Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77294
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Теоретичні аспекти формування стратегій комерціалізації інноваційної продукції |
Other Titles |
Theoretical aspects of strategies forming for innovative products comercialization |
Authors |
Melnyk, Yuliia Mykolaivna
Saher, Liudmyla Yuriivna Syhyda, Liubov Oleksiivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 http://orcid.org/0000-0002-0319-8070 |
Keywords |
комерціалізація коммерциализация commercialization стратегії стратегии strategies інновації инновации innovations інноваційна продукція инновационная продукция innovative products стратегічні альтернативи стратегические альтернативы strategic alternatives |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77294 |
Publisher | Одеський національний університет імені І.І. Мечникова |
License | |
Citation | Мельник, Ю.М. Теоретичні аспекти формування стратегій комерціалізації інноваційної продукції / Ю.М. Мельник, Л.Ю Сагер, Л.О. Сигида // Вісник Національного Одеського університету. Серія "Економіка", 2019. - Т.24. - Вип. 1 (74). - С. 69-73. |
Abstract |
У статті авторами запропоновано способи комерціалізації відповідно до існуючих форм інноваційної продукції: комерціалізація нульового рівня, комерціалізація першого рівня, подвійна комерціалізація. Так, об’єктом комерціалізації нульового рівня виступає ідея (задум) інновації, яку автор одразу передає третім особам за винагороду і отримує прибуток. Комерціалізація першого рівня передбачає використання власних інноваційних розробок (результатів інноваційної діяльності, ідей інновацій) у власній господарській діяльності. Подвійна комерціалізація передбачає одночасно завершення першого рівня комерціалізації та початок вторинного використання результатів інноваційної діяльності з метою представлення нового інноваційного товару. Запропоновано набір стратегічних альтернатив комерціалізації інноваційної продукції. Визначено, що до чинників, які визначають особливості стратегій комерціалізації інноваційної продукції, належать тип інноваційної продукції, специфіка ринку, особливості суб’єкта господарювання, вид цільової аудиторії, вид очікуваного ефекту від комерціалізації, результат інноваційної діяльності. В статье авторами предложены способы коммерциализации в соответствии с существующими формами инновационной продукции: коммерциализация нулевого уровня, коммерциализация первого уровня, двойная коммерциализация. Так, объектом коммерциализации нулевого уровня выступает идея (замысел) инновации, которую автор сразу передает третьим лицам за вознаграждение и получает прибыль. Коммерциализация первого уровня предполагает использование собственных инновационных разработок в собственной хозяйственной деятельности. Двойная коммерциализация предусматривает одновременно завершения первого уровня коммерциализации и начало вторичного использования результатов инновационной деятельности с целью представления нового инновационного продукта. Предложено набор стратегических альтернатив коммерциализации инновационной продукции. Определено, что к факторам, которые определяют особенности стратегий коммерциализации инновационной продукции, относятся: тип инновационной продукции, специфика рынка, особенности предприятия, вид целевой аудитории, вид ожидаемого эффекта от коммерциализации, результат инновационной деятельности. The article proposes such ways of commercialization in accordance with the existing forms of innovative products: commercialization of the zero level, commercialization of the first level, dual commercialization. Thus, the object of zero level commercialization is the idea of innovation. And the author of the idea sells it immediately to third parties to get profit. Commercialization of the first level involves the use of own innovative developments (results of innovative activity, ideas of innovations) in own economic activity. Dual commercialization involves the simultaneous completion of the first level of commercialization and the beginning of the secondary use of the results of innovation activities in order to present a new innovative product. A set of strategic alternatives for the innovative products commercialization is proposed. Factors which determine the peculiarities of strategies for the innovative products’ commercialization are determined. They include innovative products’ type, market’s specificity, business subject characteristics, target audience nature, type of commercialization effect, result of innovative activity. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ ФЕМ) |
Views
Australia
1
Canada
1
France
196012
Germany
1949
Greece
1
Ireland
583
Japan
1
Lithuania
1
Slovenia
1
Switzerland
1
Ukraine
29282
United Kingdom
14642
United States
438489
Unknown Country
1
Downloads
Germany
1
Lithuania
1
Ukraine
149544
United Kingdom
1
United States
438488
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Melnyk_Saher_SyhydaOdesa.pdf | 662.36 kB | Adobe PDF | 588035 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.