Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78423
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovations in Management of Banks Deposit Portfolio: Structure of Customer Deposit |
Other Titles |
Інновації в управлінні депозитним портфелем банку: структура вкладів клієнтів |
Authors |
Andros, S.
Akimova, L. Butkevich, O. |
ORCID | |
Keywords |
аналіз банк грошові ресурси депозит ефективність клієнти портфель відсотки сума термін управління analysis bank monetary resources deposit efficiency customers portfolio interest amount term management |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78423 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Andros, S., Akimova, L., & Butkevich, O. (2020). Innovations in Management of Banks Deposit Portfolio: Structure of Customer Deposit. Marketing and Management of Innovations, 2, 206-220. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-15 |
Abstract |
Виконано економіко-статистичний аналіз депозитного портфеля банку за структурою вкладів. Запропоновано і апробовано алгоритм угруповання вкладів за типами клієнтів, сумах, строках та процентних ставках. Запропоновано методику аналізу впливу тип формуючих факторів: суми, терміну і процентної ставки на зміну суми процентних виплат за банківським вкладом. Визначено вплив кожного виду депозиту на загальне збільшення процентних виплат. Мета статті полягає в удосконаленні методологічного підходу до ефективного управління депозитним портфелем банку за допомогою економіко-статистичного аналізу структури вкладів. Дослідження літератури показує, що недостатньо
уваги приділяється формуванню оптимального депозитного портфеля банку і управління ним. Актуальність статті полягає в необхідності застосування математичного апарату для оптимізації процесу управління залученими коштами клієнтів. Проаналізовано тенденція зміни сум залишків, обсяги припливу й осідання депозитів корпоративних клієнтів та фізичних осіб у банку. Удосконалено методику угруповання вкладів за сумами, відсотковими ставками і термінами вкладення коштів, яка дозволяє позиціонувати структурні зміни в загальній сумі депозитного портфеля банку. Запропоновано методику дослідження впливу чинників на структуру вкладів у банку. Удосконалено методику індексного факторного аналізу для управління структурою вкладів у банку. Для аналізу оборотності грошових коштів визначено
середній термін зберігання і середні залишки депозитів за певний період. Розраховано індекс середньої тривалості користування депозитом змінного складу. Розраховано економічний ефект для банку від збільшення термінів залучення грошових коштів клієнтів. Запропоновано набір індикаторів для оцінки ефективності управління залученими коштами клієнтів. Дослідження базується на поєднанні статистичних і економіко-математичних методів аналізу, системноструктурному підході (систематизація, угруповання і ранжування, аналіз динамічних рядів, наукова абстракція). Представлені різні маркетингові хитрощі, з якими можуть стикатися банківські вкладники. Розроблені методологічні положення статистичного дослідження структури вкладів можуть бути використані при моделюванні і прогнозуванні
результатів діяльності фінансово-кредитних установ. Практичні рекомендації дозволяють дати об'єктивну оцінку стану ресурсної бази банку в частині ефективного управління грошовими коштами фізичних осіб та корпоративних клієнтів. The economic and statistical analysis of the bank's deposit portfolio by the structure of deposits has been performed. An algorithm for grouping deposits by type of client, amount, maturity and interest rate is proposed and tested. A technique is proposed for analysing the influence of the type of forming factors: the amount, term and interest rate on the change in the number of dividends on a bank deposit. The influence of each type of deposit on the overall increase in interest payments is determined. The purpose of the article is to improve the methodological approach to the effective management of the bank's deposit portfolio using the economic and statistical analysis of the structure of deposits. A study of the literature shows that insufficient attention is paid to the formation of an optimal deposit portfolio of the bank. The relevance of the article lies in need to use the mathematical apparatus to optimise the process of managing the borrowed funds of customers. The tendency of changes in the amounts of balances, volumes of inflow and subsidence of deposits of corporate clients and individuals in the bank is analyses. The methodology for grouping deposits by amounts, interest rates, and investment terms has been improved, which allows structural positioning changes in the total amount of the bank's deposit portfolio. A technique is proposed for studying the influence of factors on the structure of deposits in a bank. The methodology of index factor analysis has been improved to study the structure of deposits in the bank. For the analysis of cash flows, the average storage period and average deposit balances for a certain period are determined. The index of average duration of use of a variable composition deposit is calculated. The economic effect for the bank from increasing the terms of attracting financial resources is calculated. A set of indicators has been proposed for assessing the effectiveness of managing customer funds raised. The study is based on a combination of statistical and economic-mathematical methods of analysis, a system-structural approach (systematisation, grouping and ranking, analysis of time series, scientific abstraction). Presented various marketing tricks that bank depositors may meet. The developed methodological provisions of a statistical study of the structure of deposits can be used in modelling and forecasting the results of financial institutions. Practical recommendations allow us to give an objective assessment of the state of the resource base of the bank in terms of effective management of funds of individuals and corporate clients. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

49595

2093900900

1

796235857

550652102

1

1

-659399713

1

1

108966

1258068140

1

-1731901832

-1921868649

1

1

1

796235861

1

1472663006

1258068133

1647131077

1

1472663012

1258068130

-445704553

1258068147

28929

506281324

1472663015

1

1281532731

550652088

1

976215639

550652091

1

1258068120

71943

1

978803016

550652073

1

1258068128

675623589

1

1258068118

1

1

550652097

1

1748785352

1308264030

1

1748785351

-1330630902

1

1647131080

1

1258068150

1

1

1472663013

1044953541

1

1258068154

1

411358389

197172153

1044953534

-1921868647

1

1

1647131042

550652101

1308264022

1258068124

1258068146

-408103782

1472663010

1
Downloads

2093900901

1

1

80491

136362

1

1044953515

1472663008

76818

1

9769728

951832881

1051005059

1

1

1

77900

1

1258068129

1901472030

1647131073

1

1

1258068132

1258068151

1258068148

-1921868639

1

1

72096

1

28024802

550652092

1472663005

219034

1

1

550652074

1

1

1258068153

1

-445704546

1

550652098

1

74057

1308264029

978803013

1647131067

1

1

509356534

-445704551

1

951832877

1

1044953535

1

1472663009

1647131070

1

28024807

1161377308

-445704548

1

1258068125

1472663014

1258068145

30157

1472663004

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Andros_mmi_2_2020.pdf | 649.32 kB | Adobe PDF | -1791241193 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.