Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78424
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Interconnection of Consumer Behaviour of Different Generations and Marketing Strategy of a Football Club – Experience in Slovakia |
Other Titles |
Взаємозв’язок між маркетинговою стратегією футбольного клубу та поведінкою споживачів різних вікових груп: досвід Словаччини |
Authors |
Zsigmond, T.
Korcsmáros, E. Machová, R. Šeben, Z. |
ORCID | |
Keywords |
споживча поведінка вікові групи маркетинг Словаччина маркетинг спорту consumer behaviour generations marketing Slovakia sports marketing |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78424 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Zsigmond, T., Korcsmáros, E., Machová, R., & Šeben, Z. (2020). Interconnection of Consumer Behaviour of Different Generations and Marketing Strategy of a Football Club – Experience in Slovakia. Marketing and Management of Innovations, 2, 221-234. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-16 |
Abstract |
Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання формування
маркетингової стратегії компанії. Зазначено, що маркетингове дослідження являється інформаційною основою корпоративної стратегії, тоді як розробка маркетингової стратегії ґрунтується на цілях корпоративної стратегії. При цьому незважаючи на актуальність спортивних заходів у Словаччині, проведення яких розпочалося з початку ХХ століття, теперішній рівень розвитку спортивної галузі не відповідає сучасним показникам економічного розвитку. У свою чергу, країни Західної Європи досягли вищого рівня розвитку раніше, ніж пострадянські країни завдяки кращому рівню економічного розвитку. У свою чергу, у статті зазначено, що політичні та економічні зміни 90-х років ХХ століття та розширення ЄС відкрили нове вікно економічних можливостей для Словаччини. Таким чином, маркетинг спорту досяг
відповідного прогресу; відбулася заміна застарілих спортивних споруд сучасними та добре обладнаними приміщеннями; клієнти отримали широкий асортимент спортивного обладнання та послуг. Головною метою даної статті є аналіз послуг та продуктів футбольного клубу Словацької Прем’єр-ліги (Fortuna League) з точки зору споживання, а також узагальнення досвіду та відгуків клієнтів акцентуючись на аспектах маркетингу. У рамках даного дослідження сформовано дві гіпотези. Для перевірки сформованих гіпотез використано критерій незалежності хі-квадрат, за допомогою якого досліджено декілька змінних одночасно та їх спільний розподіл. Враховуючи отримані результати, автори відмітили значний зв’язок між віковими групами та споживчою поведінкою на футбольних матчах. Більше того, отримані результати свідчать про те, що вік та відстань від місця проведення спортивного заходу не впливають на відвідування заходу фанатами футбольного клубу. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті до впровадження футбольними клубами Словаччини для удосконалення та підвищення ефективності маркетингової діяльності. The basis of modern company management is the marketing concept, the customer-oriented management and strategic planning, the managerial decisions matching the market opportunities, challenges and the company objectives and opportunities. The marketing research is the input for corporate strategy, while on the other hand elaboration of the marketing strategy is based on the objectives of corporate strategy. The sports developments that started at the beginning of the 20th.century have been of high relevance, but still incomparable to the current measure of development. Generally, the countries of Western-Europe, due to their better economic performance, have achieved a higher level of development far earlier than the post-communist countries. The political and economic change of the 90s in the 20th century, later the EU enlargement opened a range of new economic opportunities also for our region. The sports marketing, similarly to marketing activity in other sectors and fields, has made relevant progress. The obsolete sports facilities were replaced by modern and well-equipped facilities. The customers were offered a wide variety of sports equipment and sports services. The objective of the research is to examine the services and products of a football club in the Slovak Premier League (Fortuna League) in terms of consumerism, as well as to summarize the consumer experience and opinion, emphasizing the marketing aspect. We formulated two hypotheses in this study. Chi-square test of independence was used for testing our hypotheses, by the help of which we examined several variables at the same time – and also the joint distribution of several variables. The results show a significant relationship between the age groups and the consumer habit of the customers at football matches. The outcome of the study also indicates that neither the age nor the distance from the sports event can influence the fans of the football club to attend the sporting event. Our results could be used by Slovak football clubs to make their marketing more precise and more efficient. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
349075925
Bangladesh
1336217951
Canada
885014139
China
1
Colombia
1
Czechia
1
Egypt
1
Estonia
1
Finland
1
Germany
885014138
Greece
1
Hong Kong SAR China
162854271
Hungary
1
India
913801924
Indonesia
115745
Iran
220809
Ireland
2000615604
Italy
1
Japan
1
Kenya
1
Lithuania
1
Mexico
1
Netherlands
2107244414
Oman
1
Pakistan
1
Peru
-1327074947
Philippines
-1776771922
Portugal
1
Romania
1
Russia
1
Saudi Arabia
215557
Singapore
1640817401
Slovakia
1790682
South Africa
913801925
Spain
1
Sweden
211750
Switzerland
1
Turkey
1
Ukraine
885014135
United Kingdom
1870488639
United States
885014136
Unknown Country
1
Vietnam
1147830458
Downloads
Bangladesh
1
Belgium
1
Canada
885014137
China
-1327074946
Colombia
1
Czechia
-425239115
Egypt
1
France
-425239116
Germany
-1776771927
Hong Kong SAR China
162854273
India
1147830464
Indonesia
1
Iran
174537962
Ireland
50379615
Italy
57988
Japan
1147830447
Kenya
162854265
Lithuania
1
Malaysia
1
Mexico
1
Netherlands
1
Philippines
1
Portugal
1336217952
Romania
1
Singapore
1
Slovakia
-1875776800
Slovenia
1
Spain
1
Switzerland
1147830449
Taiwan
1
Turkey
1
Ukraine
-1776771925
United Kingdom
162854263
United States
885014140
Unknown Country
1
Vietnam
1147830462
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zsigmond_mmi_2_2020.pdf | 398.48 kB | Adobe PDF | 804232605 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.