Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77673
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Країнознавча аспектизація як основа становлення й розвитку комунікативної компетенції студентів-іноземців
Authors Dehtiarova, Tetiana Olehivna  
Diadchenko, Hanna Viktorivna  
Skvarcha, Olha Mykolaivna
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9239-5801
http://orcid.org/0000-0001-5325-1434
Keywords лінгвокраїнознавство
лингвокраеведение
language and cultural studies
країнознавство
страноведение
cross-cultural studies
культурологічні знання
культурологические знания
cultural knowledge
фонові знання
фоновые знания
background knowledge
комунікативна компетенція
коммуникативная компетенция
communicational competence
національно-культурний компонент
национально-культурный компонент
national and cultural component
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77673
Publisher Видавничий дім "Гельветика"
License
Citation Дегтярьова, Т.О. Країнознавча аспектизація як основа становлення й розвитку комунікативної компетенції студентів-іноземців / Т. О. Дегтярьова, Г. В. Дядченко, О. М. Скварча // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. - Вип.71: збірник наукових праць / МОН України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ: Видавничий дім "Гельветика", 2019. - C. 89-92.
Abstract У статті розглянуто країнознавчу аспектизацію у викладанні української мови як іноземної, котра здійснюється в процесі формування країнознавчої компетенції студентів-іноземців. Доведено, що країнознавчий матеріал сприяє становленню комунікативних умінь у різних сферах спілкування, а засвоєння різноманітної інформації про нову країну допомагає адекватному сприйняттю нової дійсності. Автори наголошують на тому, що культурологічна та країнознавча цінність, типовість, загальновідомість і орієнтація на сучасну дійсність є важливими критеріями відбору національно-культурного компонента змісту навчання нерідної мови. Наголошено, що основними вимогами щодо лінгвокраїнознавчого матеріалу є новизна, а також створення та підтримка інтересу до вивчення нерідної мови.
В статье рассмотрено страноведческую аспектизацию в преподавании украинского языка как иностранного, которая осуществляется в процессе формирования страноведческой компетенции студентов-иностранцев. Доказано, что материал по страноведению способствует становлению коммуникативных умений в разных сферах общения, а усвоение различной информации о новой стране помогает адекватному восприятию новой реальности. Авторы подчеркивают, что культуроведческая и страноведческая ценность, типовость, общеизвестность и ориентация на современную действительность являются важными критериями отбора национально-культурного компонента содержания обучения неродному языку. Авторы статьи приходят к выводу о том, что основными требованиями к лингвострановедческому материалу являются его новизна, а также создание и поддержка интереса к изучению неродного языка.
The article covers cross-cultural aspectizing while teaching Ukrainian as a foreign language which occurs as a process of developing communicational competence of foreign students. It is proved that cross-cultural learning material helps to establish communicational skills in various spheres of communication and learning diverse information about a new country assists with adequate perception of the new reality. The authors suppose the main task of language and cultural studies to be teaching speech units which most vividly depict national peculiarities of the native speakers: realities, connotative and non-equivalence vocabulary. Cultural and cross-cultural value, typicality, notoriousness and orientation to the modern life are complex criteria for choosing the national and ethnical component of the foreign language teaching content. It is crucial to visualize for the students life, traditions, and speech realities of the country of residence. It is underlines that local cross-cultural information helps to create communicational competence in the certain region. Cross-cultural language material should have certain novelty and serve as a strong lever for creating and supporting the interest to studying a foreign language.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Argentina Argentina
1
China China
53
Germany Germany
122545
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
2832
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
105
Ukraine Ukraine
35773
United Kingdom United Kingdom
17887
United States United States
424289
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Australia Australia
1
Croatia Croatia
5658
Finland Finland
1
Germany Germany
2827
Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Poland Poland
17886
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
603491
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
603489

Files

File Size Format Downloads
Dehtiarova_Diadchenko_Skvarcha_competence.pdf 411.02 kB Adobe PDF 1233358

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.