Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77094
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Effect of Hedonic Value, Utilitarian Value and Brand Passion on Brand Loyalty of Consumers to Smartphones
Other Titles Лояльність бренда на ринку смартфонів: взаємозалежність між відношенням до бренда, гедоністичними та утилітарними цінностями
Authors Yalcintekin, T.
Saygili, M.
ORCID
Keywords лояльність до бренду
пристрасть до бренду
гедоністична цінність
смартфон
утилітарна цінність
Brand Loyalty
Brand Passion
Hedonic Value
Smartphone
Utilitarian Value
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77094
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Yalcıntekin, T., Saygili, M. (2020). Brand Loyalty at Smartphones Market: Linking Between Brand Passion, Hedonic and Utilitarian Values. Marketing and Management of Innovations, 1, 274-284. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-23
Abstract У статті авторами систематизовано аргументи та контраргументи у рамках наукової дискусії щодо факторів впливу на лояльність споживачів до брендів смартфонів. Головною метою дослідження є аналіз взаємозв’язку між гедоністичною та утилітарними цінностями, відношеннями та лояльністю до бренду на прикладі ринку смартфонів Туреччини. У статті наголошено на прямому взаємозв’язку між відношенням та лояльністю до бренда. Авторами зазначено, що особливістю даного дослідження є аналіз лояльності споживачів лише до брендів смартфонів вищих технологічних категорій, що відрізняє та придає більшого значення даній роботі, порівняно із попередніми. У роботі використано позитивістський підхід, як кількісну схему проведення дослідження, для аналізу факторів, які впливають на лояльність до бренду на ринку смартфонів. Детерміновану вибірку даних сформовано з результатів опитування 330 користувачів смартфонів віком від 18-ти років. Вихідні данні для дослідження були зібрані на основі онлайн-опитування проведеного з січня по лютий 2020 року. Емпіричне дослідження проведено з використанням системи рівнянь структурного моделювання. Емпіричні результати дослідження свідчать про статистично значущий взаємозв’язок між відношенням до бренда та гедоністичними та утилітарними цінностями, , а також між відношенням та лояльністю до бренда. Авторами встановлено, що гедоністична (β=0,506; p<0,001) та утилітарна цінності (β=0,202; p<0,001) мають позитивний статистично значущий вплив на віднощення до бренду, тоді як відношення до бренду (β=0,683; p<0,001) має позитивний статистично значущий вплив на лояльність до нього. Авторами зазначено, що відношення до бренду являється медіатором між гедоністичною та утилітарною цінностями, а також лояльністю до бренда. Таким чином, гедоністична та утилітарна цінності, відношення до бренда позитивно впливають на підвищення лояльності споживачів до брендів смартфонів.
This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the factors that influence consumers’ brand loyalty to smartphone brands. The main aim of the research is to analyze the relationship between hedonic value, utilitarian value, brand passion, and brand loyalty based on consumers’ loyalty to smartphone brands. Accordingly, the study focuses on brand loyalty as a consequence of brand passion and reveals it in a holistic framework as it emphasizes the direct relationship between the two variables. In this context, this study is different from others in literature in a way that it focuses on smartphones, which are at the upper ranks of the technological product category. The fact that this study only deals with mobile phones makes it different and essential as studies on electronic and technological products often focus on the general situation. Researchers used positivist research as a quantitative research design in this study, which deals with factors that influence brand loyalty to smartphone brands. The study universe involves 18-year-old and older consumers with a purchase capacity. In this context, the study sample comprises smartphone users at or over the age of 18. The conceptual model and associated hypotheses are tested with a sample of 330 consumers. Researchers collected the study data with a convenience sampling method with the help of an online survey in January and February 2020. In the study, data were analyzed through structural equation modelling. The results demonstrate strong relationships between the two antecedents (hedonic value and utilitarian value) and brand passion and between brand passion and its consequence (brand loyalty). Study results indicate that hedonic value (β=0,506; p<0,001) and utilitarian value (β=0,202; p<0,001) have a positive influence on brand passion. Study results also show that brand passion (β=0,683; p<0,001) has a positive influence on brand loyalty. On the other hand, the study also reveals that brand passion mediates the relationship between hedonic and utilitarian value and brand loyalty. Study results point out that hedonic value, utilitarian value, and brand passion have a positive influence on the development of consumers’ loyalty to smartphone brands.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Brazil Brazil
1
China China
59643
Cook Islands Cook Islands
231815270
Egypt Egypt
115907635
France France
520185350
Germany Germany
520185343
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1186891099
Iceland Iceland
1
India India
1
Indonesia Indonesia
395645228
Iran Iran
56915
Ireland Ireland
68845752
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
2895277
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
10135
Peru Peru
1
Philippines Philippines
-1325846685
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
187253
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
99406
Turkey Turkey
395645230
Ukraine Ukraine
183712
United Kingdom United Kingdom
1186891103
United States United States
1167695191
Unknown Country Unknown Country
-1563636053
Vietnam Vietnam
-1943874189

Downloads

Australia Australia
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1
China China
1167695193
Cook Islands Cook Islands
1
Egypt Egypt
-1563636052
France France
1532230605
Germany Germany
395645225
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1186891100
Iceland Iceland
1
India India
-604969521
Indonesia Indonesia
1167695191
Iran Iran
1186891096
Ireland Ireland
520185334
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
520185334
Malaysia Malaysia
520185336
New Zealand New Zealand
6
Pakistan Pakistan
68845757
Peru Peru
-15702725
Philippines Philippines
-1325846686
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
395645229
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
520185347
South Korea South Korea
395645221
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
463630539
Turkey Turkey
520185348
Ukraine Ukraine
191565
United Kingdom United Kingdom
1186891104
United States United States
395645227
Unknown Country Unknown Country
1186891101
Vietnam Vietnam
11573699

Files

File Size Format Downloads
Yalcintekin_mmi_2020_1.pdf 373.35 kB Adobe PDF 1242844991

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.