Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77087
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovation in Marketing Research: Quantitative and Qualitative Analysis |
Other Titles |
Інновації в маркетингових дослідженнях: кількісні та якісні методи аналізу |
Authors |
Dzwigol, H.
|
ORCID | |
Keywords |
методи методи дослідження маркетингові дослідження триангуляція методологія дослідження methods research techniques marketing research triangulation research methodology |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77087 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Dzwigol, H. (2020). Innovation in Marketing Research: Quantitative and Qualitative Analysis. Marketing and Management of Innovations, 1, 128-135. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-10 |
Abstract |
У статті розглянуто триангуляцію методів та засобів дослідження при оцінюванні маркетингових досліджень. Автором зазначено, що традиційно методологія маркетингових досліджень розподіляється на концептуальні, теоретичні,
математичні, емпіричні та формальні методи дослідження, в основі яких лежать кількісні методи, математичні та статистичні моделі. При цьому у маркетингових наукових дослідженнях використовуються концептуальні методи (такі як евтрестичний та креативний) з основним акцентом на аналіз якісних аспектів досліджуваних процесів, дещо посилаючись на емпіричний підхід. Так, методологія емпіричних досліджень широко використовується у маркетингу, що дозволяє
розробити емпіричні моделі, завдяки яким можливо виявити, наприклад, реалізовані моделі маркетингових стратегій, що можуть відповідати теоретичним моделям або відрізнятись від них. Автором наголошуено, що емпіричні моделі не завжди
можуть бути реалізовані, так як найчастіше посилаються на теперішні або минулі дані. Однак, вищезазначені моделі можуть бути предметом бенчмаркетингу. Більше того, емпіричні моделі сприяють більшій ймовірності концептуальних моделей. Таким чином, подальший розвиток маркетингових досліджень передбачає розширення сфери застосування формальних методів дослідження. Аналіз літературних джерел, свідчить про необхідність поглибленої діагностики
комбінованих методів дослідження у процесі дослідження в більш широкому контексті наук про управління. Мета статті виражається наступним питанням: Чи є методологічна триангуляція необхідною умовою науково-дослідницьких процесів
при оцінюванні маркетингових досліджень? Автором зазначено, що отримані результати являються частиною комплексного дослідження методів аналізу. Більше того, проведене емпіричне дослідження підтверджує та теоретично доводить, що методологічна тріангуляція є необхідною умовою для дослідницьких процесів, тоді як перевірка застосовуваних методів, моделей чи процедур є необхідною умовою, яка дозволяє поєднувати науку та практику управління, в той час як методологічна триангуляція підтримує дослідницькі проєкти. Згідно вищезазначеному, автором
рекомендовано докласти максимум наукових зусиль, спрямованих на розробку інструментів, методів та процедур для застосування доцільного методу та підходів у рамках маркетингових досліджень, з особливим акцентом на фактори, які визначають якість процесу. This article focuses on the triangulation of research methods and techniques in the discussion on the evaluation of marketing research. Research traditions in marketing can be referred to the division of research methodologies, according to which the methods of conceptual, theoretical, empirical and formal research is distinguished, based on the use of quantitative methods, mathematical and statistical models. In scientific research on marketing, conceptual methods (i.e. heuristic or creative methods) are used, with a primary focus on the analysis of qualitative aspects of the studied processes, thus making little reference to empirics. The methodology of empirical research in marketing is used to a great extent. It allows developing empirical models, thus making it possible to recognize, e.g. actually implemented models of marketing strategies that may be consistent with or deviate from the theoretical models. However, it should be noted that empirical models do not always have implementation properties, as they most often refer to the present or past reality. Nevertheless, these models may be subject to benchmarking. Moreover, they serve to make conceptual models more probable. For the further development of marketing, it becomes essential to increase the scope of application of formal research methodologies as well. The analysis of the literature indicates the need for an in-depth diagnosis of combined methods in the research process in the broader context of management sciences. The aim of the article is therefore expressed as a research problem in the form of the following question: Is methodological triangulation a prerequisite for research processes in the management sciences? The research results presented in this article are a fragment of complex study on research methodology. Moreover, the conducted empirical research confirms and theoretically proves that methodological triangulation is a necessary condition in research processes. In contrast, verification of developed methods, models or procedures is an essential condition allowing to combine science and management practice, while methodological triangulation supports research processes. Concerning the preceding, the author recommends in the present article to make a scientific effort aimed at elaborating a tool, method or procedure to select proper research methods and techniques for the research process within the scope of management science, with a particular emphasis on factors determining the process quality. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

88394

1739808972

1739808722

-2056803073

1

1050642825

306805204

1

1

1050642715

163834

1

1050642775

1

134327

618029716

-1914530696

-1042386414

-217416626

1050642735

1

1050642724

1050642781

-999269051

206609

27509

-999269156

-1037511298

1

1

306805150

1173756688

-2056803098

1050642788

-1037511337

1

-806627825

1137679159

1137679171

1

1

-999269032

-806627877

-999269187

194477

1739231057

143034

-999268949

1739809107

1739809098

1050642837

-999269080

-999268999

1739808735

-402861164

-806627849

1050642808

1739808739

-999269008

1050642758

70685888

-999269132

1

-2056803088

-1037511328

-1037511294

112380

209054

1

1050642832

-806627804

100011

-1037511392

983176985

-1327613209

-1037511310

-1327613165

38916

-2056803093

-999268972

1050642783

-999268991

1739808822

306805210

111362

1050642827

-1037511117

1

-1037511209

1050642838

1050642834

-1037511257

-1914530671

306805136

1137679164

1739808978

1

-806627765

-1037511357

1

1050642778

-1037511123

1739808868

1

1050642819

25733

-999269118

1050642803

1

1

209101

1

306805194

1050642655

618029684

1137679140

-2056803089

1050642814

593325447

306805144

1050642746

1460901805

-999269030

-999269155

1050642829

1050642807

-1998881111

1

1

1

-999268964

1050642653

72767

-1914530614

1173756667
Downloads

1739808929

983176981

1050642826

1050642771

1739231062

-1037511189

116749

88443

1173756704

-806627819

1

1

618029717

257543852

593325433

1050642737

618029679

1050642725

166155

1137679134

1739808987

1273916716

82703

1

1

1

1739809097

-1914530568

59813616

1

1

-1035488240

-1037511091

306805184

1

-806627738

1050642760

-999269101

1050642654

1173756662

1

-999268948

1883674045

1739809099

1050642836

-999269033

-999268998

-999269117

-999268953

-1062980356

-999269215

206641

1050642820

1164477701

1137679135

1050642665

1

1

1739809042

207985

1

-999269129

136670

86873

1

-1327613224

73306

-999269142

-1037511311

306805153

1

123629

97199

-1037511136

-999268968

1050642755

-1914530654

215499

1739808790

1050642839

-1037511115

1632527955

1050642822

1739808951

-1062980362

-806627872

98068

-1037511338

-1062980358

1

1173756659

68090

-999268957

-2081963418

1739808869

1

1050642790

119365

1778552266

-999269165

1

1

-1037511110

-1911916523

257543852

-1327613215

-2056803104

1050642815

-806627796

1050642798

1050642743

1632527899

1304590669

-1914530733

1050642794

1050642833

1050642818

1

1137679160

195688

864415933

1173756668
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Dzwigol_mmi_2020_1.pdf | 380.33 kB | Adobe PDF | 931701302 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.