Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78043
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Лінгвокраїнознавча компетенція як складова змісту навчання іноземної мови |
Other Titles |
Linguistic and Regional Competence as a Component of the Content of a Foreign Language Teaching |
Authors |
Конященкова, І.Ю.
|
ORCID | |
Keywords |
лінгвокраїнознавство лингвострановедение Linguistic and regional studies лінгвокраїнознавча компетенція лингвострановедческая компетенция linguistic and regional competence фонові знання фоновые знания background knowledge реалії реалии realities безеквівалентна лексика безэквивалентна лексика without equivalent vocabulary |
Type | Bachelous Paper |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78043 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Конященкова, І.Ю. Лінгвокраїнознавча компетенція як складова змісту навчання іноземної мови: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавр; спец..: 035 – філологія (германські мови та літератури (переклад включно) / І.Ю. Конященкова; наук. керівник Г.В. Чуланова – Суми: СумДУ, 2020 – 35 с. |
Abstract |
Мета: вивчення та аналіз лінгвокраїнознавчої компетенції як складової змісту навчання іноземної мови.
Теоретичне значення: систематизація теоретичних передумов формування лінгвокраїнознавчої компетенції під час навчання іноземної мови.
У бакалаврській роботі було здійснено вивчення та аналіз лінгвокраїнознавчої компетенції як складової змісту навчання іноземної мови шляхом аналізу наукової, методичної та педагогічної літератури. Завдяки методу узагальнення і методу педагогічного експерименту було розглянуто можливості впровадження проектної діяльності в освітній процес, а також проаналізовані види і форми роботи для формування лінгвокраїнознавчої компетенції. Було зроблено наступні висновки: мову не можна розглядати, викладати та вивчати окремо відірвано від культурного контексту відповідної країни, адже це спричинить неадекватне взаєморозуміння учнів з носіями мови, що вивчається саме тому лінгвокраїнознавча компетенція є невід’ємною складовою змісту навчання іноземної мови; у роботі по формуванню лінгвокраїнознавчої компетенції в рамках шкільного предмета «Іноземна мова» необхідно творчо поєднувати різні засоби і методи, використовувати різні види вправ, і приділяти належну увагу різним видам мовної діяльності. Цель: Изучение и анализ лингвострановедческой компетенции как составляющей содержания обучения иностранному языку. Теоретическое значение: систематизация теоретических предпосылок формирования лингвострановедческой компетенции при обучении иностранному языку. В бакалаврской работе было осуществлено изучение и анализ лингвострановедческой компетенции как составляющей содержания обучения иностранному языку путем анализа научной, методической и педагогической литературы. Благодаря методу педагогического эксперимента были рассмотрены возможности внедрения проектной деятельности в образовательный процесс, а также проанализированы виды и формы работы для формирования лингвострановедческой компетенции. Были сделаны следующие выводы: язык нельзя рассматривать преподовать и изучать оторвано от культурного контекста соответствующей страны, ведь это повлечет неадекватное взаимопонимания учащихся с носителями изучаемого языка и именно поэтому лингвострановедческая компетенция является неотъемлемой составляющей содержания обучения иностранному языку; в работе по формированию лингвострановедческой компетенции в рамках школьного предмета «Иностранный язык» необходимо творчески сочетать различные средства и методы, использовать различные виды упражнений, и уделять должное внимание различным видам речевой деятельности. Goal: The study and analysis of linguistic and regional competence as a component of the content of a foreign language teaching. Theoretical meaning: systematization of theoretical prerequisites for the formation of linguistic and regional competence in teaching a foreign language. In the bachelor's thesis, the study and analysis of linguistic and regional competence as a component of the content of teaching a foreign language was carried out by analyzing scientific, methodological and pedagogical literature. Thanks to the method of the pedagogical experiment, the possibilities of introducing project activities into the educational process were examined, and the types and forms of work for the formation of linguistic and regional competence were analyzed. The following conclusions were drawn: the language cannot be considered to be taught and studied divorced from the cultural context of the respective country, because this will lead to inadequate mutual understanding of students with native speakers of the language being studied and that is why linguistic and regional competence is an integral part of the content of teaching a foreign language; in the work on the formation of linguistic and regional competence in the framework of the school subject “Foreign Language”, it is necessary to creatively combine various means and methods, use different types of exercises, and pay due attention to various types of speech activity. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК) |
Views
Argentina
1
Azerbaijan
1
China
345
Germany
79713
Greece
874
Ireland
9266
Lithuania
1
Netherlands
34608071
Poland
17304035
Romania
1
Singapore
1
Ukraine
92977769
United Kingdom
773371
United States
297100910
Unknown Country
1
Downloads
Canada
1
Finland
151347459
France
10846433
Germany
17304039
Ireland
1
Lithuania
1
Netherlands
34608067
Norway
4388846
Poland
17304034
Romania
1
Russia
3183690
Sweden
1
Ukraine
297100910
United Kingdom
151347460
United States
297100911
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Koniashchenkova_Bachelous_paper.pdf | 577.08 kB | Adobe PDF | 984531855 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.