Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78404
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Model for Selection of Innovation and Investment Strategy of Machine-Building Enterprises: Practical Aspect
Other Titles Модель вибору інноваційно-інвестиційної стратегії машинобудівних підприємств: практичний аспект
Authors Sorochak, O.
Kvak, S.
Gvozd, M.
ORCID
Keywords інноваційно-інвестиційні стратегії
машинобудівне підприємство
модель вибору стратегії
стратегія інноваційного розвитку
теорія нечітких множин
fuzzy-set theory
innovation and investment strategies
machine-building enterprise
the model for the selection of the strategy
the strategy of innovation development
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78404
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Sorochak, O., Kvak, S., & Gvozd, M. (2020). The Model for Selection of Innovation and Investment Strategy of Machine-Building Enterprises: Practical Aspect. Marketing and Management of Innovations, 2, 68-84. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-05
Abstract Стаття узагальнює аргументи в межах наукової проблематики з питання вибору інноваційно-інвестиційної стратегії машинобудівних підприємств. Основною метою проведеного дослідження є розроблення моделі вибору оптимальної стратегії інноваційно-інвестиційного розвитку машинобудівних підприємств, враховуючи рівень їх інвестиційної привабливості на ринку та рівень їх інноваційного потенціалу. Систематизація науково-теоретичного та методичного матеріалу щодо моделі вибору інноваційно-інвестиційної стратегії машинобудівних підприємств дала підстави зробити висновки про те, що недостатньо вивченими залишаються питання розроблення моделі, що грунтується на показниках комплексного аналізу інвестиційної привабливості підприємства та визначення його рівня інноваційного потенціалу, для вибору оптимальної інноваційно-інвестиційної стратегії з метою підвищення ефективності функціонування вітчизняних машинобудівних підприємств. Актуальність вирішення даної проблеми полягає в тому, що саме правильний вибір конкретного виду інноваційно-інвестиційної стратегії, яка повинна бути орієнтована на досягнення поставлених цілей підприємства та враховувати його наявний потенціал, є тим інструментарієм, який допоможе машинобудівним підприємствам підвищити ефективність їх функціонування та сформувати конкурентні позиції на ринку, адже сьогодні в країні гостро стоїть питання дисбалансу між зростаючими потребами споживання машинобудівної продукції та недостатнім рівнем її виробництва вітчизняними підприємствами. Методичним інструментарієм проведеного дослідження щодо моделі вибору інноваційно-інвестиційної стратегії стали матричний метод та метод згортки на основі теорії нечітких множин. Об’єктами дослідження обрано: СП ТзОВ "Сферос-Електрон", ЛЕОНІ Ваерінг Системс УА ГмбХ та ПАТ "Дрогобицький завод автомобільних кранів", оскільки саме вони розкривають особливості функціонування машинобудівних підприємств Львівщини та є різними за своїм фінансово-господарським станом функціонування, що сприятиме грунтовнішому дослідженню щодо вибору відповідних інноваційно-інвестиційних стратегій. У статті представлено результати емпіричного аналізу вибору відповідних інноваційно-інвестиційних стратегій, який засвідчив, що ПАТ "Дрогобицький завод автомобільних кранів" – підприємство потрапило в зону застосування стратегії інноваційних змін та характеризується як низьким рівнем інвестиційної привабливості так і низьким рівнем інноваційного потенціалу; СП ТзОВ "Сферос-Електрон" та ЛЕОНІ Ваерінг Системс УА ГмбХ – обидва підприємства потрапили в зону застосування стратегії диференціації, що характеризується середнім рівнем інвестиційної привабливості та задовільним рівнем інноваційного потенціалу. Проте за першим параметром, тобто рівнем інвестиційної привабливості підприємства на ринку, ЛЕОНІ Ваерінг Системс УА ГмбХ наблизилось ще й досить близько до зони застосування опортуністичної стратегії. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що для того, щоб залишитись на ринку ПАТ "Дрогобицький завод автомобільних кранів" повинен докорінно модернізувати продукцію. А основними завданнями реалізації стратегії диференціації для "Сферос-Електрон" та для "ЛЕОНІ" повинні бути: інвестувати кошти у діяльність науководослідних установ; проводити аналіз вподобань споживачів; аналіз власних виробничих потужностей; монтаж нових ліній виробництва згідно досягнень НТП; випуск продукції, яка користується попитом на ринку; проведення ефективної рекламної кампанії. За умови успішного проведення стратегії диференціації фірми ЛЕОНІ та "Сферос-Електрон" згідно нашої матриці можуть переходити до стратегії цінового лідерства, що передбачає зниження витрат виробництва за рахунок масового збільшення обсягів інноваційної продукції і раціоналізації виробничих процесів. На даному етапі основним завданням для підприємств повинен стати вихід на ринки збуту провідних світових країн, захопивши поступово до 5% частки свого галузевого ринку. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для промислових підприємств загалом та для машинобудівних підприємств, зокрема.
The article summarizes the arguments within the scientific challenge in choosing the innovation and investment strategy of machine-building enterprises. The main objective of the research is to develop a model for choosing the optimal strategy for innovation and investment development of machine-building enterprises, taking into account their level of investment attractiveness in the market and the level of innovative capacity as well. Systematization of theoretical and methodological material on the model of choosing the innovation and investment strategy of machine-building enterprises has given grounds to conclude that further research is required regarding the modelling issues based on the indicators of a sophisticated analysis of the investment attractiveness of the enterprise and determining its level of innovation potential in order to increase the efficiency of the domestic machine-building enterprises. The relevance of solving this problem is that it is the right choice of a particular type of innovation and investment strategy will help machinebuilding enterprises to improve the efficiency of their operation and to establish competitive positions in the market. The methodical tools of the research on the model of choosing the innovation and investment strategy are the matrix and convolution methods based on the fuzzy-set theory. The objects of the research JV "Spheros-Elektron" LLC, LEONI Wiring Systems UA GmbH and PJSC "Drohobych Truck Crane Plant" were chosen, because they reveal peculiarities of the machine-building enterprises' operation in L'viv region. The paper presented the findings of the choice of appropriate innovation and investment strategies, which showed that PJSC "Drohobych Truck Crane Plant" has entered the zone of application of the strategy of innovation changes and is characterized by both low level of investment attractiveness and low level of the innovative potential. JV "Spheros-Elektron" LLC and LEONI Wiring Systems UA GmbH – both have entered the zone of application of the strategy of differentiation, characterized by an average level of investment attractiveness and a satisfactory level of innovation potential. However, according to the first parameter – the level of investment attractiveness of the company on the market, LEONI Wiring Systems UA GmbH has also approached and is close enough to the application of the opportunistic strategy. The research empirically confirms and theoretically proves that in order to remain on the market of PJSC «Drohobych Truck Crane Plant», it is necessary to modernize the products radically. Furthermore, the main tasks of implementing the differentiation strategy for "Spheros-Elektron" and "LEONI" should be: to invest in the activities of research institutions; to conduct consumer preferences analysis; the analysis of its production capacities; installation of new production lines according to the achievements of the technical progress; production output, which is in demand by the population; holding a capable advertising company. The results of the research can be useful for industrial enterprises in general and machine-building enterprises, in particular.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
Australia Australia
1
Azerbaijan Azerbaijan
1
Botswana Botswana
1
Canada Canada
1
China China
35926403
Ecuador Ecuador
44824
Estonia Estonia
1
Germany Germany
190353
Greece Greece
1
India India
1
Ireland Ireland
2184393
Lithuania Lithuania
44826
Nepal Nepal
1
Philippines Philippines
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Suriname Suriname
44821
Taiwan Taiwan
188
Tanzania Tanzania
1
Ukraine Ukraine
179249974
United Kingdom United Kingdom
107588186
United States United States
27153560
Vietnam Vietnam
533379150

Downloads

Australia Australia
1
Azerbaijan Azerbaijan
7641593
Canada Canada
1
China China
-1690152706
Czechia Czechia
1
Estonia Estonia
1
Finland Finland
1
France France
887508333
Germany Germany
-1690152706
India India
26193
Ireland Ireland
4368784
Japan Japan
27153561
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Mexico Mexico
1
Namibia Namibia
1
Netherlands Netherlands
1
Portugal Portugal
1
Russia Russia
1
Slovenia Slovenia
1
South Korea South Korea
44830
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
179249975
United Kingdom United Kingdom
190355
United States United States
27153561
Unknown Country Unknown Country
7641594
Vietnam Vietnam
533379151

Files

File Size Format Downloads
Sorochak_mmi_2_2020.pdf 858.85 kB Adobe PDF -1705947467

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.