Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78316
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Репрезентація цінностей в рекламі в сучасному українському суспільстві |
Other Titles |
Репрезентация ценностей в рекламе в современном украинском обществе Representation of values in advertising in contemporary Ukrainian society |
Authors |
Yanenko, Yaroslav Vasylovych
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-2468-6636 |
Keywords |
бренд brand контрманіпуляція контрманипуляция reverse manipulation рекламне повідомлення рекламное сообщение advertising message репрезентація репрезентация representation соціальний оксюморон социальный оксюморон social oxymoron трансляція трансляция translation українська реклама украинская реклама Ukrainian advertising цінності ценности values |
Type | Synopsis |
Date of Issue | 2012 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78316 |
Publisher | Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна |
License | |
Citation | Яненко, Я.В. Репрезентація цінностей в рекламі в сучасному українському суспільстві [Текст]: автореферат ... канд. соц. наук, спец.: 22.00.04 – спеціальні та галузеві соціології / Я.В. Яненко. – Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. – Харків, 2012. – 18 с. |
Abstract |
Дисертацію присвячено дослідженню особливостей трансляції та репрезентації цінностей в рекламі в сучасному українському суспільстві. Проаналізовано теоретико-методологічні підходи до вивчення реклами як соціального феномена, концептуалізовано поняття “реклама в сучасному українському суспільстві ”. Наведено перелік основних цінностей, що репрезентуються в рекламі в сучасному українському суспільстві, запропоновано спосіб виявлення показників трансляції цінностей в рекламних повідомленнях.
Виявлено особливості репрезентації цінностей в рекламі в сучасному українському суспільстві, що дозволило довести взаємозв'язок змісту реклами і трансформацій у цінностях українського суспільства. Обгрунтовано значення реклами в сучасному українському суспільстві, що стало умовою виявлення феномена “контрманіпуляція” і присутності в рекламі “соціальних оксюморонів”. Наведено практичні рекомендації щодо створення соціально орієнтованої реклами, яка базується на цінностях. Диссертация посвящена исследованию особенностей трансляции и репрезентации ценностей в рекламе в современном украинском обществе. Проанализированы теоретико-методологические подходы к изучению рекламы как социального феномена, концептуализовано понятие "реклама в современном украинском обществе". Приведен перечень основных ценностей, которые представлены в рекламе в современном украинском обществе, предложен способ выявления показателей трансляции ценностей в рекламных сообщениях. Выявлены особенности репрезентации ценностей в рекламе в современном украинском обществе, что позволило доказать взаимосвязь содержания рекламы и трансформаций в ценностях украинского общества. Обосновано значение рекламы в современном украинском обществе, что стало условием выявления феномена "контрманипуляция" и присутствия в рекламе "социальных оксюморонов". Приведены практические рекомендации по созданию социально ориентированной рекламы, основанной на ценностях. The thesis is dedicated to the researches of the peculiarities of translation and representation of values in advertising in the contemporary Ukrainian society. Theoretical and methodological approaches to the studying of advertising as a social phenomenon have been analysed; the notion of “Ukrainian advertising” has been conceptualized. There is a list of the main values which are representation in advertising in contemporary Ukrainian society; the way of discovering of indicators of broadcasting values in advertisement is offered. Specific features of representation of values in advertising in the contemporary Ukrainian society have been determined, and it made it possible to prove the relationship between the advertising content and the transformation in the system of values in Ukrainian society. The importance of advertising in the contemporary Ukrainian society has been substantiated, and it became the condition of identifying the phenomenon of “reverse manipulation” and the presence of “social oxymoron” in the Ukrainian advertising. There is a number of practical pieces of advice as to creating of effective advertising based on values. |
Appears in Collections: |
Автореферати |
Views
Canada
1
China
2139436
France
1
Germany
1
Greece
113
Ireland
912
Lithuania
1
Singapore
1
Ukraine
818227
United Kingdom
18704
United States
1185596
Unknown Country
4162995
Downloads
China
1
France
1
Germany
2139436
Lithuania
1
Ukraine
450858
United Kingdom
1
United States
4162996
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Yanenko_aref_2012.pdf | 314.29 kB | Adobe PDF | 6753294 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.