Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78174
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Навчальні стратегії учня в процесі вивчення іноземної мови
Authors Трипольський, М.Л.
ORCID
Keywords стратегії вивчення мови
пстратегии изучения языка
strategies for learning a language
процес навчанн
процесс обучения
learning process
посилення уваги
усиления внимания
strengthening attention
центр уваги
центр внимания
center of attention
особистісний підхід
индивидуальная работа
personal approach
Type Bachelous Paper
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78174
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Трипольський, М.Л. Навчальні стратегії учня в процесі вивчення іноземної мови [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного рівня бакалавра; спец.: 035 - філологія / М.Л. Трипольський; наук. керівник О.О. Жулавська. – Суми: СумДУ, 2020. – 31 с.
Abstract У цей час, у центрі уваги опиняються як викладач, так і студент, а також особливості їх взаємодії. Загальні антропоцентричні, гуманістичні зрушення в соціології, психології, лінгвістиці та педагогіці призводять до посилення уваги до особистих і загальних особливостей студента як об'єкта навчання, так і суб'єкта самого навчального процесу. Мета роботи полягає у вивченні використання навчальних стратегій в процесі вивчення іноземної мови. Завдання роботи - розглянути поняття навчальних стратегій; описати формування стратегій вивчення іноземної мови; проаналізувати стратегії автономії при вивченні іноземної мови; охарактеризувати навчальні стратегії які сприяють вивченню іноземної мови. Методи дослідження: аналіз і узагальнення наукової педагогічної, психологічної, лінгвістичної та методичної літератури; експериментальне навчання студентів. Стратегії вивчення мови досить широко осмислені. Саме існуючі навчальні стратегії дозволяють застосувати особистий підхід і індивідуалізувати процес навчання в сучасних умовах. Різні мови щорічно поповнюються тисячами нових одиниць, і навіть люди, які володіють іноземною мовою досконало, повинні продовжувати навчання. Засвоювати нову інформацію, коригувати наявну, здобувати нові навички та уміння – все це можливо за наявності відповідної навчальної компетенції. Навчальні стратегії служать для полегшення, прискорення і оптимізації процесу навчання. Студенти отримують незалежність і можливість самостійного планування навчання. Тим самим полегшується індивідуальна робота з новою інформацією та автономне управління навчальним процесом. Від правильного застосування навчальних стратегій залежить мотивація і емоційний стан, так як і способи вибору і організації нового знання, інтеграції його в існуюче.
В настоящее время в центре внимания оказываются как преподаватель, так и студент, а также особенности их взаимодействия. Общие антропоцентрично, гуманистические сдвиги в социологии, психологии, лингвистике и педагогике приводят к усилению внимания к личным и общих особенностей студента как объекта обучения, так и субъекта самого учебного процесса. Цель работы заключается в изучении использования учебных стратегий в процессе изучения иностранного языка. Задача работы - рассмотреть понятие учебных стратегий; описать формирование стратегий изучения иностранного языка; проанализировать стратегии автономии при изучении иностранного языка; охарактеризовать учебные стратегии способствующих изучению иностранного языка. Методы исследования: анализ и обобщение научной педагогической, психологической, лингвистической и методической литературы; экспериментальное обучение студентов. Стратегии изучения языка довольно широко осмыслены. Именно существующие учебные стратегии позволяют применить индивидуальный подход и индивидуализировать процесс обучения в современных условиях. Разные языки ежегодно пополняются тысячами новых единиц, а также люди, которые владеют иностранным языком в совершенстве, должны продолжать учебу. Усваивать новую информацию, корректировать имеющуюся, приобретать новые навыки и умения - все это возможно при наличии учебной компетенции. Учебные стратегии служат для облегчения, ускорения и оптимизации процесса обучения. Студенты получают независимость и возможность самостоятельного планирования обучения. Тем самым облегчается индивидуальная работа с новой информацией и автономное управление учебным процессом. От правильного применения учебных стратегий зависит мотивация и эмоциональное состояние, как и способы выбора и организации нового знания, интеграции его в существующую.
At present, both the teacher and the student are in the center of attention, as well as the features of their interaction. General anthropocentric, humanistic shifts in sociology, psychology, linguistics and pedagogy lead to increased attention to the personal and general characteristics of the student, both the object of instruction and the subject of the educational process itself. The purpose of the work is to study the use of educational strategies in the process of learning a foreign language. The task of the work is to consider the concept of educational strategies; describe the formation of strategies for learning a foreign language; to analyze the strategies of autonomy in the study of a foreign language; describe the learning strategies that contribute to the study of a foreign language. Research methods: analysis and generalization of scientific pedagogical, psychological, linguistic and methodical literature; experimental training of students. Language learning strategies are fairly broadly understood. It is the existing educational strategies that allow you to apply an individual approach and individualize the learning process in modern conditions. Different languages are annually replenished with thousands of new units, as well as people who are fluent in a foreign language, must continue their studies. To assimilate new information, correct existing, acquire new skills and abilities - all this is possible with the availability of educational competence. Learning strategies are used to facilitate, accelerate and optimize the learning process. Students receive independence and the possibility of independent planning of studies. This facilitates individual work with new information and autonomous management of the educational process. Motivation and emotional state, as well as ways of choosing and organizing new knowledge, integrating it into existing, depend on the correct application of educational strategies.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

China China
1
France France
461422
Germany Germany
1
Greece Greece
602
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
87199
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
52720577
Ukraine Ukraine
633745379
United Kingdom United Kingdom
5850776
United States United States
369593266
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Estonia Estonia
1
France France
4839
Germany Germany
205031533
Italy Italy
300
Lithuania Lithuania
3019
Norway Norway
1
Poland Poland
369593266
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
1062459230
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
633745378
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Trypolskyi_Bachelous_paper.pdf 796.14 kB Adobe PDF -2024129723

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.