Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78425
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Marketing and Management in Higher Education: the Relationship between the Quality of Online Programmes and Student’s Satisfaction |
Other Titles |
Маркетинг та менеджмент в системі вищої освіти: взаємозв’язок між якістю онлайн-навчання та рівнем задоволення студентів |
Authors |
Nazneen, A.
Alsulimani, T. Sharma, R. |
ORCID | |
Keywords |
онлайн-курс задоволення студента MOOCS ефективність програми компетентність викладача вища освіта online program student satisfaction programme effectiveness quality instructors higher education |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78425 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Nazneen, A., Alsulimani, T., & Sharma, R. (2020). Marketing and Management in Higher Education: the Relationship between the Quality of Online Programmes and Student’s Satisfaction. Marketing and Management of Innovations, 2, 235-246. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-17 |
Abstract |
Розвиток інформаційних технологій обумовлює поширення та зростання попиту на онлайн-навчання. Однією з переваг онлайн-навчання для закладів вищої освіти – це можливість залучення більшої кількості студентів; для студентів – гнучкий графік навчання та індивідуальне планування навчального навантаження. Метою статті є аналіз факторів, що впливають на якість програм онлайн-навчання, рівень задоволеності та лояльності студентів, а також взаємозв’язок між визначеними факторами. На основі систематизації наукових напрацювань щодо досліджуваної тематики, у статті виокремлено основні параметри якості програм онлайн-навчання: контент навчального курсу, інтерактивність завдань, взаємодія між студентами, компетентність викладача та інтерфейс користувача. Для перевірки висунутих гіпотез та емпіричного їх підтвердження використано метод найменших квадратів за допомогою
програмного забезпечення Smart PLS. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 100 респондентів. На основі отриманих емпіричних результатів авторами побудовано модель структурних рівнянь, що описує силу впливу виокремлених латентних змінних та пояснює їх варіації взаємодії. Враховуючи отримані результати, встановлено, що сприйняття програм онлайн-навчання залежить від значної кількості факторів, одним із яких є компетенції викладача. При цьому результати дослідження спростували гіпотезу про наявність статистично значущого впливу якості контенту онлайн-курсу на підвищення рівня задоволеності та лояльності студентів онлайннавчанням. Доведено, що якість, швидкість та доступ до Інтернету є вирішальними факторами поширення онлайннавчання серед студентів. Авторами наголошено, що заклади вищої освіти повинні підвищувати компетенції викладачів
та якість програм онлайн-навчання, шляхом створення інтерактивних завдань та зручного інтерфейсу для студентів. Presently online courses have been a big agenda in educational institutes apart from their academic hours and to engage students more in their studies apart from their involvement in academic hours. The purpose of this study is how the online program quality can be improved from both business point of view as well as for the understanding of student's expectation from an online program irrespective of one's interest. In this study, researchers tried to analyse the relationship among various factors involved leading to student satisfaction which become the source of successful online programs. This study applied SEM on smart PLS to analyse a survey of 100 respondents and found that Online program quality Perception is the multifaceted dimension, and it also involves quality instructors who also seen as a significant construct. Based on the literature review and discussions presented the theoretical framework for online learning program course quality was developed. Findings indicate that high student satisfaction is relatively associated with the user-friendly interface, which eases the students to further continue with the course. Along with these quality instructors also contribute much to student satisfaction. Content of course, although assumed to be essential along with the online discussion on forums it was found not significant, which is a surprise and unexpected finding. Based on calculations and modelling estimates, the model is in the best fit. The results show in the form of external loadings of every construct, which is given below explains the variance of respective latent constructs. It was also found that factors are contributing to perceived online programme effectiveness which are Course Content, Online Assignments, Interaction with Peers, Quality Instructors and User Interface respectively. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
964486697
China
5655
Germany
207661465
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
India
-547270228
Indonesia
1
Ireland
542056
Israel
1
Japan
1
Lithuania
1
Norway
1
Panama
1
Singapore
7687119
Spain
1164285
Sweden
1
Taiwan
-678915349
Ukraine
943883236
United Kingdom
-2106490730
United States
-942266583
Unknown Country
943883235
Vietnam
11313
Downloads
Bahrain
1
Bangladesh
1
Cambodia
1
Canada
1063176377
China
964486698
Colombia
1
France
101718582
Germany
172688690
Greece
1
India
207661466
Ireland
1
Israel
1
Lithuania
1
Malawi
1
Malaysia
1
Morocco
1
Netherlands
-547270227
Pakistan
1
Philippines
1
Singapore
144969111
Spain
1
Taiwan
1
Turkey
5900852
Ukraine
121697
United Kingdom
314628892
United States
-942266576
Vietnam
-674548477
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nazneen_mmi_2_2020.pdf | 486.25 kB | Adobe PDF | 811267100 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.