Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78408
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Management of Innovations in Cross-Cultural Communication within an Organization
Other Titles Управління інноваціями в кроскультурному середовищі організації
Authors Jurasek, M.
Potocky, T.
ORCID
Keywords культурна компетентність
мовна компетентність
білінгвізм
культурна комунікація кадрів
PLS-SEM
ефективність міжкультурної взаємодії
cultural intelligence
language proficiency
bilingualism
biculturalism
cultural frame switching
intercultural effectiveness
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78408
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Jurasek, M., & Potocky, T. (2020). Management of Innovations in Cross-Cultural Communication within an Organization. Marketing and Management of Innovations, 2, 108-121. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-08
Abstract У даній статті систематизовано аргументи та контраргументи у рамках наукової дискусії щодо взаємозв’язку між мовною та культурною компетентностями працівників, як однієї з умов їх ефективної професійної діяльності. Обгрунтовано сучасні тенденції у кадровому забезпеченні підприємств, визначено проблеми та пріоритетний вплив мовною та культурною компетентностями працівників на результати діяльності; зміну ціннісних орієнтирів у системі менеджменту підприємств. Основною метою проведеного дослідження є визначення взаємозв’язку між білінгвізмом (володіння двома іноземними мовами на високому рівні) та культурною компетентністю працівників, як необхідної умови забезпечення конкурентоспроможності організації. Вирішення поставлених в роботі завдань здійснено в наступній логічній послідовності: 1) проведення теоретичного аналізу концептуальних засад управління інноваціями в кроскультурному середовищі організації; 2) формування гіпотез дослідження; 3) опис відповідної методології дослідження; 4) встановлення взаємозв’язку між культурною та мовною компетентностями працівників. Об’єктом дослідження обрано 243 студенти освітнього ступеню бакалавр, які вивчали англійську мову в Чеському університеті фінансів та адміністрації. Емпіричне підтвердження висунутої в роботі гіпотези про статистично значимий взаємозв’язок між культурною та мовною компетентностями працівників здійснено за допомогою програмного забезпечення SmartPLS-SEM 3. Отримані результати дослідження емпірично підтверджують та теоретично доводять наявність позитивної кореляції між рівнем володіння іноземною мовою та рівнем культурного капіталу. Зазначено, що мовна компетентність визначає загальну оцінку культурного капіталу. Встановлено, що метакогнітивні та мотиваційні фактори культурного капіталу мають статистично значимий вплив та визначають характер взаємозв’язку між володінням іноземною мовою та рівнем культурного капіталу. В статті представлено результати емпіричного аналізу, який засвідчив статистично значущу різницю між групами білінгвістів та монолінгвістів. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті до впровадження менеджерами, які працюють в кроскультурному середовищі, здійснюють підготовку студентів до роботи за кордоном або в міжнародних командах.
This paper summarizes the arguments and counterarguments within the discussion on the issue of cultural intelligence, bilingualism, and the relationship between language proficiency and cultural intelligence. The primary purpose of the research is to explore the relationship between bilingualism (or high language proficiency in two languages) and cultural intelligence. The systematization of literary sources and approaches for solving the problem indicates that a significant link between these constructs could be expected. The relevance of the decision of this scientific problem is that this relationship has not yet been the subject of any previous research. Investigation of the paper topic is carried out in the following logical sequence: a thorough look into a conceptual and theoretical framework of cultural intelligence, bilingualism and the link between cultural intelligence and language proficiency; in the second part of the paper two hypotheses are developed on the base of previous research, and the corresponding methodology is described. The theoretical model of the explored relationship is tested using the SmartPLS-SEM 3 program. The objects of the survey are 243 undergraduate students studying in the English study program at the University of Finance and Administration in the Czech Republic. The research empirically confirms and theoretically proves that there is a positive correlation between the level of foreign (non-native) language proficiency and cultural intelligence score. Language competence predicates the overall rating for CQ. The metacognitive and motivational factors of CQ play a substantial role within the framework of this relationship. On the other hand, data do not confirm a statistically significant difference between the group of bilingual and monolingual respondents. The results of the research can be useful for those who manage people across cultures and prepare students for working abroad or in international teams such as language teachers at universities.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1020688249
Barbados Barbados
-1196463316
Canada Canada
395796686
China China
-2117748085
France France
1020688254
Germany Germany
-2117748093
Greece Greece
26513
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-2117748101
India India
-1082738110
Indonesia Indonesia
1719574304
Iran Iran
1020688241
Ireland Ireland
287555099
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
125388
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
-1082738109
Malaysia Malaysia
448551194
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
1705706741
Nepal Nepal
1020688238
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
-1082738095
Philippines Philippines
1719574307
Russia Russia
510
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
54375
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
-2117748087
Thailand Thailand
448551192
Ukraine Ukraine
1471461212
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1455501303
United States United States
-2117748094
Unknown Country Unknown Country
-1082738098
Vietnam Vietnam
106755

Downloads

Algeria Algeria
1
Australia Australia
1020688252
Austria Austria
1
Canada Canada
1471461211
China China
448551197
Czechia Czechia
1020688246
France France
1
Germany Germany
1655332557
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-2117748100
India India
-2117748095
Indonesia Indonesia
1471461211
Iran Iran
341
Ireland Ireland
575110196
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
-2117748089
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
448551195
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1020688242
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
26516
Portugal Portugal
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
90455959
Taiwan Taiwan
124248042
Thailand Thailand
448551193
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
186298
United Kingdom United Kingdom
1549251985
United States United States
-2117748088
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Jurasek_mmi_2_2020.pdf 338.26 kB Adobe PDF -1420707013

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.