Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78423
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations in Management of Banks Deposit Portfolio: Structure of Customer Deposit
Other Titles Інновації в управлінні депозитним портфелем банку: структура вкладів клієнтів
Authors Andros, S.
Akimova, L.
Butkevich, O.
ORCID
Keywords аналіз
банк
грошові ресурси
депозит
ефективність
клієнти
портфель
відсотки
сума
термін
управління
analysis
bank
monetary resources
deposit
efficiency
customers
portfolio
interest
amount
term
management
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78423
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Andros, S., Akimova, L., & Butkevich, O. (2020). Innovations in Management of Banks Deposit Portfolio: Structure of Customer Deposit. Marketing and Management of Innovations, 2, 206-220. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-15
Abstract Виконано економіко-статистичний аналіз депозитного портфеля банку за структурою вкладів. Запропоновано і апробовано алгоритм угруповання вкладів за типами клієнтів, сумах, строках та процентних ставках. Запропоновано методику аналізу впливу тип формуючих факторів: суми, терміну і процентної ставки на зміну суми процентних виплат за банківським вкладом. Визначено вплив кожного виду депозиту на загальне збільшення процентних виплат. Мета статті полягає в удосконаленні методологічного підходу до ефективного управління депозитним портфелем банку за допомогою економіко-статистичного аналізу структури вкладів. Дослідження літератури показує, що недостатньо уваги приділяється формуванню оптимального депозитного портфеля банку і управління ним. Актуальність статті полягає в необхідності застосування математичного апарату для оптимізації процесу управління залученими коштами клієнтів. Проаналізовано тенденція зміни сум залишків, обсяги припливу й осідання депозитів корпоративних клієнтів та фізичних осіб у банку. Удосконалено методику угруповання вкладів за сумами, відсотковими ставками і термінами вкладення коштів, яка дозволяє позиціонувати структурні зміни в загальній сумі депозитного портфеля банку. Запропоновано методику дослідження впливу чинників на структуру вкладів у банку. Удосконалено методику індексного факторного аналізу для управління структурою вкладів у банку. Для аналізу оборотності грошових коштів визначено середній термін зберігання і середні залишки депозитів за певний період. Розраховано індекс середньої тривалості користування депозитом змінного складу. Розраховано економічний ефект для банку від збільшення термінів залучення грошових коштів клієнтів. Запропоновано набір індикаторів для оцінки ефективності управління залученими коштами клієнтів. Дослідження базується на поєднанні статистичних і економіко-математичних методів аналізу, системноструктурному підході (систематизація, угруповання і ранжування, аналіз динамічних рядів, наукова абстракція). Представлені різні маркетингові хитрощі, з якими можуть стикатися банківські вкладники. Розроблені методологічні положення статистичного дослідження структури вкладів можуть бути використані при моделюванні і прогнозуванні результатів діяльності фінансово-кредитних установ. Практичні рекомендації дозволяють дати об'єктивну оцінку стану ресурсної бази банку в частині ефективного управління грошовими коштами фізичних осіб та корпоративних клієнтів.
The economic and statistical analysis of the bank's deposit portfolio by the structure of deposits has been performed. An algorithm for grouping deposits by type of client, amount, maturity and interest rate is proposed and tested. A technique is proposed for analysing the influence of the type of forming factors: the amount, term and interest rate on the change in the number of dividends on a bank deposit. The influence of each type of deposit on the overall increase in interest payments is determined. The purpose of the article is to improve the methodological approach to the effective management of the bank's deposit portfolio using the economic and statistical analysis of the structure of deposits. A study of the literature shows that insufficient attention is paid to the formation of an optimal deposit portfolio of the bank. The relevance of the article lies in need to use the mathematical apparatus to optimise the process of managing the borrowed funds of customers. The tendency of changes in the amounts of balances, volumes of inflow and subsidence of deposits of corporate clients and individuals in the bank is analyses. The methodology for grouping deposits by amounts, interest rates, and investment terms has been improved, which allows structural positioning changes in the total amount of the bank's deposit portfolio. A technique is proposed for studying the influence of factors on the structure of deposits in a bank. The methodology of index factor analysis has been improved to study the structure of deposits in the bank. For the analysis of cash flows, the average storage period and average deposit balances for a certain period are determined. The index of average duration of use of a variable composition deposit is calculated. The economic effect for the bank from increasing the terms of attracting financial resources is calculated. A set of indicators has been proposed for assessing the effectiveness of managing customer funds raised. The study is based on a combination of statistical and economic-mathematical methods of analysis, a system-structural approach (systematisation, grouping and ranking, analysis of time series, scientific abstraction). Presented various marketing tricks that bank depositors may meet. The developed methodological provisions of a statistical study of the structure of deposits can be used in modelling and forecasting the results of financial institutions. Practical recommendations allow us to give an objective assessment of the state of the resource base of the bank in terms of effective management of funds of individuals and corporate clients.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Afghanistan Afghanistan
49595
Albania Albania
2093900900
Algeria Algeria
1
Armenia Armenia
796235857
Australia Australia
550652102
Austria Austria
1
Azerbaijan Azerbaijan
1
Bangladesh Bangladesh
-659399713
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
1
Cambodia Cambodia
108966
Canada Canada
1258068140
Chile Chile
1
China China
-1731901832
Colombia Colombia
-1921868649
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
1
Estonia Estonia
1
Ethiopia Ethiopia
796235861
Fiji Fiji
1
France France
1472663006
Germany Germany
1258068133
Ghana Ghana
1647131077
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1472663012
India India
1258068130
Indonesia Indonesia
-445704553
Iran Iran
1258068147
Iraq Iraq
28929
Ireland Ireland
506281324
Israel Israel
1472663015
Italy Italy
1
Japan Japan
1281532731
Jordan Jordan
550652088
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
976215639
Lithuania Lithuania
550652091
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
1258068120
Mauritius Mauritius
71943
Mexico Mexico
1
Moldova Moldova
978803016
Mongolia Mongolia
550652073
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
1258068128
Netherlands Netherlands
675623589
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1258068118
North Macedonia North Macedonia
1
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
550652097
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1748785352
Poland Poland
1308264030
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1748785351
Russia Russia
-1330630902
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Senegal Senegal
1647131080
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1258068150
Slovakia Slovakia
1
Somalia Somalia
1
South Africa South Africa
1472663013
South Korea South Korea
1044953541
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
1258068154
Sudan Sudan
1
Sweden Sweden
411358389
Switzerland Switzerland
197172153
Syria Syria
1044953534
Taiwan Taiwan
-1921868647
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
1
Tunisia Tunisia
1647131042
Turkey Turkey
550652101
Ukraine Ukraine
1308264022
United Kingdom United Kingdom
1258068124
United States United States
1258068146
Unknown Country Unknown Country
796235858
Vietnam Vietnam
1472663010
Zimbabwe Zimbabwe
1

Downloads

Albania Albania
2093900901
Algeria Algeria
1
Armenia Armenia
1
Australia Australia
80491
Azerbaijan Azerbaijan
136362
Bahamas Bahamas
1
Bangladesh Bangladesh
1044953515
Belgium Belgium
1472663008
Botswana Botswana
76818
Brazil Brazil
1
Cambodia Cambodia
9769728
Canada Canada
951832881
China China
1051005059
Czechia Czechia
1
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
77900
Finland Finland
1
France France
1258068129
Germany Germany
1901472030
Ghana Ghana
1647131073
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1258068132
Indonesia Indonesia
1258068151
Iran Iran
1258068148
Iraq Iraq
-1921868639
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1
Japan Japan
72096
Jordan Jordan
1
Kenya Kenya
28024802
Lithuania Lithuania
550652092
Malaysia Malaysia
1472663005
Mauritius Mauritius
219034
Mexico Mexico
1
Moldova Moldova
1
Mongolia Mongolia
550652074
Montenegro Montenegro
1
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
1258068153
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
-445704546
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
550652098
Peru Peru
1
Philippines Philippines
74057
Poland Poland
1308264029
Romania Romania
978803013
Russia Russia
1647131067
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Seychelles Seychelles
1
Singapore Singapore
509356534
South Africa South Africa
-445704551
South Korea South Korea
1
Spain Spain
951832877
Sri Lanka Sri Lanka
1
Syria Syria
1044953535
Taiwan Taiwan
1
Tanzania Tanzania
1472663009
Thailand Thailand
1647131070
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
28024807
Uganda Uganda
1161377308
Ukraine Ukraine
-445704548
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1258068125
United States United States
1472663014
Unknown Country Unknown Country
1258068145
Uzbekistan Uzbekistan
30157
Vietnam Vietnam
1472663004
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Andros_mmi_2_2020.pdf 649.32 kB Adobe PDF -1791241193

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.