Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77189
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Реклама як засіб маніпулятивного впливу на споживача: мовностилістичний аспект
Other Titles Advertisement as a mean of manipulative influence on the consumer: language and style
Authors Лівіцька, О.
ORCID
Keywords засоби виразності
маніпулятивний вплив
рекламний текст
телевізійна реклама
expressive means
manipulative influence
advertising text
TV advertisement
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77189
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Лівіцька, О. Реклама як засіб маніпулятивного впливу на споживача: мовностилістичний аспект [Текст] / О. Лівіцька // Образ. - 2019. - №3(32). - С. 64-69. - DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-64-69.
Abstract У статті розглядаються мова та стиль написання рекламних текстів у сучасному телеефірі з точки зору їх здатності здійснювати маніпулятивний вплив на споживача. Об’єктом дослідження було обрано телевізійні реклами на провідних українських каналах (1+1, Україна, Інтер, Новий канал, ICTV). Доведено, що за рахунок засобів виразності копірайтери надають рекламованому товару позитивної оцінки. Разом з тим, йде мова про певний маніпулятивний влив на покупця, який виражається у образних засобах, що створюють ефект унікальності товару чи послуги, підкреслюють певну особливість тих чи тих рекламованих об’єктів, забезпечують оригінальне звучання, що сприяє кращому запам’ятовуванню рекламного тексту. Маніпуляція є непомітною, що формує довіру до товару, стимулює адресата придбати товар.
The article deals with the language and style of writing advertising texts in modern television due to their ability to manipulate the consumer. The subject of the study is television advertisements on the leading Ukrainian channels (1+1, Ukraina, Inter, Novyj Kanal, ICTV). It is proved that copywriters give the advertised product a positive assessment by expressive means. However, it goes about certain manipulative influence on the buyer, which is expressed in expressive means that create the effect of uniqueness of the product or service, emphasize a specific feature of certain advertised objects, provide original sound, which contributes to better memorization of the advertising text. Manipulation is imperceptible, which, stimulates the recipient to buy the goods.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
50147
Germany Germany
356546
Ireland Ireland
358
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Poland Poland
1802
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
1325936
United Kingdom United Kingdom
8782
United States United States
713091
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Canada Canada
1
Czechia Czechia
1
France France
1246
Germany Germany
356547
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1803
Russia Russia
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1325938
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1325939

Files

File Size Format Downloads
Livitska_Obraz_2019_3.pdf 567.75 kB Adobe PDF 3011480

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.