Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77096
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Product Sampling as a Sales Promotion Tool |
Other Titles |
Дегустація продуктів харчування як інструмент стимулювання збуту |
Authors |
Sedliacikova, M.
Kocianova, A. Dzian, M. Drabek, J. |
ORCID | |
Keywords |
дегустація етика дегустації клієнти промоутер сприйняття дегустацій sampling sampling perception sampling ethics customers promoters |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77096 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Sedliacikova, M., Kocianova, A., Dzian, M., Drabek, J. (2020). Product Sampling as a Sales Promotion Tool. Marketing and Management of Innovations, 1, 136-148. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-11 |
Abstract |
У статті проаналізовано та систематизовано маркетингові інструменти промоції у роздрібній торгівлі продуктів харчування. Авторами зазначено, що найбільш ефективним маркетинговим інструментом активізації роздрібної торгівлі продуктів харчування є проведення дегустацій. Метою статті є аналіз сприйняття клієнтами торгових мереж Словаччини проведення дегустацій, як інструменту промоції продуктів харчування. Ефективність проведення дегустацій було перевірено на основі кількості звернень клієнтів торгових мереж до промоутера під час проведення дегустації. При цьому до уваги приймались етичні аспекти поведінки клієнтів та промоутера, як головного представника бренду продукту. Під час проведення експерименту було зафіксовано кількість повторних запитів на дегустацію від одного й того ж клієнта. Авторами наголошено, що у ході дослідження було проведено онлайн-анкетування 484 клієнтів щодо їх вподобань до смаку та якості товару. Результати анкетування засвідчили позитивне ставлення клієнтів торгової мережі до проведення дегустацій як інструменту промоції продуктів харчування. У статті наголошено, що проведення дегустацій не поширені у Словаччині, що тим самим обмежує використання потенціалу комунікації між споживачами та виробниками продуктів харчування. Авторами підкреслено, що при проведенні дегустацій промоутер є не лише найманим працівником, але й представником бренду продукту, а ефективність проведення відповідних рекламних акцій залежить від комунікативних здібностей промоутера. Результати дослідження дозволили виокремити основні фактори-впливу на дотримання принципів етики клієнтами під час проведення дегустацій, а саме: вік та стать. Так, встановлено, що жінки більш схильні давати відповідь та комунікувати з промоутером під час дегустацій. Визначено, що нещирих респондентів чоловічої статті на 9% більше ніж жіночої. Авторами наголошено, що результати дослідження можуть бути використані менеджерами та маркетологами торгових мереж при формуванні стратегії промоції продуктів харчування. Окрім цього отримані дані щодо етичних аспектів поведінки споживачів, їх вподобань та звичок доцільно врахувати при проведенні подальших досліджень. Product sampling in the retail chains relates to marketing, it makes part of the in-store marketing, and it is one of the sale promotion tools. It used to promote the sales of non-durable products, i.e. food. The paper aimed to find out how it is perceived by customers of retail chains (consumers) in Slovakia. An essential aspect of the sampling effectiveness was verified, namely the addressing of potential customers by the promoters. The article focused on ethical practices during the samplings. The subject of interest was to confirm whether promoters keep basic ethical and moral principles. The repeated request for sampling was one of the points. The vital aspect of the sampling ethics was also considered as well as the truthfulness of customer responses to promoter questions about the taste of the product. The sampling ethics was judged from both viewpoints of the sampling participants. The questionnaire survey was carried out to meet the goal, and the sampling participants were addressed. The online questionnaire method was applied, in which 484 respondents were directed. The survey results have shown that customers perceive samplings positively. Sampling has found its application in Slovakia, and it is a relatively accessible tool for promotion of sales (also from the viewpoint of producers). The promoter is the major contributor to the number of participating customers. The main aspects influencing the level of sampling ethics are the age and gender of the customers. It is believed that at any time, it is appropriate to verify the ethics of one of the sales promotion tools – sampling, and at the same time to find out how customers perceive it. The paper contributes to the area of instore marketing. It brings findings focused on the popularity of the sampling in practice, purchasing habits of the customers, and at the same time, it opens a space for further improvements. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
78389
Austria
1627685964
Belgium
196535
Bulgaria
42104
Cambodia
-1514493189
Canada
1
China
2535900
Cyprus
1
Denmark
-1061446249
Egypt
1
France
2047968479
Germany
128003
Greece
1
Hong Kong SAR China
103088
Hungary
181789
India
-1061446246
Indonesia
-70763743
Iran
1
Iraq
17400191
Ireland
1265980916
Italy
1
Japan
42264
Kenya
-1061446263
Lithuania
-891453073
Malaysia
2106358783
Netherlands
212195
New Zealand
1
Nigeria
194097
Pakistan
37054416
Philippines
1742813772
Romania
1627685960
Russia
1286548773
Saudi Arabia
-757246595
Singapore
-1061446241
Slovakia
1
South Africa
-70763742
South Korea
1
Sweden
194260
Switzerland
2106358786
Taiwan
1
Trinidad & Tobago
194626
Turkey
-70763745
Ukraine
-70763749
United Arab Emirates
864979698
United Kingdom
2080771908
United States
-1061446242
Unknown Country
1664825141
Vietnam
449714132
Zambia
1
Downloads
Algeria
1
Armenia
1
Australia
70478174
Belgium
231685862
Cambodia
-1514493190
Canada
1225512360
China
1265980924
Czechia
1
Egypt
1
France
70478175
Germany
-70763747
Ghana
1
Greece
-891453072
Hungary
2535902
India
-1061446245
Indonesia
-1061446240
Iran
1
Ireland
1265980916
Italy
1
Japan
147512
Kenya
1286548770
Lithuania
23214
Malaysia
33380
Mauritius
1
Mexico
1
Moldova
1
Netherlands
1265980920
New Zealand
1266547905
Nigeria
1
Pakistan
1627685963
Philippines
1265980919
Poland
1
Romania
1
Russia
447
Saudi Arabia
-757246593
Singapore
-1061446261
Slovakia
1504397343
South Africa
1071252236
South Korea
332918784
Sweden
1
Switzerland
1742813769
Taiwan
231685862
Tanzania
1627685957
Trinidad & Tobago
1
Turkey
2047968477
Ukraine
2106358791
United Arab Emirates
864979699
United Kingdom
2080771907
United States
-70763748
Unknown Country
-70763746
Vietnam
-1514493188
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Sedliacikova_mmi_2020_1.pdf | 348.47 kB | Adobe PDF | -797751031 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.