Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78422
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovations as the Competitive Advantage for Small and Medium Enterprises: the Case for the Kingdom of Saudi Arabia |
Other Titles |
Інновації як конкурентна перевага малих та середніх підприємств: досвід Саудівської Аравії |
Authors |
Alghanmi, A.O.
|
ORCID | |
Keywords |
конкурентна перевага інновація малі підприємства середні підприємства competitive advantage innovation small enterprises medium enterprises |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78422 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Alghanmi, A. O. (2020). Innovations as the Competitive Advantage for Small and Medium Enterprises: the Case for the Kingdom of Saudi Arabia. Marketing and Management of Innovations, 2, 196-205. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-14 |
Abstract |
На основі результатів систематизації наукових джерел автором обґрунтовано наявність розриву між впровадженням інновацій та рівнем конкурентоспроможності малих і середніх підприємств. Автором висунуто гіпотезу про наявність взаємозв’язку між інноваціями та ефективністю функціонування малих і середніх підприємств Саудівської Аравії. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 147 малих і середніх підприємств Саудівської Аравії, які функціонують у різних галузях економіки. Встановлено, що більшості малих і середніх підприємств Саудівської Аравії є відносно молодими та функціонують на ринку меншим ніж 10 років. У свою чергу, це обумовлює необхідність пошуку нових інструментів підвищення їх конкурентоспроможності з метою зміцнення позицій на ринку. Емпіричні результати підтверджують статистичну значущість впливу інноваційних стратегій на рівень конкурентоспроможності малих і середніх підприємств на внутрішньому ринку. При цьому зазначено, що конкурентні переваги сприяють раціональному використанню ресурсів підприємства, а також забезпеченню підвищенню ефективності виробничого процесу. Зазначено,
що найбільший статистично значущий вплив мають такі фактори як: асортимент продукції; технологій виробництва; позиціювання на ринку; організаційна культура. Автором наголошено, що високий рівень конкуренції на ринку вимагає від малих та середніх підприємств постійного впровадження нових технологій та підвищення кваліфікації працівників. Доведено необхідність розвитку колоборації між закладами вищої освіти, центрами наукових досліджень та малими і середніми підприємствами у Саудівській Аравії, що забезпечить обмін знаннями та підвищення конкурентних переваг малих і середніх
підприємствам не лише на внутрішньому, а й на світовому ринках. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті для впровадження менеджментом малих і середніх підприємств у якості рекомендацій щодо підвищення рівня конкурентоспроможності. There is a lack of studies on innovations and competitiveness in Small & Medium Enterprises (SMEs) in Saudi Arabia; to fell this gap, this paper will study change as the competitive advantage for Small and Medium Enterprises: the case for Kingdom of Saudi Arabia. The study aims to explore different practices of SMEs in the Kingdom of Saudi Arabia to examine the impact of innovation strategies (Organizational, Product, Process, and Market) on the competitive advantage of SMEs. The study was conducted on one hundred and forty-seven (147) SMEs that are practising different activities in the Kingdom of Saudi Arabia. The study's analysis indicates that most of the enterprises were young (operation years were less than ten years), which shows the strong need to apply innovative strategies to maintain their position and competitiveness in the market. Competitive advantage enables the firm to utilise its resources efficiently and maintain high levels of quality performance. The results show that the correlation between Innovation strategies such as product innovation strategy, market innovation strategy, process innovation strategy, and organisational innovation strategy practised by SMEs in the Kingdom of Saudi Arabia and competitiveness was Positive. Therefore, it indicates that different innovation strategies were significantly influencing the competitiveness of the SMEs. To remain a competitor enterprise in the market is not a natural or an easy attempt, and it can be challenging for SMEs, especially without the needed knowledge and support. Findings and recommendations of the study can be used as a guideline for SMEs. Also, emphasising on the importance of education that plays a vital role in SMEs innovations. It is essential to establish with different research centres and universities in the Kingdom of Saudi Arabia programs or activities that focus on changes in business, and it will result in gaining competitive advantage and sustainability for Small and Medium Enterprises in the Market. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
1
Australia
1477106809
Brazil
1
China
11008
Egypt
-954248019
Finland
229
Germany
807662930
Greece
1
India
101847
Indonesia
-954248011
Iran
-1781410460
Ireland
1333093334
Israel
215584460
Japan
1
Kenya
431168920
Lithuania
1
Malaysia
1489343274
Mexico
1
Netherlands
1
Nigeria
1724290447
Norway
1
Oman
1489343270
Pakistan
-1781410461
Philippines
1
Qatar
402520023
Romania
275752
Russia
1
Saudi Arabia
-1781410466
Singapore
1
South Africa
172439
Sri Lanka
90953
Sweden
1
Thailand
1
Turkey
1
Ukraine
1271440326
United Kingdom
-1781410469
United States
-1781410462
Unknown Country
-1836631051
Vietnam
666570599
Downloads
Algeria
1
Australia
1
Canada
-649735131
China
-1781410458
Colombia
1
Cyprus
1
Egypt
1724290442
Ethiopia
1
France
1
Germany
216657
India
215584457
Indonesia
402520020
Iran
-954248017
Ireland
1
Israel
1
Jordan
1
Kenya
231
Lebanon
1
Lithuania
1
Malaysia
1489343275
Mexico
107302
Netherlands
-954248016
Nigeria
1
Oman
1489343272
Pakistan
402520021
Portugal
168825
Qatar
402520025
Russia
1
Saudi Arabia
-1781410465
Singapore
-954248010
South Africa
-954248015
Spain
1
Tanzania
-1781410464
Ukraine
24643
United Kingdom
-1781410468
United States
-1781410459
Unknown Country
182504
Vietnam
47866
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Alghanmi_mmi_2_2020.pdf | 482.14 kB | Adobe PDF | 1343024643 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.