image. The bibliometric analysis formed the background for checking the casual relationship between image and economic security of the country. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
Australia
215943
Bulgaria
1
Canada
-864429644
Chile
269861569
China
-669771553
Costa Rica
1
Croatia
270
Egypt
1
France
-2014493664
Georgia
1
Germany
855968590
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
Hungary
-2014493663
India
-864429643
Indonesia
1
Iran
-864429645
Ireland
-388793435
Japan
574185273
Lithuania
15896176
Macao SAR China
1
Malaysia
784329345
Moldova
199019
Netherlands
1
Poland
1
Romania
1
Russia
1341
Saudi Arabia
1
Singapore
784329354
South Korea
1470069
Sweden
1
Taiwan
1
Thailand
1
Turkey
855968592
Ukraine
89905
United Arab Emirates
1195241388
United Kingdom
-864429642
United States
784329347
Unknown Country
-1470359390
Vietnam
15896180
Downloads
Argentina
1
Australia
146691
Azerbaijan
1
Canada
1
Chile
1
China
574185273
Costa Rica
1
Croatia
271
Egypt
784329353
France
-388793434
Germany
855968591
Greece
436142
Hong Kong SAR China
1
Hungary
1
India
175057
Indonesia
784329355
Iran
784329352
Ireland
63500011
Italy
784329344
Lithuania
1
Netherlands
375276716
Pakistan
1
Poland
2112489856
Portugal
1
Romania
1
Russia
1343
Saudi Arabia
1
Serbia
1
Singapore
1
Spain
-950749664
Sweden
1
Turkey
-2014493665
Ukraine
574185273
United Kingdom
5105
United States
784329346
Unknown Country
936929120
Vietnam
15896176
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mikhnevych_mmi_2020_1.pdf | 282.8 kB | Adobe PDF | 1781838331 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.