Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77672
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Українські поетичні покоління другої половини ХХ століття: мовно-естетичний аналіз |
Authors |
Diadchenko, Hanna Viktorivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5325-1434 |
Keywords |
поетичне покоління поэтическое поколение poetic generation шістдесятники шестидесятники man of sixties сімдесятники семидесятники man of seventies вісімдесятники восьмидесятники man of eighties дев’яностники девяностники man of nineties мовомислення речемышление lingual thought поетичний словник поэтический словарь poetic vocabulary образні засоби образные средства author’s imagery постмодернізм постмодернизм postmodernism ідіостиль идиостиль individual style |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77672 |
Publisher | Видавничий дім Дмитра Бураго |
License | |
Citation | Дядченко, Г.В. Українські поетичні покоління другої половини ХХ століття: мовно-естетичний аналіз / Г.В. Дядченко // Культура слова: збірник наукових праць. Вип. 90. — К. : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2019. — С. 104-119. |
Abstract |
У статті проаналізовано хронологічну та мовно-естетичну стратифікацію української поезії кінця ХХ століття. З метою вияву співвідношення традиційних та індивідуально-авторських рис використано поняття поетичного покоління. Автор подає аналіз мовної творчості літературних поколінь кінця ХХ століття – шістдесятників, сімдесятників, вісімдесятників і дев’яностників. Наголошено, що головними творчими принципами української поезії окресленого періоду є мовно-виражальна свобода, аполітичність, різновекторність естетичних програм, стилістична екстравагантність, образно-естетичний релятивізм, творчий деструктивізм, іронія і самоіронія, “антипоетичність”, тяжіння до ускладненої метафорики, асоціативність, інтертекстуальність і цитатність мислення. У результаті проведеного дослідження поетичну мовотворчість кінця XX століття визначено як своєрідне, неординарне, багато в чому відмінне від національної мовно-естетичної традиції явище. В статье проанализирована хронологическая, языковая и эстетическая стратификация украинской поэзии конца ХХ столетия. С целью выявления соотношения традиционных и индивидуально-авторских черт использовано понятие поэтического поколения. Автор представляет анализ языкового творчества литературных поколений конца ХХ столетия – шестидесятников, семидесятников, восьмидесятников и девяностников. Автор делает акцент на том, что главными творческими принципами украинской поэзии проанализированного периода является свобода языкового выражения, аполитичность, разновекторность эстетических программ, стилистическая экстравагантность, образно-эстетический релятивизм, творческий деструктивизм, ирония и самоирония, “антипоэтичность”, тяготение к усложненной метафорике, ассоциативность, интертекстуальность и цитатность мышления. В результате проведенного исследования поэтическое творчество конца XX столетия определено как своеобразное, неординарное, много в чем отличное от национальной языковой и эстетической традиции явление. In the article chronological as well as lingual and aesthetical stratification of the Ukrainian poetry at the end of the ХХ century is observed. With the aim of revealing of the traditional and individual features correlation the notion of the poetic generation is used. The author of the article gives the analyses of the lingual creative activity of the literary generations at the end of the ХХ century such as man of the sixties, seventies, eighties and nineties. It is stressed that the dominant creative principals of the Ukrainian poetry of the period observed are lingual and expressive freedom, indifference towards politics, inequality of the aesthetic programs, stylistic eccentricity, imaginative and aesthetic relativity, creative deconstruction, irony and self-irony, “antipoetry”, tend to the complicated metaphorics, contiguity, intertextuality and citationality of the mind. As a result, the poetic creative activity at the end of the XX century is defined as an original, ingenious phenomenon which differs greatly from the national lingual and aesthetic tradition. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
China
89613
Czechia
1037661807
Finland
1
France
158605220
Germany
-540863529
Greece
1
Ireland
171846316
Italy
1
Lithuania
1
Netherlands
5003
Poland
104994
Singapore
-1521636416
Ukraine
270921576
United Kingdom
1078387378
United States
270921580
Unknown Country
574038967
Vietnam
1
Downloads
Austria
1
Czechia
137194
France
1
Germany
206713281
Hungary
1
Indonesia
1
Ireland
311314175
Italy
1
Lithuania
1
Netherlands
234686055
Poland
1292717946
Russia
1
Switzerland
1
Ukraine
-1521636417
United Kingdom
1078387379
United States
-1521636419
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Diadchenko_Ukrayinski_poetychni_pokolinnia.pdf | 402.54 kB | Adobe PDF | 80683203 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.