Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78422
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovations as the Competitive Advantage for Small and Medium Enterprises: the Case for the Kingdom of Saudi Arabia |
Other Titles |
Інновації як конкурентна перевага малих та середніх підприємств: досвід Саудівської Аравії |
Authors |
Alghanmi, A.O.
|
ORCID | |
Keywords |
конкурентна перевага інновація малі підприємства середні підприємства competitive advantage innovation small enterprises medium enterprises |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78422 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Alghanmi, A. O. (2020). Innovations as the Competitive Advantage for Small and Medium Enterprises: the Case for the Kingdom of Saudi Arabia. Marketing and Management of Innovations, 2, 196-205. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-14 |
Abstract |
На основі результатів систематизації наукових джерел автором обґрунтовано наявність розриву між впровадженням інновацій та рівнем конкурентоспроможності малих і середніх підприємств. Автором висунуто гіпотезу про наявність взаємозв’язку між інноваціями та ефективністю функціонування малих і середніх підприємств Саудівської Аравії. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 147 малих і середніх підприємств Саудівської Аравії, які функціонують у різних галузях економіки. Встановлено, що більшості малих і середніх підприємств Саудівської Аравії є відносно молодими та функціонують на ринку меншим ніж 10 років. У свою чергу, це обумовлює необхідність пошуку нових інструментів підвищення їх конкурентоспроможності з метою зміцнення позицій на ринку. Емпіричні результати підтверджують статистичну значущість впливу інноваційних стратегій на рівень конкурентоспроможності малих і середніх підприємств на внутрішньому ринку. При цьому зазначено, що конкурентні переваги сприяють раціональному використанню ресурсів підприємства, а також забезпеченню підвищенню ефективності виробничого процесу. Зазначено,
що найбільший статистично значущий вплив мають такі фактори як: асортимент продукції; технологій виробництва; позиціювання на ринку; організаційна культура. Автором наголошено, що високий рівень конкуренції на ринку вимагає від малих та середніх підприємств постійного впровадження нових технологій та підвищення кваліфікації працівників. Доведено необхідність розвитку колоборації між закладами вищої освіти, центрами наукових досліджень та малими і середніми підприємствами у Саудівській Аравії, що забезпечить обмін знаннями та підвищення конкурентних переваг малих і середніх
підприємствам не лише на внутрішньому, а й на світовому ринках. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті для впровадження менеджментом малих і середніх підприємств у якості рекомендацій щодо підвищення рівня конкурентоспроможності. There is a lack of studies on innovations and competitiveness in Small & Medium Enterprises (SMEs) in Saudi Arabia; to fell this gap, this paper will study change as the competitive advantage for Small and Medium Enterprises: the case for Kingdom of Saudi Arabia. The study aims to explore different practices of SMEs in the Kingdom of Saudi Arabia to examine the impact of innovation strategies (Organizational, Product, Process, and Market) on the competitive advantage of SMEs. The study was conducted on one hundred and forty-seven (147) SMEs that are practising different activities in the Kingdom of Saudi Arabia. The study's analysis indicates that most of the enterprises were young (operation years were less than ten years), which shows the strong need to apply innovative strategies to maintain their position and competitiveness in the market. Competitive advantage enables the firm to utilise its resources efficiently and maintain high levels of quality performance. The results show that the correlation between Innovation strategies such as product innovation strategy, market innovation strategy, process innovation strategy, and organisational innovation strategy practised by SMEs in the Kingdom of Saudi Arabia and competitiveness was Positive. Therefore, it indicates that different innovation strategies were significantly influencing the competitiveness of the SMEs. To remain a competitor enterprise in the market is not a natural or an easy attempt, and it can be challenging for SMEs, especially without the needed knowledge and support. Findings and recommendations of the study can be used as a guideline for SMEs. Also, emphasising on the importance of education that plays a vital role in SMEs innovations. It is essential to establish with different research centres and universities in the Kingdom of Saudi Arabia programs or activities that focus on changes in business, and it will result in gaining competitive advantage and sustainability for Small and Medium Enterprises in the Market. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

1477106809

1

11008

-954248019

229

807662930

1

101847

-954248011

-1781410460

1333093334

215584460

1

431168920

1

1489343274

1

1

1724290447

1

1489343270

-1781410461

1

402520023

275752

1

-1781410466

1

172439

90953

1

1

1

1271440326

-1781410469

-1781410462

-1343402764

666570599
Downloads

1

1

-649735131

-1781410458

1

1

1724290442

1

1

216657

215584457

402520020

-954248017

1

1

1

231

1

1

1489343275

107302

-954248016

1

1489343272

402520021

168825

402520025

1

-1781410465

-954248010

-954248015

1

-1781410464

24643

-1781410468

-1781410459

182504

47866
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Alghanmi_mmi_2_2020.pdf | 482.14 kB | Adobe PDF | 1343024643 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.