Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78419
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations in Human Resources Management: Instruments to Eliminate Mobbing
Other Titles Інновації в управлінні людським ресурсами: методи усунення мобінгу
Authors Vveinhardt, J.
Sroka, W.
ORCID
Keywords мобінг
відносини між працівниками
управління людськими ресурсами
управлінські рішення
якісні методи
Литва
mobbing
employee relations
human resource management
managerial solutions
qualitative methods
Lithuania
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78419
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Vveinhardt, J., & Sroka, W. (2020). Innovations in Human Resources Management: Instruments to Eliminate Mobbing. Marketing and Management of Innovations, 2, 182-195. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-13
Abstract Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання інновацій в управлінні людськими ресурсами. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми управлінні людськими ресурсами дозволила виділити особливий вид поведінки на робочому місці – мобінг. Зазначено, що тематика наукових дискусій щодо мобінгу на робочому місці переважно спрямована на аналіз негативних аспектів досліджуваного явища, зокрема, погіршенні взаємовідносин між співробітниками, руйнівними наслідками для жертв мобінгу, погіршенні ефективності діяльності компанії та її іміджу. Відзначено фрагментарність наукових досліджень щодо скорочення випадків мобінгу або його усунення. Наголошено, що функціональне порушення взаємовідносин між співробітниками негативно впливає не лише на комунікацій між ними, а й знижує якість надання послуг організацією. Основною метою проведеного дослідження є аналіз особливостей поширення мобінгу у відносинах між працівниками у секторі організації дозвілля, визначення найбільш популярних форм психологічного тиску та формування відповідних управлінських рішень для їх усунення. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи напівструктурованого інтерв’ю на основі емічного та етичного підходів. Вибірка даних сформована на основі результатів опитування працівників готелів Литви. Результати дослідження дають підстави стверджувати, що мобінг у секторі організації дозвілля може стати причиною його економічного спаду. Встановлено, що скорочення кількості працівників та зниження прибутку підприємств впливає на кадрову політику підприємства. Крім цього, враховуючи отримані результати, авторами встановлено, що взаємовідносини між працівниками на робочому місці значно піддаються впливу зовнішніх обставин, які можна контролювати за допомогою зміни кадрової політики. За результатами дослідження сформована складна універсальна модель, яка може бути використана при прийнятті інноваційних управлінських рішень щодо усунення мобінгу. У свою чергу, запропонована модель висвітлює особливості мобінгу та може бути покладена в основу стратегій запобігання мобінгу у відносинах між співробітниками.
Mobbing in employees’ relationships is a widely researched and analyzed problem, and the concept is still developing. The deliberations mostly concentrate on negative aspects associated with this phenomenon, e.g., deterioration of the relationships between employees, devastating consequences for victims, deterioration of the company’s performance and image. The research on what managerial solutions can help reduce or eliminate the problem is still, however, not very abundant. Also, though many studies confirm the existence of this phenomenon in different sectors of the economy, there is not so much research on mobbing in relationships between employees in the leisure sector organizations. What is equally important, the dysfunction of relationships between employees includes the factors that have a significant impact not only on the quality of communication but also on the services provided in the organizations providing services. Given this fact, this study deals with the prevalence of mobbing in relationships between employees of the leisure sector organizations, distinguishing the most frequent forms of psychological pressure, and shaping the managerial solutions to eliminate the problem. The results of the qualitative research are presented using a semi-structured interview method. The research sample comprises employees of the Lithuanian hotels. The qualitative data analysis was performed using Emic and Etic approaches. The results achieved show that the dynamics of mobbing in the leisure sector organizations can be related to the economic recession, when the number of customers has decreased, corporate earnings shrunk. It affected the staff policy of organizations; it also shows that the relationship between the employees forming within organizations is significantly exposed to external circumstances, the influence of which could be compensated by the change in personnel policy. The originality of this article is presupposed by the fact that a complex, versatile model of managerial solutions designed to eliminate the phenomenon of mobbing is presented as the main result of the studies carried out. Using the proposed model, the practitioners will be able to look at the phenomenon of mobbing from a different angle, and researchers analyzing destructive relationships between the employees will be able to develop strategies of prevention and intervention of mobbing in relationships between employees based on the model.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Argentina Argentina
-1870930722
Australia Australia
1095604172
China China
1078740025
Czechia Czechia
1
Germany Germany
680566
Greece Greece
-515173341
Hungary Hungary
2249
Iran Iran
811711064
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
4433942
Israel Israel
1
Italy Italy
811711067
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
144742137
Luxembourg Luxembourg
1
Malaysia Malaysia
1
New Zealand New Zealand
1
Pakistan Pakistan
4433940
Poland Poland
-2130937231
Portugal Portugal
-515173338
Puerto Rico Puerto Rico
1
Slovakia Slovakia
181223
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
1
Turkey Turkey
2067038823
Ukraine Ukraine
43452
United Kingdom United Kingdom
56421
United States United States
555615157
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
-1113957768

Downloads

Albania Albania
-1113957782
Azerbaijan Azerbaijan
1
Canada Canada
-2130937232
China China
-1870930722
Estonia Estonia
422793
Ethiopia Ethiopia
72240
Finland Finland
1
Germany Germany
555615155
Greece Greece
-515173340
Hungary Hungary
1
India India
1
Iran Iran
2067038816
Ireland Ireland
26603637
Israel Israel
-1113957782
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
-515173339
Mexico Mexico
1
Norway Norway
1
Peru Peru
1
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Puerto Rico Puerto Rico
1
Slovakia Slovakia
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
-1870930723
Turkey Turkey
2067038822
Ukraine Ukraine
392951651
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
555615151
Unknown Country Unknown Country
428821851
Vietnam Vietnam
-515173341

Files

File Size Format Downloads
Vveinhardt_mmi_2_2020.pdf 391.38 kB Adobe PDF 742913167

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.