Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77266
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Transformation of the Banking Sector in the Digital Era |
Other Titles |
Трансформация банковского сектора в эпоху цифровизации Трансформація банківського сектору в епоху цифровізації |
Authors |
Rubanov, Pavlo Mykolaiovych
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-9415-8786 |
Keywords |
банківський сектор банківські послуги цифровий банкінг цифровізація FinTech інтеграція відкритий банкінг банковский сектор банковские услуги цифровой банкинг цифровизация интеграция открытый банкинг banking sector banking services digital banking digitalization integration open banking |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77266 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Rubanov, P.M. Transformation of the Banking Sector in the Digital Era [Текст] / P.M. Rubanov // Механізм регулювання економіки. - 2019. - № 4. - С. 110-118. - DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2019.86.11. |
Abstract |
В умовах глобальної цифровізації економіки та розвитку альтернатив банківським послугам, актуальним стає перехід банків на відкриті платформи та їх інтеграція з FinTech сектором. В статті визначено чотири рівні інтеграції банків та FinTech компаній: традиційний банкінг, цифровий банкінг, відкритий банкінг та Open-X банкінг. На поточному етапі фактично співіснують три перші моделі. Традиційний банкінг розглядається як надання класичних банківських послуг для фізичних осіб і корпоративних клієнтів, а також інвестиційний банкінг. Цифровий банкінг передбачає використання різних каналів надання банківських послуг для клієнтів, серед яких цифровий канал має вагоме значення. Аналіз цифрового банкінгу дозволив
визначити його основні характеристики з точки зору споживачів фінансових послуг та самого банку. Відкритий банкінг ґрунтується на можливості банку залучати до процесів надання банківських послуг екосистему небанківських посередників та інших третіх осіб та взаємодіяти із ними за допомогою таких технологій, як інтерфейси програмування додатків. В процесі дослідження відкритого банкінгу розглянуто основні мотиви співпраці FinTech компаній з банками. До них віднесені зростання видимості FinTech компанії для споживачів завдяки партнерства з відомим банківським брендом, досягнення ефекту масштабу тощо. Найвищим
рівнем інтеграції банків і FinTech компаній та майбутнім напрямком розвитку банківського сектору визначено Open-X банкінг. До основних характеристик Open-X банкінгу віднесено: надання спільного доступу замість одноосібного володіння; інформація стає основним ресурсом замість матеріальних активів; формуються партнерські відносини між суб’єктами ринку замість самостійної розробки продукту чи купівлі готових програмних рішень; фокус на забезпеченні позитивного досвіду споживача від співпраці з банком замість пропозиції конкретного продукту. В условиях глобальной цифровизации экономики и развития альтернатив банковским услугам, актуальным становится переход банков на открытые платформы и их интеграция с FinTech сектором. В статье определены четыре уровня интеграции банков и FinTech компаний: традиционный банкинг, цифровой банкинг, открытый банкинг и Open-X банкинг. На текущем этапе фактически сосуществуют три первые модели. Традиционный банкинг рассматривается как предоставление классических банковских услуг для физических лиц и корпоративных клиентов, а также инвестиционный банкинг. Цифровой банкинг предполагает использование различных каналов предоставления банковских услуг для клиентов, среди которых цифровой канал имеет большое значение. Анализ цифрового банкинга позволил определить его основные характеристики с точки зрения потребителей финансовых услуг и самого банка. Открытый банкинг основывается на возможности банка привлекать к процессам предоставления банковских услуг экосистему небанковских посредников и других третьих лиц и взаимодействовать с ними с помощью таких технологий, как интерфейсы программирования приложений. В процессе исследования открытого банкинга рассмотрены основные мотивы сотрудничества FinTech компаний с банками. К ним отнесены рост видимости FinTech компании для потребителей благодаря партнерству с известным банковским брендом, достижения эффекта масштаба и другие. Высоким уровнем интеграции банков и FinTech компаний и будущим направлением развития банковского сектора определен Open-X банкинг. К основным характеристикам Open-X банкинга отнесены: общий доступ вместо единоличного владения; информация становится основным ресурсом на замену материальных активов; формируются партнерские отношения между субъектами рынка вместо самостоятельной разработки продукта или покупки готовых программных решений; фокус на обеспечении положительного опыта потребителя от сотрудничества с банком вместо предложения конкретного продукта. In the context of global digitization of the economy and development of alternatives to banking services, the transition to open platforms and their integration with the FinTech sector becomes relevant. The article identifies four levels of integration between banks and FinTech companies: traditional banking, digital banking, open banking and Open-X banking. At the current stage, the first three models coexist. Traditional banking includes classic banking services (loans, deposits, payments) for individuals and corporate clients, as well as investment banking. Digital banking involves the use of various channels of banking services for clients, among which the digital channel plays a significant role. The analysis of digital banking let to define its main features in terms of the financial services consumers and the bank. Open banking is based on the bank’s ability to engage nonbanking intermediaries ecosystems and third parties to the banking service provision and to interact with them through such technologies as application programming interfaces (API). In the research of the оpen banking the main reasons for the cooperation of FinTech companies with banks are considered. These include inhanced visibility by partnership with an established brand, achieving economies of scale, etc. The highest level of integration of banks and FinTech companies and the future development trend of the banking sector is Open-X banking. The main features of Open-X banking include: sharing rather than sole ownership; information is a primary resource instead of tangible assets; partnerships between market actors are formed instead of developing the product independently or purchasing ready-made software solutions; focus on providing a positive customer experience from working with the bank instead of offering a specific product. |
Appears in Collections: |
Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation) |
Views
Algeria
1
Australia
-2063805109
Austria
1
Bangladesh
1
Belgium
1
Brazil
1
China
1
Colombia
1807469204
Egypt
1842037718
Ethiopia
1
France
-818370134
Germany
802431874
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
India
1024415721
Indonesia
1024415711
Iran
1
Ireland
1939524423
Israel
1
Italy
1548856336
Jordan
1
Kazakhstan
496468
Kenya
99269
Lithuania
1
Malaysia
-818370144
Mauritius
1
Morocco
1
Nepal
1024415715
Netherlands
1548856343
Nigeria
-336625486
Pakistan
1024415706
Philippines
1548856352
Romania
1623693505
Serbia
-1013398723
Singapore
1344841247
South Africa
-818370137
Spain
1
Sweden
496466
Taiwan
1
Tunisia
1
Turkey
1024415703
Ukraine
-818370142
United Arab Emirates
1842037720
United Kingdom
1024415709
United States
-818370136
Unknown Country
2132080411
Vietnam
1344841242
Zambia
1
Downloads
Albania
1
Algeria
1
Australia
1494306592
Austria
1
Bangladesh
1
China
1
Colombia
1
Egypt
1
France
1
Germany
831279041
India
-962855175
Indonesia
-826802048
Ireland
-1729657576
Israel
1
Italy
1
Kenya
1842037717
Lithuania
1
Malaysia
1842037719
Mauritius
1
Morocco
1
Nepal
1495097378
Pakistan
99772
Philippines
1548856354
Romania
1548856340
Saudi Arabia
88914
Singapore
133528
South Africa
1
Sri Lanka
1319702545
Togo
1
Turkey
1974119420
Ukraine
-818370141
United Kingdom
1344841248
United States
1344841236
Unknown Country
2132080410
Vietnam
-1100412440
Zambia
50414
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rubanov_mer_2019_4.pdf | 400.08 kB | Adobe PDF | 395429375 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.