Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78042
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Вивчення іноземних мов як умова міжкультурної комунікації |
Other Titles |
Learning Foreign Languages as a Condition for Intercultural Communication |
Authors |
Зубкова, Ю.В.
|
ORCID | |
Keywords |
межкультурная коммуникация межкультурная коммуникация intercultural communication міжкультурна компетентність межкультурная компетентность intercultural competence культурне середовище культурная среда cultural environment автентичний текст аутентичный текст authentic text |
Type | Bachelous Paper |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78042 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Зубкова, Ю.В. Вивчення іноземних мов як умова міжкультурної комунікації: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавр; спец.: 035 – філологія (германські мови та літератури (переклад включно) / Ю.В. Зубкова; наук. керівник Г.В. Чуланова – Суми: СумДУ, 2020 – 31 с. |
Abstract |
Міжкультурна комунікація виникає тоді, коли взаємодіють люди різного культурного походження. Використання мови відіграє важливу роль у міжкультурному спілкуванні. Вона тісно пов'язана з нашою та іншомовною ідентичністю, а також пов'язана з групами, до яких ми належимо та з нашим соціальним місцем у суспільстві. Справжня міжкультурна комунікація виходить за межі простого «обміну інформацією» та вузьких концепцій членства в культурі, завдяки чому культура зводиться до національності, а зміни в межах культурних груп значною мірою ігноруються. Мова зберігає культурні цінності у своїй лексиці, граматиці, ідіомах, прислів’ях, приказках, фольклорі, а також у художній та науковій літературі - як у писемному, так і в усному вигляді.
Актуальність даної роботи зумовлена тим, що сучасні глобальні суспільно-політичні та економічні зміни викликають значний інтерес до культури інших народів як визначальної умови вивчення іноземної мови та потребують з’ясування низки питань, пов’язаних із явищем набуття міжкультурної компетентності.
Мета: виявлення сутності поняття міжкультурна комунікація та визначення специфіки виникнення міжкультурної комунікації в межах процесу вивчення іноземної мови.
Для вирішення поставленої мети були використані наступні методи дослідження: метод компонентного аналізу, порівняння, моделювання, описовий та зіставний метод.
Теоретичне значення даної роботи полягає в тому, що її матеріали можна рекомендувати для удосконалення методики навчання іноземної мови. Крім того, наукову роботу можна використовувати в дисциплінах загального мовознавства, країнознавства, лінгвокраїнознавства, теорії перекладу і лексикології.
Згідно до отриманих результатів дослідження, застосування автентичних текстів та відеоматеріалів на заняттях іноземної мови для формування мовленнєвих навичок та набуття міжкультурної компетентності є надзвичайно ефективним. Межкультурная коммуникация возникает тогда, когда взаимодействуют люди разного культурного происхождения. Использование языка играет важную роль в межкультурном общении. Он тесно связан с нашей и иноязычной идентичностью, а также связана с группами, к которым мы принадлежим и с нашим социальным местом в обществе. Настоящая межкультурная коммуникация выходит за пределы простого «обмена информацией» и узких концепций членства в культуре, благодаря чему культура сводится к национальности, а изменения в пределах культурных групп в значительной степени игнорируются. Язык хранит культурные ценности в своей лексике, грамматике, идиомах, пословицах, поговорках, фольклоре, а также в художественной и научной литературе - как в письменном, так и в устном виде. Актуальность данной работы обусловлена тем, что современные глобальные общественно-политические и экономические изменения вызывают значительный интерес к культуре других народов как определяющего условия изучения иностранного языка и требуют выяснения ряда вопросов, связанных с явлением приобретения межкультурной компетентности. Цель: выявление сущности понятия межкультурная коммуникация и определение специфики возникновения межкультурной коммуникации в рамках процесса изучения иностранного языка. Теоретическое значение данной работы заключается в том, что ее материалы можно рекомендовать для совершенствования методики обучения иностранному языку. Кроме того, научную работу можно использовать в дисциплинах общего языкознания, страноведения, лингвострановедения, теории перевода и лексикологии. Согласно полученным результатам исследования, применение аутентичных текстов и видеоматериалов на занятиях иностранного языка для формирования речевых навыков и приобретения межкультурной компетентности является чрезвычайно эффективным. Intercultural communication occurs when people of different cultural backgrounds interact. The use of language plays an important role in intercultural communication. It is closely connected with our and foreign identity, as well as with the groups to which we belong and with our social place in society. True intercultural communication goes beyond a simple “information exchange” and narrow concepts of cultural membership, so that culture is reduced to nationality and changes within cultural groups are largely ignored. Language preserves cultural values in its vocabulary, grammar, idioms, proverbs, sayings, folklore, as well as in fiction and nonfiction, both in writing and orally. The relevance of this work is caused by the fact that modern global socio-political and economic changes arouse interest to the culture of other peoples as a determining condition for the foreign language learning and require clarification of a number of issues related to the process of intercultural competence acquiring. Goal: revealing the main point of the concept of intercultural communication and determining the specifics of the emergence of intercultural communication as part of the process of a foreign language learning. Theoretical meaning of this work lies in the fact that its materials can be recommended for improving the methodology of a foreign language teaching. In addition, scientific work can be used in the disciplines of general linguistics, regional studies, culture-oriented linguistics, translation theory and lexicology. According to the results of the research, the use of authentic texts and videos in foreign language classes for the formation of speech skills and the acquisition of intercultural competence is extremely effective. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК) |
Views
China
17332856
Finland
1
Germany
1
Greece
198
Indonesia
1
Ireland
1
Lithuania
1
Moldova
1
Romania
1
Singapore
295515408
Sweden
1
Ukraine
-487825608
United Kingdom
106897
United States
-487825607
Unknown Country
1
Downloads
China
1
Czechia
1
Finland
13180
France
891498
Germany
295515408
Italy
4254
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Norway
1
Poland
4101311
Russia
1
Singapore
1
Switzerland
1
Ukraine
-1391811795
United Kingdom
1
United States
1999169318
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zubkova_Bachelous_paper.pdf | 820.55 kB | Adobe PDF | 907883185 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.