Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77087
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovation in Marketing Research: Quantitative and Qualitative Analysis |
Other Titles |
Інновації в маркетингових дослідженнях: кількісні та якісні методи аналізу |
Authors |
Dzwigol, H.
|
ORCID | |
Keywords |
методи методи дослідження маркетингові дослідження триангуляція методологія дослідження methods research techniques marketing research triangulation research methodology |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77087 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Dzwigol, H. (2020). Innovation in Marketing Research: Quantitative and Qualitative Analysis. Marketing and Management of Innovations, 1, 128-135. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-10 |
Abstract |
У статті розглянуто триангуляцію методів та засобів дослідження при оцінюванні маркетингових досліджень. Автором зазначено, що традиційно методологія маркетингових досліджень розподіляється на концептуальні, теоретичні,
математичні, емпіричні та формальні методи дослідження, в основі яких лежать кількісні методи, математичні та статистичні моделі. При цьому у маркетингових наукових дослідженнях використовуються концептуальні методи (такі як евтрестичний та креативний) з основним акцентом на аналіз якісних аспектів досліджуваних процесів, дещо посилаючись на емпіричний підхід. Так, методологія емпіричних досліджень широко використовується у маркетингу, що дозволяє
розробити емпіричні моделі, завдяки яким можливо виявити, наприклад, реалізовані моделі маркетингових стратегій, що можуть відповідати теоретичним моделям або відрізнятись від них. Автором наголошуено, що емпіричні моделі не завжди
можуть бути реалізовані, так як найчастіше посилаються на теперішні або минулі дані. Однак, вищезазначені моделі можуть бути предметом бенчмаркетингу. Більше того, емпіричні моделі сприяють більшій ймовірності концептуальних моделей. Таким чином, подальший розвиток маркетингових досліджень передбачає розширення сфери застосування формальних методів дослідження. Аналіз літературних джерел, свідчить про необхідність поглибленої діагностики
комбінованих методів дослідження у процесі дослідження в більш широкому контексті наук про управління. Мета статті виражається наступним питанням: Чи є методологічна триангуляція необхідною умовою науково-дослідницьких процесів
при оцінюванні маркетингових досліджень? Автором зазначено, що отримані результати являються частиною комплексного дослідження методів аналізу. Більше того, проведене емпіричне дослідження підтверджує та теоретично доводить, що методологічна тріангуляція є необхідною умовою для дослідницьких процесів, тоді як перевірка застосовуваних методів, моделей чи процедур є необхідною умовою, яка дозволяє поєднувати науку та практику управління, в той час як методологічна триангуляція підтримує дослідницькі проєкти. Згідно вищезазначеному, автором
рекомендовано докласти максимум наукових зусиль, спрямованих на розробку інструментів, методів та процедур для застосування доцільного методу та підходів у рамках маркетингових досліджень, з особливим акцентом на фактори, які визначають якість процесу. This article focuses on the triangulation of research methods and techniques in the discussion on the evaluation of marketing research. Research traditions in marketing can be referred to the division of research methodologies, according to which the methods of conceptual, theoretical, empirical and formal research is distinguished, based on the use of quantitative methods, mathematical and statistical models. In scientific research on marketing, conceptual methods (i.e. heuristic or creative methods) are used, with a primary focus on the analysis of qualitative aspects of the studied processes, thus making little reference to empirics. The methodology of empirical research in marketing is used to a great extent. It allows developing empirical models, thus making it possible to recognize, e.g. actually implemented models of marketing strategies that may be consistent with or deviate from the theoretical models. However, it should be noted that empirical models do not always have implementation properties, as they most often refer to the present or past reality. Nevertheless, these models may be subject to benchmarking. Moreover, they serve to make conceptual models more probable. For the further development of marketing, it becomes essential to increase the scope of application of formal research methodologies as well. The analysis of the literature indicates the need for an in-depth diagnosis of combined methods in the research process in the broader context of management sciences. The aim of the article is therefore expressed as a research problem in the form of the following question: Is methodological triangulation a prerequisite for research processes in the management sciences? The research results presented in this article are a fragment of complex study on research methodology. Moreover, the conducted empirical research confirms and theoretically proves that methodological triangulation is a necessary condition in research processes. In contrast, verification of developed methods, models or procedures is an essential condition allowing to combine science and management practice, while methodological triangulation supports research processes. Concerning the preceding, the author recommends in the present article to make a scientific effort aimed at elaborating a tool, method or procedure to select proper research methods and techniques for the research process within the scope of management science, with a particular emphasis on factors determining the process quality. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
88394
Algeria
1739808972
Antigua & Barbuda
1739808722
Argentina
-2056803073
Armenia
1
Australia
1050642825
Austria
306805204
Azerbaijan
1
Bahamas
1
Bangladesh
1050642715
Barbados
163834
Belarus
1
Belgium
1050642775
Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina
134327
Botswana
618029716
Brazil
-1914530696
Brunei
-1042386414
Bulgaria
-217416626
Cambodia
1050642735
Cameroon
1
Canada
1050642724
Chile
1050642781
China
-999269051
Colombia
206609
Congo - Kinshasa
27509
Costa Rica
-999269156
Croatia
-1037511298
Cuba
1
Cyprus
1
Czechia
306805150
Denmark
1173756688
Ecuador
-2056803098
Egypt
1050642788
Estonia
-1037511337
Eswatini
1
Ethiopia
-806627825
Finland
1137679159
France
1137679171
Gambia
1
Georgia
1
Germany
-999269032
Ghana
-806627877
Greece
-999269187
Grenada
194477
Guyana
1739231057
Honduras
143034
Hong Kong SAR China
-999268949
Hungary
1739809107
Iceland
1739809098
India
1050642837
Indonesia
-999269080
Iran
-999268999
Iraq
1739808735
Ireland
-402861164
Israel
-806627849
Italy
1050642808
Jamaica
1739808739
Japan
-999269008
Jordan
1050642758
Kazakhstan
70685888
Kenya
-999269132
Laos
1
Latvia
-2056803088
Lebanon
-1037511328
Lithuania
-1037511294
Luxembourg
112380
Macao SAR China
209054
Malawi
1
Malaysia
1050642832
Maldives
-806627804
Malta
100011
Mauritius
-1037511392
Mexico
983176985
Moldova
-1327613209
Mongolia
-1037511310
Morocco
-1327613165
Namibia
38916
Nepal
-2056803093
Netherlands
-999268972
New Zealand
1050642783
Nigeria
-999268991
North Macedonia
1739808822
Norway
306805210
Oman
111362
Pakistan
1050642827
Palestinian Territories
-1037511117
Panama
1
Peru
-1037511209
Philippines
1050642838
Poland
1050642834
Portugal
-1037511257
Puerto Rico
-1914530671
Qatar
306805136
Romania
1137679164
Russia
1739808978
Rwanda
1
Saudi Arabia
-806627765
Serbia
-1037511357
Seychelles
1
Singapore
1050642778
Slovakia
-1037511123
Slovenia
1739808868
Somalia
1
South Africa
1050642819
South Korea
25733
Spain
-999269118
Sri Lanka
1050642803
St. Lucia
1
St. Vincent & Grenadines
1
Sudan
209101
Suriname
1
Sweden
306805194
Switzerland
1050642655
Syria
618029684
Taiwan
1137679140
Tanzania
-2056803089
Thailand
1050642814
Trinidad & Tobago
593325447
Tunisia
306805144
Turkey
1050642746
Uganda
1460901805
Ukraine
-999269030
United Arab Emirates
-999269155
United Kingdom
1050642829
United States
1050642807
Unknown Country
1673364501
Uzbekistan
1
Vanuatu
1
Venezuela
1
Vietnam
-999268964
Yemen
1050642653
Zambia
72767
Zimbabwe
-1914530614
Åland Islands
1173756667
Downloads
Algeria
1739808929
Argentina
983176981
Australia
1050642826
Austria
1050642771
Bahrain
1739231062
Bangladesh
-1037511189
Barbados
116749
Belarus
88443
Belgium
1173756704
Belize
-806627819
Bhutan
1
Bosnia & Herzegovina
1
Botswana
618029717
Brazil
257543852
Bulgaria
593325433
Cambodia
1050642737
Cameroon
618029679
Canada
1050642725
Chile
166155
China
1137679134
Colombia
1739808987
Congo - Kinshasa
1273916716
Costa Rica
82703
Croatia
1
Cuba
1
Curaçao
1
Cyprus
1739809097
Czechia
-1914530568
Denmark
59813616
Dominica
1
Dominican Republic
1
Ecuador
-1035488240
Egypt
-1037511091
Estonia
306805184
Eswatini
1
Finland
-806627738
France
1050642760
Germany
-999269101
Ghana
1050642654
Greece
1173756662
Honduras
1
Hong Kong SAR China
-999268948
Hungary
1883674045
Iceland
1739809099
India
1050642836
Indonesia
-999269033
Iran
-999268998
Iraq
-999269117
Ireland
-999268953
Israel
-1062980356
Italy
-999269215
Jamaica
206641
Japan
1050642820
Jordan
1164477701
Kazakhstan
1137679135
Kenya
1050642665
Latvia
1
Lebanon
1
Lithuania
1739809042
Macao SAR China
207985
Malawi
1
Malaysia
-999269129
Maldives
136670
Malta
86873
Mauritania
1
Mauritius
-1327613224
Mexico
73306
Moldova
-999269142
Mongolia
-1037511311
Morocco
306805153
Mozambique
1
Namibia
123629
Nepal
97199
Netherlands
-1037511136
New Zealand
-999268968
Nigeria
1050642755
North Macedonia
-1914530654
Norway
215499
Oman
1739808790
Pakistan
1050642839
Palestinian Territories
-1037511115
Peru
1632527955
Philippines
1050642822
Poland
1739808951
Portugal
-1062980362
Puerto Rico
-806627872
Qatar
98068
Romania
-1037511338
Russia
-1062980358
Rwanda
1
Saudi Arabia
1173756659
Serbia
68090
Singapore
-999268957
Slovakia
-2081963418
Slovenia
1739808869
Somalia
1
South Africa
1050642790
South Korea
119365
Spain
1778552266
Sri Lanka
-999269165
Sudan
1
Suriname
1
Sweden
-1037511110
Switzerland
-1911916523
Syria
257543852
Taiwan
-1327613215
Tanzania
-2056803104
Thailand
1050642815
Trinidad & Tobago
-806627796
Tunisia
1050642798
Turkey
1050642743
Uganda
1632527899
Ukraine
1304590669
United Arab Emirates
-1914530733
United Kingdom
1050642794
United States
1050642833
Unknown Country
1050642818
Venezuela
1
Vietnam
1137679160
Zambia
195688
Zimbabwe
864415933
Åland Islands
1173756668
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Dzwigol_mmi_2020_1.pdf | 380.33 kB | Adobe PDF | 931701302 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.