Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77189
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Реклама як засіб маніпулятивного впливу на споживача: мовностилістичний аспект |
Other Titles |
Advertisement as a mean of manipulative influence on the consumer: language and style |
Authors |
Лівіцька, О.
|
ORCID | |
Keywords |
засоби виразності маніпулятивний вплив рекламний текст телевізійна реклама expressive means manipulative influence advertising text TV advertisement |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77189 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Лівіцька, О. Реклама як засіб маніпулятивного впливу на споживача: мовностилістичний аспект [Текст] / О. Лівіцька // Образ. - 2019. - №3(32). - С. 64-69. - DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-64-69. |
Abstract |
У статті розглядаються мова та стиль написання рекламних текстів у сучасному телеефірі з точки зору їх здатності здійснювати маніпулятивний вплив на споживача. Об’єктом дослідження було обрано телевізійні реклами на провідних українських каналах (1+1, Україна, Інтер, Новий канал, ICTV). Доведено, що за рахунок засобів виразності копірайтери надають рекламованому товару позитивної оцінки. Разом з тим, йде мова про певний маніпулятивний влив на покупця, який виражається у образних засобах, що створюють ефект унікальності товару чи послуги, підкреслюють певну особливість тих чи тих рекламованих об’єктів, забезпечують
оригінальне звучання, що сприяє кращому запам’ятовуванню рекламного тексту. Маніпуляція є непомітною, що формує довіру до товару, стимулює адресата придбати товар. The article deals with the language and style of writing advertising texts in modern television due to their ability to manipulate the consumer. The subject of the study is television advertisements on the leading Ukrainian channels (1+1, Ukraina, Inter, Novyj Kanal, ICTV). It is proved that copywriters give the advertised product a positive assessment by expressive means. However, it goes about certain manipulative influence on the buyer, which is expressed in expressive means that create the effect of uniqueness of the product or service, emphasize a specific feature of certain advertised objects, provide original sound, which contributes to better memorization of the advertising text. Manipulation is imperceptible, which, stimulates the recipient to buy the goods. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
China
50147
Germany
356546
Ireland
358
Italy
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Poland
1802
Romania
1
Singapore
1
Ukraine
1325936
United Kingdom
8782
United States
713091
Unknown Country
1
Downloads
Canada
1
Czechia
1
France
1246
Germany
356547
Italy
1
Lithuania
1
Poland
1803
Russia
1
Switzerland
1
Ukraine
1325938
United Kingdom
1
United States
1325939
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Livitska_Obraz_2019_3.pdf | 567.75 kB | Adobe PDF | 3011480 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.