Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77090
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Social Media and Intangible Cultural Heritage for Digital Marketing Communication: Case of Marrakech Crafts |
Other Titles |
Соціальні мережі та нематеріальна культурна спадщина у цифровому маркетингу: на прикладі крафтового виробництва в Марракеш |
Authors |
Hammou, I.
Aboudou, S. Makloul, Y. |
ORCID | |
Keywords |
комунікації нематеріальна культурна спадщина Марракеш Марокко крафтова робота соціальні мережі communication intangible cultural heritage Marrakech Moroccan craftsmanship social media |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77090 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Hammou, I., Aboudou, S., & Makloul, Y. (2020). Social Media and Intangible Cultural Heritage for Digital Marketing Communication: Case of Marrakech Crafts. Marketing and Management of Innovations, 1, 121-127. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-09 |
Abstract |
У статті проаналізовано культурну спадщину Марокко та визначено про зростання її популярності на світовому ринку, зокрема, за рахунок крафтового виробництва. Авторами наголошено, що роль нематеріальної культурної спадщини у Марракеш неухильно зростає. Результати аналізу наукової літератури засвідчили, що більшість маркетингових досліджень не враховують взаємозв’язок між цифровими комунікаціями через соціальні мережі та просуванням нематеріальної культурної спадщини країни, що, у свою чергу, породжує інформаційну асиметрію та обмеженість. У статті доведено, що сучасний розвиток технологій та суспільства обумовлює необхідність застосування інструментів цифрового маркетингу при
формуванні стратегії промоції культурної спадщини країни. Авторами проаналізовано та систематизовано підходи до визначення сутності поняття нематеріальної культурної спадщини Марокко. У статті висунуто та емпірично підтверджено гіпотезу про наявність статистично значущого взаємозв’язку між нематеріальною культурною спадщиною та цифровими комунікаціями, а саме використанням соціальних мереж. Методологію дослідження засновано на міждисциплінарному аналізі наукової літератури та використанні статистичного аналізу. Авторами проаналізовано ефективність просування нематеріальної культурної спадщини через соціальні мережі, а також ефективність промоції крафтового виробництва Марракеш в соціальних мережах. Вихідні панельні дані для дослідження згенеровано на основі результатів опитування 14 працівників міністерств та департаментів, що відповідають за розвиток туризму, крафтового виробництва та збереження культурної спадщини в Марокко. При цьому отримані результати свідчать про наявність статистично значущого взаємозв’язку між застосуванням комунікацій у соціальних мережах та ефективністю просування нематеріальної культурної спадщини Марокко, зокрема, Марракешу, на основі популяризації та підвищенні якості продуктів крафтового виробництва. Авторами запропоновано посилити промоцію крафтового виробництва, як складової культурної спадщини Марокко через соціальні мережі. Morocco is endowed with an intangible cultural heritage of great interest at the global level, to which Moroccan craftsmanship, for which it is widely known internationally, makes a significant contribution. In today's, the notion of heritage is continuously expanding, experiencing an almost unlimited extension. The intangible heritage increasingly occupies a prominent place in the planning of several bodies, whose aim is to raise awareness among nations of the need to protect their cultural diversity and to help them to develop projects for the safeguarding and preservation of this category of heritage. The majority of marketing research has not addressed the issue of the relationship between social media communication and the promotion of intangible cultural heritage in the sense that there is an information deficit in addressing this issue. The concept of social media communication represents for professionals a lever of great importance since it has become indispensable to a good marketing strategy. It constitutes, in the context of research, a real tool for the promotion of intangible cultural heritage and the enhancement of territories. The main objective of this article is to explore the concept of intangible cultural heritage given the great importance it represents and its relationship with social media communication in the Moroccan context, especially in the promotion, transmission and even the safeguarding of this wealth. The study used a multidisciplinary exploratory in the fields of media communication and territorial marketing. Thus, the study focused on the two concepts: intangible cultural heritage and communication through social media, while analysing the nature of their interrelation in general and more specifically the relationship between communication through social media and the promotion of Marrakech handicrafts as part of Morocco's intangible cultural heritage. The results of this empirical study of an exploratory nature, conducted among 14 experts operating in the Moroccan handicrafts sector, demonstrated the existence of a strong relationship between the use of social media communication and the promotion of Moroccan intangible cultural heritage and more specifically the intangible cultural heritage of the city of Marrakech through the development and enhancement of its handicraft products. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
1
Algeria
1603852739
Argentina
1
Australia
-419108548
Austria
1
Bangladesh
-1128753193
Belgium
1010419173
Bhutan
1
Bosnia & Herzegovina
1
Botswana
1
Brazil
-111327498
Bulgaria
737608934
Cambodia
94091
Canada
1802699692
Chile
1
China
1802699680
Colombia
1
Croatia
919799135
Czechia
1010419126
Denmark
949318209
Ecuador
110002
Egypt
1802699676
Ethiopia
547029982
Finland
1010419165
France
-111327434
Germany
-111327471
Ghana
1
Greece
-1128753172
Hong Kong SAR China
1802699687
Hungary
547030058
India
-111327515
Indonesia
1802699691
Iran
-813759573
Iraq
95487
Ireland
102043
Israel
124536
Italy
-111327504
Japan
-185625247
Jordan
352755476
Kenya
949318223
Kyrgyzstan
1
Laos
1
Latvia
127633
Lithuania
-111327496
Macao SAR China
-419108541
Madagascar
1
Malaysia
1802699667
Malta
50125
Mauritius
111383
Mexico
163424
Moldova
1
Morocco
1010419266
Nepal
-813759574
Netherlands
195791
New Zealand
1603852722
Nigeria
-1713732809
Norway
1608210221
Pakistan
-111327492
Palestinian Territories
622925860
Panama
1
Paraguay
100383
Peru
190802
Philippines
1802699674
Poland
-143108585
Portugal
1126896129
Puerto Rico
1608210228
Romania
99368
Russia
-111327514
Saudi Arabia
1802699658
Senegal
1
Singapore
-111327442
Slovakia
1603852730
Slovenia
1
South Africa
114503
South Korea
1802699668
Spain
34210
Sri Lanka
-111327474
Sweden
1010419289
Switzerland
-1128753206
Syria
1583263998
Taiwan
1802699665
Tanzania
1
Thailand
-111327438
Trinidad & Tobago
1
Tunisia
80798
Turkey
-143108592
Uganda
1
Ukraine
100427
United Arab Emirates
-419108567
United Kingdom
1802699688
United States
1802699661
Unknown Country
-111327508
Uzbekistan
149452
Vietnam
1010419243
Downloads
Algeria
151346
Argentina
1
Australia
-111327500
Bahrain
1
Bangladesh
1010419141
Belgium
1802699678
Bolivia
1
Botswana
1
Brazil
1
Bulgaria
1010419164
Canada
622925863
China
1802699681
Colombia
1
Croatia
919799136
Czechia
-111327440
Ecuador
143941
Egypt
1802699690
Ethiopia
571829505
France
-2011138892
Georgia
1221857079
Germany
-111327458
Ghana
-111327489
Greece
-1128753171
Guinea
1
Hong Kong SAR China
1802699684
Hungary
220981
India
1126896135
Indonesia
622925862
Iran
-813759572
Iraq
30472
Ireland
1608210202
Israel
1221857067
Italy
-1128753190
Japan
-111327452
Jordan
1
Kenya
-2011138886
Latvia
1
Lebanon
1
Lithuania
84821
Macao SAR China
25649
Madagascar
1
Malaysia
1802699693
Mauritius
1603852779
Mexico
1010419162
Morocco
-1525584877
Nepal
-111327497
Netherlands
91210
New Zealand
1603852721
Nigeria
-1713732808
Norway
194251
Oman
1
Pakistan
-1128753180
Paraguay
174312
Peru
502690317
Philippines
1010419139
Poland
1010419127
Portugal
1126896130
Romania
571829506
Russia
-1401374611
Saudi Arabia
1802699659
Serbia
1
Singapore
1802699689
Slovakia
1
Slovenia
1
South Africa
-419108558
South Korea
-111327511
Spain
547030060
Sri Lanka
-111327477
Sweden
1603852784
Switzerland
156880
Syria
1
Taiwan
-1128753164
Thailand
-111327437
Trinidad & Tobago
1
Turkey
-143108591
Ukraine
-143108588
United Arab Emirates
805563524
United Kingdom
-111327459
United States
1802699664
Unknown Country
1010419161
Vietnam
-111327513
Zimbabwe
153323
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Hammou_mmi_2020_1.pdf | 229.77 kB | Adobe PDF | -629098596 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.