Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78411
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovations in Human Resource Management: Impact of Social Media Use on Employees’ Performance |
Other Titles |
Інновації в управлінні людськими ресурсами: вплив використання соціальних мережам працівниками на їх продуктивність праці |
Authors |
Alkhateeb, M.
Abdalla, R. |
ORCID | |
Keywords |
комунікації задоволення роботою продуктивність соціальні мережі для особистих цілей communication job satisfaction performance personal purposes social media |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78411 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Alkhateeb, M., & Abdalla, R. (2020). Innovations in Human Resource Management: Impact of Social Media Use on Employees’ Performance. Marketing and Management of Innovations, 2, 139-153. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-10 |
Abstract |
Розвиток соціальних мереж обумовив зміни у всіх аспектах ведення бізнес діяльності, зокрема, в управлінні людськими ресурсами. У статті зазначено, що компанії все частіше застосовують соціальні мережі як інструментарій для спрощення обміну інформацією між працівниками, удосконалюючи інноваційний процес та підвищуючи рівень продуктивності праці співробітників. Застосування нових інформаційних технологій, таких як соціальні мережі, дозволяють компаніям ефективно використовувати наявні можливості та мотивувати працівників використовувати соціальні мережі з метою рутинизації бізнес-знань та розвитку інноваційних компетенції. Метою статті є визначення впливу соціальних мереж на рівень продуктивності праці співробітників. В основі даної роботи лежить оцінювання ефектів від користування соціальними мережами співробітниками в особисних та професійних цілях у робочий час.
Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів закритого анкетування співробітників трьох компаній регіону Тулкарм. Аналіз панельних даних здійснено з використанням програмного забезпечення SPSS та IBM SPSS Amos 24. Результати дослідження свідчать, що вплив користування соціальними мережами у професійних цілях на рівень продуктивності праці співробітників зажелить від рівня їх задоволеності роботою. При цьому використання соціальних мереж в особистих цілях не впливає на ефективність виконання трудових обов’язків. Отримані результати дослідження мають теоретичне та практичне значення. Зокрема, дослідження соціальних мереж з точки зору професійного та особистого використання підвищує цінність наявного наукового доробку, особливо, в контексті Палестини. У свою
чергу, результати дослідження можуть бути використані менеджерами компаній з метою мотивації співробітників використовувати соціальні мережі у професійних цілях, а використання соціальних мереж в особистих цілях повинно підлягати моніторингу та контролю. Social media has changed the modes of all aspects of business operations, particularly human resource management practices. Firms are increasingly using social media tools to facilitate information sharing among their employees in an attempt to improve the innovation process and firm performance. It is expected that using new information technologies such as social media will enable the firm to act proficiently on business opportunities and reconfigure human resources by utilizing networks to routinize the business's knowledge and innovation competencies. This study aims to examine how different purposes of social media use to influence employees' level of job performance directly or indirectly through job satisfaction as a mediator. Two purposes are identified: work-related purposes and personal purposes. A closed questions survey tool was used to gather the data from the employees of three leading organizations in the Tulkarm district. Two hundred eighty-two valid questionnaires were analyzed using SPSS and IBM SPSS Amos 24. The findings revealed that the impact of using social media for work purposes on job performance is fully mediated by job satisfaction, while social media use for personal purposes does not influence job performance directly nor indirectly. The current study enriches the available literature by examining social media use from two perspectives: work-related and personal purposes, thus added value to the available literature, particularly in the Palestinian context. Practically, managers could benefit from the work by adopting relevant strategies to guide this use in a way that motivate the employees towards achieving the goals of the organizations. Such as offering reliable internet services which may help in encouraging the employees or even attracting the ones who are not engaged yet in social media to start using it for work purposes, as for personal purposes, specific policies can be adopted to monitor this use within controls. The article recommends organizations to utilize and direct social media use for work purposes towards achieving the goals of the organizations. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

745048044

1

496781711

1

17392

1

1

1

31787563

-1738022602

1

1

1

15893779

1

1

9536477

1278963135

-898015350

-232032399

1739
Downloads

1

1

1

1486916920

248515378

1

1

1

31787557

-58008098

373567

-58008096

1486916920

34782

1

1

1

31787564

1

1

1

1

1

-58008099

34782

1

9536474

1

-58008097

-290040499

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Alkhateeb_mmi_2_2020.pdf | 916.9 kB | Adobe PDF | -1521136224 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.