Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77102
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Management of Innovations in Finance Education: Cluster Analysis for OECD Countries |
Other Titles |
Управління інноваціями у фінансовій освіті: кластерний аналіз для країн ОЕСР |
Authors |
Mihalcova, B.
Gallo, P. Lukac, J. |
ORCID | |
Keywords |
кластерний аналіз фінансова грамотність PISA учні країни ОЄСР Словаччина cluster analysis financial literacy pupils OECD countries Slovakia |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77102 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Mihalcova, B., Gallo, P., & Lukac., J. (2020). Management of Innovations in Finance Education: Cluster Analysis for OECD Countries. Marketing and Management of Innovations, 1, 235-244. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-19 |
Abstract |
У статі проаналізоано особливості фінансової освіти учнів у країнах ОЕСР. Авторами зазначено, що фінансова грамотність є основою для розуміння функціонування фінансових ринків та управління особистими фінансовими ресурсами. У статтізазначено, що фінансова освіта формує та розвиває професійікомпетенції учнів щодо прийняття фінансових рішень, а саме: розуміння сутності грошей та управління ними в умовах інвестиційного ризику. На основі результатів систематизації наукових напрацювань визначено, що система оцінювання рівня фінансової гармотності учнів початковоїта середньої школи залежить від конкретної країни. При цьому одним із поширеніших універсальних підходів є міжнародне оцінювання знань учнів PISA. Авторами відмічено, що даний рейтинг ранжує учнів за рівнем знань щодо управління власними фінансовими ресурсами з метою досягнення максимальної користі. Метою статі є кластерний аналіз країн ОЕСР за рівнем фінансової грамотності з метою визначення країн лідерів та поширити їх управлінських інновції серед інших крааїн. Вихіндну базу дослідження сформовано на основі даних рейтингу PISA 2015 для країн ОЕСР. Отримані результати дослідження представлено у вигляді кластерів у розрізі країн. Авторами встановлено, що рівні фінансової та математичної грамотності є однаковими для 15-ти річних учнів. Визначено, що учні Словацької республіки, Іспанії, Чилі та Литви розміщенні в одному кластері за рівнем фінансової грамотності. При цьому авторами наголошено, що якість професійно-технічної освіти підлягає критицізі сторони роботодавців, так як рівень освіти учнів не відповідає потребам сучасного ринку праці через низький рівень їх практичної підготовки. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути використанні для визначення рівня конкурентоспроможності країн у сфері фінансової грамотності. У свою чергу, запропонована методологія може бути застосована для оцінювання та аналізу результатів рейтингу PISA 2018. Financial literacy and financial education is a concept that helps people in orientation in both the financial markets and the area of personal finances. Financial literacy can be acknowledged through financial education. Financial education should enable individuals to develop their decision-making competencies. It includes issues such are the understanding of money, how to deal with them within the risk of their investment. The issue of financial literacy for primary and secondary school students has been monitored over a long time through several evaluations. In this case, it is very well known the PISA rating, which was lastly performed in the first half of 2018. It represents the ability of how to use skills and knowledge in managing one’s financial resources while achieving maximum prosperity. Financial education should enable individuals to develop their decision-making competencies related to money. The paper aims to perform a cluster analysis based on the data available from the PISA 2015 measurement in selected OECD countries. The analysis represents results in a cluster of countries. The study analysed of financial literacy 15-year-olds students. The study observed similar research results in both the area of financial literacy and mathematical literacy. From the selected PISA 2015 test results applied through cluster analysis, we decided that the Slovak students were placed in a cluster together with students from Spain, Chile and Lithuania. The study observed the quality of vocational education and training is criticized mainly by employers because the area of education is inadequately responsive to labour market needs. Employee stress that it is inadequately linked to practice. Vocational training is inadequate compared to general schools. The methodology we recommend should also be applied to the results of the PISA 2018 evaluation, which are not yet available to the public. We would like to address this issue in future. The cluster analysis helps to reveal competitiveness in the area of financial literacy. The results of our research within Slovak students were based on a similar level of financial literacy among Slovak pupils as in Spain, Chile and Lithuania. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
1
Australia
274815866
Austria
622495970
Bangladesh
1
Belgium
1881809915
Brazil
-1052621053
Bulgaria
1
Canada
193836
Chile
-1742116140
China
188239047
Colombia
1
Croatia
1671416868
Czechia
2146181579
Ecuador
-2029788830
Estonia
1
Finland
1
France
1881809918
Germany
1881809925
Ghana
376831904
Greece
-904076173
Hong Kong SAR China
-904076174
Hungary
-800930947
Iceland
1
India
58375
Indonesia
274815871
Iran
622495973
Ireland
1235669670
Israel
101854
Italy
188239046
Japan
1568790806
Kenya
1
Lesotho
1
Lithuania
529649254
Malaysia
98588
Maldives
98985
Mongolia
1
Morocco
1
Nepal
1
Netherlands
529649243
New Zealand
1671416866
Norway
1
Pakistan
1919942506
Peru
1
Philippines
1881809921
Portugal
1
Qatar
1881809929
Russia
1
Slovakia
-1052621051
Slovenia
1
South Africa
188239045
South Korea
-1052621049
Spain
188239049
Sri Lanka
1
Switzerland
1
Taiwan
142226
Tanzania
1
Thailand
1671416883
Trinidad & Tobago
1
Turkey
-1511629595
Uganda
1
Ukraine
71559022
United Kingdom
33271792
United States
1670419230
Unknown Country
1881809905
Vietnam
274815863
Zimbabwe
376831902
Downloads
Algeria
1
Australia
622495967
Austria
1
Belgium
93294
Brazil
-1052621052
Bulgaria
1
Canada
188239050
Chile
31939
China
188239051
Colombia
188239048
Costa Rica
1
Croatia
1
Czechia
1872427526
Estonia
-2029788834
Ethiopia
1
Finland
1
France
-800930949
Germany
-1052621050
Greece
1
Hong Kong SAR China
173238
India
-1052621055
Indonesia
274815872
Iran
131816
Ireland
32566
Italy
188239044
Japan
1549402661
Jordan
1
Lithuania
781788927
Malaysia
71559016
Maldives
135095
Moldova
1
Netherlands
622495965
Norway
1
Pakistan
1
Peru
92883
Philippines
33271793
Portugal
1
Romania
1
Russia
1
Serbia
1
Singapore
1
Slovakia
-1511629605
Slovenia
1
South Africa
1
South Korea
1
Spain
-800930952
Taiwan
1
Thailand
1671416884
Turkey
-1511629604
Ukraine
29851
United Kingdom
101001
United States
274815869
Unknown Country
1881809906
Vietnam
71559019
Zambia
1
Zimbabwe
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mihalcova_mmi_2020_1.pdf | 791.72 kB | Adobe PDF | 668864203 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.