Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77094
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Effect of Hedonic Value, Utilitarian Value and Brand Passion on Brand Loyalty of Consumers to Smartphones |
Other Titles |
Лояльність бренда на ринку смартфонів: взаємозалежність між відношенням до бренда, гедоністичними та утилітарними цінностями |
Authors |
Yalcintekin, T.
Saygili, M. |
ORCID | |
Keywords |
лояльність до бренду пристрасть до бренду гедоністична цінність смартфон утилітарна цінність Brand Loyalty Brand Passion Hedonic Value Smartphone Utilitarian Value |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77094 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Yalcıntekin, T., Saygili, M. (2020). Brand Loyalty at Smartphones Market: Linking Between Brand Passion, Hedonic and Utilitarian Values. Marketing and Management of Innovations, 1, 274-284. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-23 |
Abstract |
У статті авторами систематизовано аргументи та контраргументи у рамках наукової дискусії щодо факторів впливу на лояльність споживачів до брендів смартфонів. Головною метою дослідження є аналіз взаємозв’язку між гедоністичною та
утилітарними цінностями, відношеннями та лояльністю до бренду на прикладі ринку смартфонів Туреччини. У статті наголошено на прямому взаємозв’язку між відношенням та лояльністю до бренда. Авторами зазначено, що особливістю
даного дослідження є аналіз лояльності споживачів лише до брендів смартфонів вищих технологічних категорій, що відрізняє та придає більшого значення даній роботі, порівняно із попередніми. У роботі використано позитивістський підхід, як
кількісну схему проведення дослідження, для аналізу факторів, які впливають на лояльність до бренду на ринку смартфонів. Детерміновану вибірку даних сформовано з результатів опитування 330 користувачів смартфонів віком від 18-ти років. Вихідні данні для дослідження були зібрані на основі онлайн-опитування проведеного з січня по лютий 2020 року. Емпіричне дослідження проведено з використанням системи рівнянь структурного моделювання. Емпіричні результати дослідження свідчать про статистично значущий взаємозв’язок між відношенням до бренда та гедоністичними та утилітарними цінностями, , а також між відношенням та лояльністю до бренда. Авторами встановлено, що гедоністична (β=0,506; p<0,001)
та утилітарна цінності (β=0,202; p<0,001) мають позитивний статистично значущий вплив на віднощення до бренду, тоді як відношення до бренду (β=0,683; p<0,001) має позитивний статистично значущий вплив на лояльність до нього. Авторами
зазначено, що відношення до бренду являється медіатором між гедоністичною та утилітарною цінностями, а також лояльністю до бренда. Таким чином, гедоністична та утилітарна цінності, відношення до бренда позитивно впливають на підвищення лояльності споживачів до брендів смартфонів. This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the factors that influence consumers’ brand loyalty to smartphone brands. The main aim of the research is to analyze the relationship between hedonic value, utilitarian value, brand passion, and brand loyalty based on consumers’ loyalty to smartphone brands. Accordingly, the study focuses on brand loyalty as a consequence of brand passion and reveals it in a holistic framework as it emphasizes the direct relationship between the two variables. In this context, this study is different from others in literature in a way that it focuses on smartphones, which are at the upper ranks of the technological product category. The fact that this study only deals with mobile phones makes it different and essential as studies on electronic and technological products often focus on the general situation. Researchers used positivist research as a quantitative research design in this study, which deals with factors that influence brand loyalty to smartphone brands. The study universe involves 18-year-old and older consumers with a purchase capacity. In this context, the study sample comprises smartphone users at or over the age of 18. The conceptual model and associated hypotheses are tested with a sample of 330 consumers. Researchers collected the study data with a convenience sampling method with the help of an online survey in January and February 2020. In the study, data were analyzed through structural equation modelling. The results demonstrate strong relationships between the two antecedents (hedonic value and utilitarian value) and brand passion and between brand passion and its consequence (brand loyalty). Study results indicate that hedonic value (β=0,506; p<0,001) and utilitarian value (β=0,202; p<0,001) have a positive influence on brand passion. Study results also show that brand passion (β=0,683; p<0,001) has a positive influence on brand loyalty. On the other hand, the study also reveals that brand passion mediates the relationship between hedonic and utilitarian value and brand loyalty. Study results point out that hedonic value, utilitarian value, and brand passion have a positive influence on the development of consumers’ loyalty to smartphone brands. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Brazil
1
China
59643
Cook Islands
231815270
Egypt
115907635
France
520185350
Germany
520185343
Greece
1
Hong Kong SAR China
1186891099
Iceland
1
India
1
Indonesia
395645228
Iran
56915
Ireland
68845752
Lebanon
1
Lithuania
1
Macao SAR China
2895277
Malaysia
1
Netherlands
1
Pakistan
10135
Peru
1
Philippines
-1325846685
Romania
1
Saudi Arabia
1
Singapore
1
Slovenia
187253
South Africa
1
South Korea
1
Sweden
1
Taiwan
99406
Turkey
395645230
Ukraine
183712
United Kingdom
1186891103
United States
1167695191
Unknown Country
-1563636053
Vietnam
-1943874189
Downloads
Australia
1
Brazil
1
Canada
1
China
1167695193
Cook Islands
1
Egypt
-1563636052
France
1532230605
Germany
395645225
Hong Kong SAR China
1186891100
Iceland
1
India
-604969521
Indonesia
1167695191
Iran
1186891096
Ireland
520185334
Jordan
1
Lithuania
1
Macao SAR China
520185334
Malaysia
520185336
New Zealand
6
Pakistan
68845757
Peru
-15702725
Philippines
-1325846686
Portugal
1
Singapore
395645229
Slovenia
1
South Africa
520185347
South Korea
395645221
Sweden
1
Taiwan
463630539
Turkey
520185348
Ukraine
191565
United Kingdom
1186891104
United States
395645227
Unknown Country
1186891101
Vietnam
11573699
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Yalcintekin_mmi_2020_1.pdf | 373.35 kB | Adobe PDF | 1242844991 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.